مقاومت عراق برای توقف خرید انرژی از ایران

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۷۰

ایسنا|

دولت ترامپ عراق را برای توقف خرید انرژی از همسایه خود ایران تحت فشار قرار داده و این موضوع به عامل اختلاف نظر عمده میان واشنگتن و بغداد تبدیل شده است.

نیویورک تایمز با این مقدمه، در گزارشی نوشت: رهبران عراق از این واهمه دارند که کمبود بیشتر برق، به اعتراضات گسترده و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور منجر شود و درخواست آمریکا را که ریشه در تحریم‌های ترامپ علیه ایران دارد، رد می‌کند.

این اختلاف، دیپلماسی آمریکایی در قبال عراق را در منگنه قرار داده زیرا عراق تلاش می‌کند پس از خروج نظامی آمریکا از این کشور در سال ۲۰۱۱ و جنگ با داعش، وضعیت خود را تثبیت کند. دفاع عراق، هدف ترامپ برای وادار کردن همه کشورها به توقف همکاری انرژی با ایران را دچار مخاطره بیشتری می‌کند. در حال حاضر هم کشورهای اروپایی یک مکانیزم مالی قانونی برای همکاری تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند و چین و هند در برابر تلاش‌های آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران، مقاومت می‌کنند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در دیدار اخیرش با عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران با اشاره به ۱۳ سال تحریم‌های فلج کننده آمریکا علیه عراق در دوران صدام حسین، اظهار کرده بود: عراق بخشی از رژیم تحریم‌ها علیه ایران و کسان دیگر نخواهد بود. همتی نیز ابراز امیدواری کرده بود که عراق و ایران بتوانند همکاری بیشتری در بخش بانکی داشته باشند که این مسئله تحریم‌های آمریکا را تضعیف خواهد کرد.

مقامات آمریکایی درصدد هستند خرید گاز طبیعی و برق عراق از ایران را قطع کنند، در حالی که این کشور برای تأمین این بخش از نیازهای انرژی خود، روی ایران حساب می‌کند.

تولید انرژی و توانمندی‌های شبکه نیروی عراق از زمان تهاجم آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ دچار ضعف است و قطعی مکرر برق در عراق با وجود واردات انرژی از ایران، اتفاق متداولی محسوب می‌شود. کمبود انرژی به خصوص در ماه‌های گرم تابستان شدت می‌گیرد که این مسئله باعث اعتراضات گسترده‌ای شد که به بحران ملی عراق تبدیل شدند.

گاز طبیعی ایران، مهمترین واردات انرژی عراق است، اما مقامات آمریکایی می‌گویند خریدها باید خاتمه پیدا کنند زیرا گاز تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

دولت ترامپ به رهبران عراق اعلام کرده است که تا اواخر مارس باید خرید برق از ایران را که به حدود ۱.۲ گیگاوات بالغ می‌شود خاتمه دهند. مقامات در بغداد می‌گویند هیچ جایگزین راحتی ندارند و حداقل سه سال یا بیشتر طول می‌کشد تا زیرساخت انرژی مناسب این کشور توسعه پیدا کند. عراق یک معافیت ۴۵ روزه برای خرید برق از ایران دریافت کرده بود که در دسامبر به مدت ۹۰ روز دیگر تمدید شد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نهم ژانویه با دو تن از رهبران بلندپایه عراق در بغداد درباره استقلال انرژی گفت‌وگو کرده است. مقامات عراقی گفته‌اند درخواست آمریکایی‌ها، نه به نیازهای انرژی عراق. نه روابط پیچیده میان بغداد و تهران توجه دارد.

مقاومت رهبران عراقی در برابر خواسته آمریکا، بارزکننده عدم حمایت بسیاری از کشورها از تحریم‌ها و هدف آمریکا برای فلج کردن دولت ایران است. تحلیلگران می‌گویند انتظار ندارند چین و هند خرید نفت ایران را حتی پس از منقضی شدن معافیت ۱۸۰ روزه متوقف کنند. کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در ۳۱ ژانویه مکانیزمی را رونمایی کردند که به این کشورها امکان می‌دهد به شکلی که تحریم‌های آمریکا را نقض نکنند به تجارت با ایران ادامه دهند.

 

 

ارسال نظر