توقف رشد تقاضای نفت در 2030

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۰۵

تسنیم|

بانک امریکایی مریل لینچ پیش‌بینی کرد افزایش سالانه در مصرف جهانی نفت در سال‌های آینده بسیار کند خواهد بود و تا ۲۰۲۴ رشد تقاضا نصف و تا ۲۰۳۰ صفر می‌شود.

به گزارش اویل پرایس، تا سال 2030 تقاضای نفت به اوج خود می‌رسد و بعد از آن کاهش می‌یابد.

طی دهه آینده یا پس از آن تقاضای نفت باید هر چند با سرعتی آهسته رشد کند. طبق اطلاعات بانک امریکایی مریل لینچ، افزایش سالانه در مصرف جهانی نفت در سال‌های آینده بسیار کند خواهد بود.

تا 2024 رشد تقاضا نصف می‌شود و به فقط 0.6 میلیون بشکه در روز می‌رسد یعنی پایین‌تر از 1.2 میلیون بشکه در روز سال جاری . ولی تا 2030 رشد تقاضا صفر می‌شود چون مصرف به اوج می‌رسد و پس از آن سقوطی نسبتا سریع خواهد داشت.

بانک امریکایی مریل لینچ هشدار داده است که رشد خودروهای الکتریکی بستگی به چند فلز اصلی دارد. مثلا لیتیوم که در چند کشور امریکای لاتین استخراج و تولید می‌شود.

ولی فلز کبالت برای برخی خودروسازان باعث نگرانی است. تقریباً 62 درصد کبالت جهان در جمهوری دموکراتیک کنگو یافت می‌شود. یک مقام اجرایی خودروسازی فورد گفت ممکن است خودروسازان مجبور شوند به خاطر ترس از عرضه کافی کبالت، خودشان مستقیماً در تولید این فلز سرمایه‌گذاری کنند.

جمهوری کنگو یک انتخابات جدایی‌طلبانه برگزار کرده ولی با اینکه انتقال قدرت صلح‌طلبانه است، این کشور سال‌هاست از بی‌ثباتی رنج می‌برد. بانک امریکایی مریل لینچ اعلام کرد: «هرگونه اختلالی در تولید کبالت، تولید خودروهای الکتریکی را در اوایل دهه 20 20 کاهش می‌دهد و در عوض از قیمت نفت خام حمایت می‌کند».

به نظر بانک امریکایی مریل لینچ، این خودروها تأثیری منفی بر تقاضای نفت از 2021 به بعد دارند.

خودروهای الکتریکی تقاضای بنزین را کاهش می‌دهند و تقاضا برای مواد پتروشیمی بیشتر متوجه بشکه‌های سبک نفتی مثل گاز طبیعی مایع خواهد بود. ما در ابتدای دوره‌ای جدید از بی‌ثباتی برای تولیدکنندگان نفت، پالایشگاه‌ها و معدن کاران هستیم.

تمام اینها نشان‌دهنده یک اوج تقاضای نفت در 2030 است. بانک امریکایی مریل لینچ عقیده دارد ما در میانه بزرگ‌ترین تغییر ساختاری در رشد تقاضا از زمان آغاز ازدیاد اتومبیل در اوایل دهه 1900 هستیم.

 

 

ارسال نظر