رکورد قیمت نفت 2019 شکسته شد

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۶۱
رکورد قیمت نفت 2019 شکسته شد

رویترز|

نفت روز دوشنبه به دلیل کاهش عرضه نفت به رهبری اوپک و تحریم‌های ایالات متحده علیه صنعت نفت ونزوئلا که پیش‌بینی‌ها درباره کسری تقاضا و کاهش رشد اقتصاد جهانی را متعادل کرد، به بالاترین قیمت در دو ماه گذشته رسید و به قیمت 64 دلار به ازای هر بشکه نزدیک شد. اوپک و متحدانش در ماه ژانویه دور جدیدی از کاهش عرضه را آغاز کردند. این دور از محدود کردن عرضه نفت به رهبری عربستان سعودی، با تبعات ناخواسته تحریم‌ها علیه ونزوئلا که رو به عمیق‌تر شدن نیز هست، همراه شده است.

شاخص جهانی نفت خام، برنت ابتدا نسبت به آخرین معاملات 66 سنت افزایش یافته و به 63 دلار و 41 سنت در هر بشکه رسید. پس از آن برنت به 63 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از 7 دسامبر 2018 تاکنون به حساب می‌آید. نفت خام امریکا نیز رکورد بالاترین نرخ ثبت شده در سال 2019 را شکسته و به و با 33 سنت افزایش نسبت به آخرین معاملات با 55 دلار و 59 سنت در هر بشکه معامله شد.

اولیور جاکوب، تحلیلگر نفت از شرکت پتروماتریکس با بیان اینکه بازار نفت تحریم‌های ونزوئلا را علاوه بر کاهش عرضه نفت توسط عربستان سعودی تجربه می‌کند، گفت: هیچ نشانه‌ای از مازاد عرضه در بازار نفت خام وجود ندارد.

بررسی‌های رویترز در هفته گذشته نشان داد که عرضه نفت اوپک در ماه ژانویه بیشترین مقدار کاهش را در دو سال گذشته داشته است. اما کاهش تولید نفت روسیه که رهبری کشورهای غیراوپک را در توافق کاهش تولید نفت میان اوپک و غیراوپک در اختیار دارد، بطور کامل محقق نشده است.

تحریم‌های ایالات متحده علیه ونزوئلا، تجارت نفت میان ونزوئلا و دیگر کشورها را با محدودیت مواجه خواهد کرد و برخی تحلیلگران پس از بررسی جزییات اعلام شده توسط دولت گفته‌اند که تحریم‌های ونزوئلا شبیه تحریم‌هایی است که در سال گذشته بر ایران تحمیل شد. جاکوب اشاره کرد که با توجه به برجسته شدن فقدان مازاد عرضه نفت، نقل و انتقال سریع بازار نفت خام غرب افریقا و ساختار معاملات آتی نفت برنت، که در آن قرارداد ماهانه نخست نزدیک به قیمت‌های ماه دوم معامله می‌شود.

در حالی که اوپک و متحدانش در حال کاهش تولید نفت هستند، ایالات متحده در حال افزایش عرضه آن است. با وجود این آمارهای رسمی منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد که تعداد سکوهای نفتی ایالات‌متحده به پایین‌ترین میزان خود در 8 ماه گذشته رسیده است.

ویوک دهار، تحلیلگر کالا در بانک کامن ولث استرالیا در یادداشت روز دوشنبه خود نوشت: سقوط قیمت نفت در اواخر سال گذشته به محتاطانه‌تر شدن هزینه در اکتشافات نفتی ایالات متحده منجر شده است.

کاهش عمده قیمت‌ها موجب نگرانی درباره کاهش رشد تقاضای نفت در سال جاری شده است. دلیل این نگرانی وجود چشم‌انداز ضعیف توسعه و رشد اقتصاد جهانی متأثر از جنگ تجاری میان چین و امریکا به وجود آمده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده هفته گذشته گفت که به منظور حل اختلافات تجاری در هفته‌های آینده با همتای چینی خود، شی جین پینگ دیدار خواهد کرد و امیدوار است که دو طرف به توافق برسند.

 

 

ارسال نظر