کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۰۲

ثبات در وضعیت بنزین تا سال99

ایلنا| عضو کمیسیون انرژی گفت: هیچ یک از برنامه‌های تغییر قیمت، دو نرخی و یا سهمیه بندی بنزین تا سال آینده در دستور کار دولت، مجلس و کمیسیون انرژی نیست.

احمد صفری درباره طرح سهمیه بندی بنزین اظهار داشت: طرح ارائه شده اخیر مبنی بر اختصاص یک لیتر بنزین به هر ایرانی طرحی کارشناسی نیست، بنا نیست بعد از گذشت 40 سال از انقلاب حرف از سهمیه بندی آن هم به این شکل بزنیم، این روش به هیچ وجه معقول نیست.وی با اشاره به برنامه افزایش قیمت یا دو نرخی کردن بنزین گفت: هیچ‌یک از برنامه‌های تغییر قیمت، دو نرخی و یا سهمیه بندی بنزین تا سال آینده در دستور کار دولت، مجلس و کمیسیون انرژی نیست.این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: فعلا تا این لحظه در مورد سهمیه بندی و یارانه‌ای شدن صحبتی نشده است مگر اینکه در آینده تصمیم گرفته شود و یا به طور اضطراری گفته شود که نیاز به افزایش نرخ است. آنچه مشخص است برای سال 98 وضع به همین منوال ادامه خواهد داشت.

مذاکره هند برای تمدید معافیت نفتی

تسنیم|مسوول همکاری‌های بین‌الملل نفت و گاز هند گفت: «ما در حال مذاکره با امریکا در مورد مسائل مرتبط با انرژی شامل معافیت از تحریم‌های ایران هستیم. این روند ادامه دارد ».

به گزارش رویترز، هند در حال مذاکره با امریکا برای تمدید معافیت از تحریم‌های ایران است. این تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران اعمال شده است . هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است که خرید نفت از ایران را کاهش داده ولی تصمیمی برای قطع کامل واردات نفت ایران نگرفته است . سانجای سودهیر، مسوول همکاری‌های بین‌الملل نفت و گاز هند گفت: « ما در حال مذاکره با امریکا در مورد مسائل مرتبط با انرژی شامل معافیت از تحریم‌های ایران هستیم. این روند ادامه دارد ».

رشد سرسام‌آور ذخایر نفت چین

ایسنا| ذخایر نفت چین تا پایان دسامبر ۶۵.۳۵ میلیون بشکه نسبت به نوامبر افزایش یافت و یک رکورد دیگر در افزایش ماهانه را به ثبت رساند و مجموع رشد ذخایر این کشور در سال ۲۰۱۸ را به ۳۲۸.۴۹ میلیون بشکه رساند.

بر مبنای محاسباتی که "اس اند پی گلوبال پلاتس" با توجه به آمار رسمی داشته است، آخرین رکورد بالای افزایش ذخایر نفت چین، ۵۶.۲۹ میلیون بشکه مربوط به نوامبر سال ۲۰۱۸ بود.با افزایش چشمگیر در دسامبر، ذخایر نفت چین به میزان ۳۲۸.۴۹ میلیون بشکه در مقایسه با اواخر دسامبر سال ۲۰۱۷ رشد کرده است.

این کشور آمار رسمی در خصوص ذخایر نفت خود را منتشر نمی‌کند و پلاتس رشد یا برداشت از ذخایر چین را با توجه به آمار تولید پالایشگاهی محاسبه می‌کند.ذخایر نفت چین تحت تأثیر رشد ماهانه چشمگیر عرضه نفت، نسبت به نوامبر بالاتر رفت. مجموع عرضه نفت چین در دسامبر ۳.۳ درصد نسبت به نوامبر رشد کرد و به ۴۴۰.۴۳ میلیون بشکه رسید و بر مبنای سالانه ۲۱.۳ درصد رشد کرد که ناشی از واردات بالا بود. در این بین تولید داخلی نفت نسبت به نوامبر و همچنین در مقایسه با دسامبر سال ۲۰۱۷، اندکی رشد کرد.

 

ارسال نظر