اوراق منفعت نفت منتشر می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۵۷

 شانا| مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت این شرکت با هدف تامین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، از سیزدهم بهمن ماه امسال در فرابورس آغاز می‎شود. مسعود کرباسیان افزود: این اوراق با نرخ اسمی ۱۹ درصد سالانه عرضه می‎شود؛ سررسید سه ساله است و پرداخت سود آن هر ۶ ماه یک‌بار صورت می‎گیرد. وی یادآور شد: این اوراق از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با ضمانت شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شود و عرضه به مدت سه روز ادامه می‎یابد.  پیش از این، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان امضای ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (دوم بهمن ماه) از برنامه‎ریزی برای انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در نیمه نخست بهمن ماه به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز این طرح خبر داده و اعلام کرده بود: به این منظور قرارداد خدمت بین SPV (شرکت صبا اروند) و شرکت ملی نفت ایران امضا شده و قرار است در مجموع تا پایان سال، ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر شود.تالین منصوریان، سرپرست مدیریت سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران در این باره توضیح می‎دهد: در مرحله نخست، روز سیزدهم بهمن ماه شاهد انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت در فرابورس خواهیم بود و امیدواریم با کسب مجوزهای لازم، بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اوراق دیگر نیز تا پایان سال منتشر شود. وی با بیان این‎که برای نخستین‌بار است که اوراق منفعت برای طرح‎های صنعت نفت منتشر می‎شود، ادامه می‎دهد: مقدمات این کار از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با پیگیری‎های مستمر شرکت ملی نفت ایران و همکاری و تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده است و می‎تواند یکی از گزینه‌های قابل اتکا برای تامین منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت باشد.

منصوریان درباره بازگشت اصل و فرع اوراق نیز با اشاره به وجود ارکان پذیره‎نویس و بازارگردان در این عرضه می‎گوید: ضمانت اصلی بازگشت اصل و فرع این اوراق، منافع و عواید محصول است که بر اساس قوانین و مصوبات مربوطه، بازپرداخت از محل بخشی از این عواید صورت می‎گیرد. افزون بر این، شرکت ملی نفت ایران ضامن اوراق خواهد بود.

وی اظهار می‎کند: شرکت ملی نفت ایران به این راهکار اکتفا نکرده و بررسی سایر ابزارهای تامین مالی و بهره‎مندی از انواع فرصت‎های موجود در بازار سرمایه، بانک‎ها و... را با درنظر گرفتن ماهیت پروژه‎ها مدنظر دارد و با جدیت دنبال می‎کند.

 

 

ارسال نظر