تیر جنگ تجاری بر سود غول شیمیایی عربستان

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۵۶

 گروه انرژی|

غول شیمیایی عربستان سعودی نیز از گزند آسیب‌های جنگ تجاری عربستان و چین در امان نخواهد بود. یوسف بن عبدالله البنیا رئیس شرکت صنایع شیمایی سابیک به رویترز گفته است که این شرکت انتظار دارد در سال جاری با چالش روبرو شود چرا که جنگ تجاری چین و امریکا، بر بازارهای این شرکت اثر خواهد گذاشت.  اوگفته است: «ما بخشی از سیستم اقتصاد جهانی هستیم و تحولات اقتصادی جهان بر ما تاثیر می‌گذارد. اما ما قادر هستیم خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم.» سود سابیک، شرکت پتروشیمی عربستان، در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) به نسبت همین محدوده زمانی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴/ ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۸۶۴ میلیون دلار رسیده است. این کاهش سود را حتی کارشناسان اقتصادی نیز پیش‌بینی نمی‌کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز یوسف بن عبدالله البنیا، یکی از دلایل کاهش سود را کاهش در قیمت فروش در عرصه جهانی اعلام کرده است. او که در یک کنفرانس خبری در ریاض صحبت می‌کرد البته گفته است که در برخی قیمت‌ها اکنون تعدیل صورت گرفته اما چالش همچنان ادامه دارد.  البنیا عنوان کرده است که سابیک همچنان قصد دارد حضور خود را در بازارهای عمده‌اش که امریکا و چین هستند افزایش دهد.  گفتنی است چین برای شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی ایران نیز بزرگ‌ترین بازار محسوب می‌شود و احتمالا این شرکت‌ها نیز از آنچه   سابیک برای آن آماده شده است در امان نخواهند بود.  مدیران سابیک روی افزایش سهمشان در بازار افریقا برای پر کردن خلا احتمالی ناشی از اثرات جنگ تجاری چین و امریکا حساب باز کرده‌اند.

PIF موسوم به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در عربستان بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت سابیک است و قصد دارد سهام این شرکت را به شرکت نفتی آرامکو بفروشد. پادشاهی سعودی مدت‌هاست قصد دارد سهام آرامکو را در بازارهای جهانی عرضه کند اما هنوز موفق به چنین اقدامی نشده است.

یوسف بن عبدالله البنیا حرکت به سمت آرامکو را مثبت ارزیابی کرده اما از ارائه جزئیات بیشتر در خصوص این واگذاری امتناع کرده و گفته است که در آن خصوص PIF و آرامکو مطلع هستند.  شرکت صنایع شیمیایی سابیک عربستان، یکی از مهم ترین سهام‌داران شرکت محصولات شیمیایی کلاریانت سوئیس است. چندی پیش اعلام شد که شرکت محصولات شیمیایی کلاریانت سوئیس و سابیک عربستان تصمیم گرفته‌اند فعالیت‌های خود را در زمینه تهیه محصولات پلاستیکی هماهنگ کنند.

رئیس شرکت صنایع شیمیایی عربستان تاکید کرد که هنوز تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش خرید سهام شرکت محصولات شیمیایی کلاریانت سوئیس از طرف سابیک انجام نشده است. سابیک در حال حاضر 24.99 درصد از سهام شرکت کلاریانت سوئیس را در اختیار دارد.

پیشتر شایعات فراوانی در این باره که سابیک عربستان در نظر دارد سهام بیشتری از شرکت کلاریانت را بخرد بر سر زبان‌ها افتاده بود. یوسف بن عبدالله البنیا در کنفرانس خبری خود اعلام کرده است که تصمیم‌گیری در این باره در آینده انجام خواهد شد. در بیانیه‌ای که از سوی سابیک در اختیار بورس اوراق بهادار عربستان گذاشته شده عنوان شده است که سود خالصی که این شرکت در سه ماهه‌  منتهی به 31 دسامبر کسب کرده معادل 864 میلیون دلار بوده است. این سود در مدت مشابه سال گذشته معادل 986 میلیون دلار بوده است.

سود خالص سابیک در این دوره از پیش‌بینی‌ها بسیار کمتر بوده است.

 

ارسال نظر