کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۹۳

تداوم خرید نفت ژاپن از ایران

ایسنا| رییس انجمن نفت ژاپن اعلام کرد پالایشگاه‌های ژاپنی تحت معافیتی که ژاپن در نوامبر از امریکا دریافت کرد، تا مارس به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.

ژاپن ماه میلادی جاری خرید نفت ایران را از سرگرفت و شرکت‌های فوجی اویل و شوآ شل سکی‌یو محموله‌های نفت ایران را در نفت‌کشی بارگیری کردند که نهم فوریه به ژاپن خواهد رسید.

بر اساس گزارش هلنیک شیپینگ، تاکاشی تسوکیوکا، رییس انجمن نفت ژاپن گفت: صنعت پالایش نفت ژاپن همچنان از دولت می‌خواهد معافیت از تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران را پس از پایان مدت ۱۸۰ روز در مه، تمدید کند. با این حال پالایشگاه‌های ژاپنی می‌توانند از سایر کشورهای خاورمیانه نفت مورد نیاز خود را تأمین کنند.

آخرین محموله نفت ایران در اوایل اکتبر به ژاپن رسید، زیرا پالایشگاه‌ها و بانک‌های ژاپنی تلاش داشتند کلیه مبادلات مربوط به نفت را پیش از آغاز تحریم‌های امریکا تسویه کنند. پالایشگاه‌های ژاپنی معمولاً گریدهای مدیوم و سنگین را وارد می‌کنند. آخرین باری که این کشور هیچ نفتی از ایران وارد نکرد ژوئیه سال ۲۰۱۲ بود که تهران هدف تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته بود و تا زمان مشخص شدن وضعیت بیمه محموله و مسائل بانکی، واردات نفت ژاپن از ایران به مدت کوتاهی متوقف شده بود.

ایران، سومین تولیدکننده گاز جهان

شانا| براساس تازه‌ترین گزارش بررسی آماری شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، کشور ایران در جایگاه سوم تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی جهان قرار دارد.

با توجه به سیاست‌های کلان کشور به منظور افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی کشور به دلیل مزایای بی‌شمار آن مانند حفظ و پایداری محیط زیست، توزیع عدالت اجتماعی و...، افزایش توان پالایشی گاز کشور از دهه ۸۰ و با توسعه میدان گازی پارس جنوبی، در دستور کار قرار گرفت و این مهم، پس از آن به صورت دایمی روندی افزایشی را تجربه کرده است، به گونه‌ای که در طول ۴۰ سال گذشته، توان پالایش گاز کشور از ۸۹ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۵۷، به رقمی بیش از ۳,۷۵۴ میلیارد مترمکعب در زمان کنونی رسیده است. با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در زمینه پالایش گاز تا افق ۱۴۰۴ و در صورت تحقق همه طرح‌های توسعه‌ای پالایشی در پایان برنامه ششم توسعه، مجموع ظرفیت پالایشی شرکت ملی گاز ایران به بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. تازه‌ترین گزارش بررسی آماری بی‌پی حکایت از آن دارد که تا پایان سال ۲۰۱۷، ایران با تولید بیش از ۲۲۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و سهمی معادل ۶,۱ درصد، جایگاه سوم را در میان تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی به خود اختصاص داده است.

ظرفیت تجدید‌پذیرها به 680 مگاوات رسید

ایلنا| از تیرماه سال 1388 تا پایان دی‌ماه سال 97، دو میلیارد و 751 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود یک میلیون و 898 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 781 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود.گفتنی است، این میزان تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی 605 میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است که سهم دی‌ماه به تنهایی حدود 14 میلیون لیتر بوده است.هم‌اکنون 445 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور به 680 مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون 98 نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و 45 نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.براساس این گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 680 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 101 هزار میلیارد ریال رسیده است.

تولید نفت امریکا 23 سال جلوتر از برنامه

ایسنا| آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می‌دهد تولید نفت این کشور ۲۳ سال جلوتر از برنامه است.

یک سال پیش دولت امریکا انتظار داشت تولید نفت این کشور بطور میانگین به ۱۱ میلیون و 950 هزار بشکه در روز در سال ۲۰۴۲ برسد اما تولید شرکت‌های حفاری شیل امسال از این رقم فراتر خواهد رفت.

اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش سالانه «دورنمای انرژی» برآورد کرده است که تولید این کشور در سال ۲۰۳۱ به ۱۴ میلیون و 530 هزار بشکه در روز بالغ خواهد شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به این ترتیب امریکا سال آینده و سال‌ها زودتر از آنچه پیش از این برآورد کرده بود به صادرکننده بزرگ نفت و انرژی تبدیل خواهد شد و این امر به دلیل تولید سریع‌تر نفت و گاز مایع به همراه رشد کندتر تقاضا است.

اداره اطلاعات انرژی امریکا در نخستین پیش‌بینی ۲۰۲۰ خود اعلام کرده است تولید نفت امریکا امسال به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و در سال آینده به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر