رقابت روسیه و عربستان برای تصرف بازار نفت ایران در چین

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۹۲

ایسنا| روسیه در دسامبر بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بود و در سال ۲۰۱۸ برای سومین سال متوالی این جایگاه برتری را حفظ کرد.

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت چین از روسیه در دسامبر به ۷ میلیون و 40 هزار تن یا یک میلیون و ۶۵۸ هزار بشکه در روز رسید که ۴۰ درصد در مقایسه با ۵ میلیون و 30 هزار تن در مدت مشابه سال ۲۰۱۷ رشد داشت.

برای کل سال صادرات نفت روسیه به چین به ۷۱ میلیون و 490 هزار تن یا یک میلیون و 430 هزار بشکه در روز رسید که ۱۹.۷ درصد در مقایسه با ۵۹ میلیون و 700 هزار تن در سال ۲۰۱۷ افزایش داشت.

تقاضا برای نفت روسیه با رشد تولید پالایشگاه‌های خصوصی چین که گریدهای روسی مانند اسپو مناسب آنها است، تقویت شد و از سوی دیگر ابهامات ژئوپلیتیکی که چین را ناچار کرد واردات کمتری از کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا داشته باشد، به نفع صادرات نفت روسیه تمام شد.غول نفتی روس‌نفت روسیه نیز با امضای قراردادهای تأمین بلندمدت با شرکت‌های نفتی دولتی مانند «چم چاینا» و «پتروچاینا»، به رونق بازار اسپو پرداخت.

عربستان سعودی در دسامبر ۶ میلیون و 970 هزار تن یا یک میلیون و 640 هزار بشکه در روز به چین نفت صادر کرد که ۴۸ درصد در مقایسه با ۴ میلیون و 710 هزار تن در دسامبر سال ۲۰۱۷ رشد داشت.

این کشور صادرات نفت به چین در سال ۲۰۱۸ را به میزان ۸.۷ درصد افزایش داد و به ۵۶ میلیون و 730 هزار تن یا یک میلیون و 135 هزار بشکه در روز رساند.

به این ترتیب فاصله روسیه با عربستان سعودی در تأمین نفت چین تقریباً دو برابر شد و به ۲۹۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۱۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ رسید.

صادرات نفت امریکا به چین که از جنگ تجاری میان دو کشور آسیب دیده است، در دسامبر به صفر رسید، اما برای کل سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۴.۸ درصد رشد نشان داد و بطور میانگین ۲۴۵ هزار و ۶۱۶ بشکه در روز بود.صادرات ونزوئلا به چین ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۸ سقوط کرد و به ۱۶ میلیون و 630 هزار تن یا ۳۳۲ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسید. تولید این کشور عضو اوپک به‌دنبال عدم سرمایه‌گذاری لازم، سوءمدیریت و فرار کارکنان در سال ۲۰۱۸ به پایین‌ترین میزان در هفت دهه اخیر سقوط کرد.

واردات نفت از ایران در دسامبر ۲ میلیون و 140 هزار تن یا ۵۰۳ هزار و ۸۹۶ بشکه در روز بود که ۱۲ درصد در مقایسه با دسامبر سال ۲۰۱۷ کمتر بود.

بر اساس گزارش رویترز، میزان واردات نفت چین از ایران در کل سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افت داشت و به ۲۹ میلیون و 274 هزار تن یا ۵۸۵ هزار و ۴۷۵ بشکه در روز رسید. این کاهش ناشی از بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران بود. با این حال چین یکی از هشت کشوری است که از تحریم‌های نفتی امریکا معافیت گرفته است و می‌تواند به مدت ۱۸۰ روز تا ماه مه به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کند.

 

 

ارسال نظر