آیا ونزوئلا نیز مسیر عراق را در نفت طی می‌کند

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۴۹۱

تسنیم| قبلا تصور می‌شد چون عراق منابع عظیم نفتی و نیازهای شدید مالی دارد، مطمئناً سیاستمداران این کشور به سرعت سرمایه‌گذاری‌هایشان را برای افزایش تولید نفت تنظیم می‌کنند. در واقع آنها این کار را نکردند. تا 2011 که بالاخره تولید را به سطح سال 2001 رساندند. ونزوئلا هم منابع عظیم و نیازهای شدید مالی دارد، ولی تضمینی نیست که بهتر از عراق عمل کند.

به گزارش فوربز، مسیر تولید نفت ونزوئلا طی دو سال آینده به زمان تغییر دولت، نحوه تغییر دولت و یکپارچگی رژیم بعدی بستگی دارد.

ثبات سیاسی پس از تغییر رژیم مهم‌ترین عامل در تعیین زمان افزایش تولید نفت است. دولت جدید نیاز دارد کارکنان قبلی شرکت ملی نفت و گاز ونزوئلا به سرکار باز گردند و شرکت‌های نفتی دوباره احیا شوند که هم نیاز به پول دارد و هم اعتماد . سناریوهایی که بیان می‌کنیم تلاشی است برای اینکه بدانیم تغییرات رژیم چگونه تاثیرات متفاوتی بر تولید نفت ونزوئلا تا پایان سال آینده می‌گذارد.

این کودتا شاید به معنای کمترین اختلال در تولید نفت باشد. اگر قدرت به دست خوان گوایدو، رییس مجمع ملی ونزوئلا بیفتد، تولید نفت سریع آغاز می‌شود، چون مجمع ملی که در حال حاضر تحت کنترل مخالفان است، به سرعت مفاد مالی و قرارداد‌ها و بازگشت کارکنان شرکت نفت و گاز ملی ونزوئلا را تایید می‌کند‌ اگر انتخابات جدیدی در راه باشد، قراردادهای جدید به تعویق می‌افتند.

برکناری مادورو توسط همکارانش در حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا باعث ادامه درگیری با مخالفان می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران (خارج از روسیه و چین) تمایلی به فعالیت‌های عمده نخواهند داشت و ادامه ناآرامی‌ها احتمالاً باعث کاهش بیشتر یا توقف تولید می‌شود .

تغییر دولت از طریق اعتراض سیاسی زمان زیادی طول می‌کشد و تولید را متوقف می‌کند. پس از آن دولت با ثبات می‌شود ولی ممکن است کشور پس از تغییر دولت دچار جدال بین احزاب مخالف شود مانند آنچه در عراق اتفاق افتاد.بیش از یک میلیون بشکه در روز تولیدی که در چند سال گذشته از دست رفته احتمالاً به تدریج با بازگشت کارکنان و امضای قراردادهای جدید با کشورهای دارای خدمات نفتی جایگزین می‌شود. اگر شرکت نفت و گاز ونزوئلا یک نیروی سیاسی اصلی باقی بماند، بازگرداندن مهندسان مهاجرت کرده برای ازسرگیری سرمایه‌گذاری و تولید سخت است.در درازمدت اگر یک دولت نسبت با ثبات روی کار باشد، اصلاحات جدید می‌تواند ونزوئلا را به تولید بیشتر نفت از میادین جانبی، تولید متعارف نفت و پروژه‌های سنگین نفتی برساند ولی اگر دولت بین گروه‌های مختلف تقسیم شود یا شرکت ملی نفت کار را متوقف کند، ونزوئلا هم با همان مشکل عراق در بخش نفت مواجه می‌شود.

از دست رفتن تولید ونزوئلا به بازار نفت کمک کرده است و این کمک رو به پایان است .بازگشت تولید ونزوئلا امکان پذیر است و اضافه شدن 500 هزار بشکه نفت در روز به زنجیره عرضه تا یکسال آینده کار اوپک را برای تعادل بازار سخت می‌کند. اگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت برای سال آینده 60 دلار باشد، این عرضه اضافی نفت از طرف ونزوئلا به همراه تقویت سرمایه‌گذاری در شیل امریکا و افت اقتصاد جهان باعث یک سقوط دیگر در قیمت نفت در سال آینده می‌شود.

 

ارسال نظر