کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۳۸۴۰۹

همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی

ایلنا| نشست میان پاور ماشین روسیه و شرکت‌های بزرگ صنعت آب و برق ایران عصر پنجشنبه با حضور وزیر نیرو برگزار شد و طرفین در این جلسه تفاهم‌‌نامه‌های مشترکی را به امضا رساندند. رضا اردکانیان در این جلسه با تاکید بر اینکه سطح بسیار بالایی از اراده سیاسی میان رهبران دو کشور گرفته است، گفت: با وجود اراده سیاسی که برای همکاری میان دو طرف وجود دارد ولی این ارتباط میان مدیران اجرایی و اقتصادی کمرنگ‌تر است. رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه تاکید کرد: وظیفه این کمیسیون و مسوولان دو طرف در تهران و مسکو بایستی در جهت پرکردن فاصله همکاری‌های اقتصادی باشد که توافقات فعلی میان شرکت‌های ایران و روسیه فصل مشترکی به منظور کم کردن فاصله میان روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور خواهد بود. همچنین در این نشست با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت پاورماشین روسیه تفاهم‌‌نامه‌های مشترکی بین شرکت‌های مهم صنعت آب و برق ایران همچون شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و طرف روسی به امضا رسید.

پیش‌بینی عربستان از پیک تقاضای نفت

ایسنا| عربستان سعودی پیش‌بینی درباره پیک تقاضا برای نفت را قبول ندارد و انتظار دارد تقاضا برای نفت، دست‌کم تا سال ۲۰۴۰ همچنان رشد کند. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت اوپک است، خود را تولیدکننده‌ای می‌داند که به مدد هزینه‌های پایین تولید قادر است همچنان تقاضا برای نفت را تامین کند. امین ناصر، مدیرعامل غول نفتی آرامکوی سعودی، در حاشیه مجمع اقتصادی جهان داووس به سی‌ان‌ان بیزنس گفت: انتظار ندارم پیک تقاضا برای نفت در ۱۰ سال آینده یا حتی تا سال ۲۰۴۰ رخ دهد. رشد تقاضا برای نفت هم‌چنان ادامه خواهد یافت و ما تولیدکننده‌ای با پایین‌ترین هزینه تولید هستیم که تا آخرین بشکه نفت را تامین خواهیم کرد. سال‌هاست که مدیرعامل آرامکو گفته است هیچ نشانی از پیک تقاضا برای نفت وجود ندارد و پتروشیمی‌ها موتور رشد تقاضا برای نفت را تا پایان سال ۲۰۵۰ روشن نگه خواهند داشت و صحبت‌ها پیرامون پیک تقاضا برای نفت و منابع سرگردان، روال منظم گذر انرژی و امنیت انرژی را تهدید می‌کند. عربستان سعودی که به تازگی اعلام کرده ذخایر نفتش اندکی بالاتر از برآوردهای قبلی بوده است، در نظر دارد اقتصاد خود را متنوع کرده و وابستگی به نفت را کاهش دهد اما یکی از اهداف برنامه افق ۲۰۳۰، استفاده داخلی کمتر از نفت برای تولید نیرو به منظور اختصاص نفت بیشتری برای صادرات است. این کشور حاضر نیست به‌راحتی عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و نفوذ ژئوپلیتیکی همراه با آن را از دست دهد.

آخرین وضعیت بارش‌های کشور

تسنیم| لقب پربارش‌ترین نقطه ایران تا چند روز پیش به «رامسر-صفارود» در استان مازندران اطلاق می‌شد، اما با پیشی گرفتن بارش‌های «چلگرد» در استان چهارمحال و بختیاری، اکنون این نقطه از کشور پربارش‌ترین نقطه ایران است. در «چلگرد» 963.8 میلیمتر بارش در 123 روز ابتدایی سال آبی جاری به ثبت رسیده است. درحال‌حاضر دومین نقطه پربارش ایران «رامسر-صفارود» در استان مازندران با ثبت 958.8 میلیمتر بارش است. همچنین کم‌بارش‌ترین نقاط ایران، «محوطه امورآب چابهار سیستان‌و‌بلوچستان»، «رحمت‌آباد-ریگان» در کرمان و «تصفیه‌خانه زاهدان» در سیستان‌وبلوچستان است که حتی یک قطره باران نیز در این نقاط نباریده است. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 3 بهمن سال آبی 98-97 بالغ بر 127.3 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت 102.2 میلیمتر یا 24.6 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 40.5 میلیمتر یا 214.3 درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 3 بهمن، 1.03 میلیمتر در روز و متوسط بارش‌های زمستان تا بیست و چهارم دی‌ماه به 1.06 میلیمتر در روز رسید.

مناقصه قطر برای توسعه ال‌ان‌جی

مهر| قطر در حال آماده‌سازی مناقصه جدیدی برای شرکت‌های انرژی‌ است که خواهان مشارکت در توسعه پروژه‌های گاز طبیعی این کشور هستند. این مناقصه، توجه شرکای قدیمی قطر و همچنین بازیگران جدیدی مانند شورون، اکویینور نروژ و انی ایتالیا را به خود جلب کرده است. به گزارش رویترز، برنامه‌ توسعه بیش از ۳۳ درصدی تاسیسات گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) قطر که در حال حاضر هم، بزرگ‌ترین تاسیسات ال‌ان‌جی جهان است، در یک بازه ۵ ساله طراحی شده و یکی از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار جهانی گاز بوده که به سرعت در حال رشد است. انتظار می‌رود رقابت بر سر به دست آوردن امتیاز این پروژه، سخت و تنگاتنگ باشد. این تا حد زیادی بر موفقیت قطر برای غلبه بر چالش‌هایی که با بایکوت عربی این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس در سال ۲۰۱۷ میلادی به وجود آمد، تاکید دارد. قطر پترولیوم قرار است به زودی مناقصه پروژه ساخت خط چهارم ال‌ان‌جی این کشور را برگزار کند که پس از تکمیل آن، ظرفیت تولید ال‌ان‌جی این کشور از ۷۸ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر