بخاری‌های سنتی قاتل گازهای پارس جنوبی

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۸۴

 گروه انرژی|

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌گوید که هر بخاری سنتی، ١١.٥ مترمکعب در روز انرژی مصرف می‌کند و با توجه به وجود حدود ٢٠ میلیون بخاری در ایران، اگر این عدد را در ١١٠ روز زمستان ضرب کنیم، معادل سه فاز پارس جنوبی می‌شود. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، سالانه 45 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند در حالی که چین با 1.5 میلیارد نفر جمعیت، 38 میلیارد یارانه انرژی دارد. «محسن دلاویز» دیروز در نشست خبری افزود: از نظر مصرف سوخت در وضعیت مطلوبی نیستیم و با میانگین و استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه مقابله با مصرف بی‌رویه انرژی در کشور نیاز به عزم ملی دارد، اضافه کرد: بهینه‌سازی مصرف سوخت مربوط به یک سازمان یا نهادی خاص نیست و همه بخش‌ها باید کمک کنند.

دلاویز یادآورشد: بودجه کشور توان پاسخگویی به این میزان از یارانه انرژی را ندارد. وی ادامه داد: 15 درصد یارانه انرژی که در دنیا پرداخت می‌شود مربوط به ایران است که برای پرداخت آن سالانه 10 درصد تولید ناخالص ملی کشور مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد که پرداخت یارانه سنگین مانع توسعه است و باید در آن تجدید نظر کرد.«پرداخت یارانه انرژی با هدف دستیابی به عدالت اجتماعی انجام می‌شود اما باید بررسی کرد که این موضوع تا چه حد توانسته به تحقق عدالت اجتماعی کمک کند.»

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با بیان اینکه دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت در سال آتی ندارند، افزود: اکنون 50 درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه می‌رسد که بهای سوخت آنها سه درصد از هزینه‌هایشان را تشکیل می‌دهد. دلاویز به ابزارهای مختلف برای مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: ابزار قیمتی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای کنترل مصرف به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه بنزین در ایران ارزان است، افزود: البته باید توجه داشت که سرانه درآمد مردم ایران پایین بوده باید در جای خود به آن پرداخته شود. وی اضافه کرد: اخذ جریمه، ابزار دیگر مدیریت مصرف سوخت است که تجربه نشان داده که کارساز نیست.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، از فرهنگ‌سازی و آموزش به عنوان ابزار دیگر مدیریت مصرف سوخت نام برد و گفت: باید برای گروه‌هایی مانند دانش‌آموزان و بانوان فرهنگ‌سازی کرد.

دلاویز افزود: براساس ترازنامه سال 1395، انرژی کشور سالانه معادل 396 میلیون بشکه نفت خام انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود. وی افزود: میزان مصرف انرژی در بخش صنعت معادل 331 میلیون بشکه و در بخش حمل و نقل معادل 319 میلیون بشکه نفت خام است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سوخت در خودروهای فاقد استاندارد و فرسوده هدر می‌رود، گفت: مصرف بالای سوخت در کشور در حالی است که سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین است.

وی ادامه داد: در ایران برای به ازای هر 100 کیلومتر بطور متوسط 7.8 لیتر بنزین مصرف می‌شود در حالی که میانگین آن در اروپا 5.5 لیتر است که برای کاهش آن به 4 لیتر برنامه‌ریزی کردند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از وضعیت مصرف سوخت در ایران، گفت: هر بخاری سنتی، ١١.٥ مترمکعب در روز انرژی مصرف می‌کند و با توجه به وجود حدود ٢٠ میلیون بخاری در ایران، اگر این عدد را در ١١٠ روز زمستان ضرب کنیم، معادل سه فاز پارس جنوبی می‌شود.

دلاویز گفت: سالانه معادل 445 میلیون بشکه نفت خام تلفات انرژی در کشور داریم که باید فکری به حال آن کرد. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: قرار است جشنواره بزرگ دانش‌آموزی با نام «بهسو» برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه با هدف فرهنگ‌سازی برگزار شود.

وی افزود: حدود 6 میلیون دانش‌آموز در این مقطع تحصیلی مشغولند که با احتساب خانواده‌های آنها حدود 15 میلیون نفر را درگیر خواهد کرد.

دلاویز اضافه کرد: این جشنواره از اول بهمن ماه تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود که در مراسم اختتامیه از نفرات برتر تقدیر خواهد شد.

 

ارسال نظر