کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۰۱

عزم چین برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز ایران

ایرنا| وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که با وجود تحریم‌های امریکا علیه ایران، چین در پی انعقاد قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار با ایران با هدف سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز این کشور است. شرکت ساینوپک، غول انرژی چین به دنبال انجام معامله سه میلیارد دلاری برای توسعه بیشتر میدان‌های نفتی در ایران است. این تصمیم نشان می‌دهد که کشورهای مختلف چگونه از معافیت‌های موقت تحریم امریکا علیه ایران استقبال و از آن بهره می‌برند. تصمیم چین برای پیگیری معاملات سودآور با تهران و افزایش حضور در ایران، همزمان با عقب‌نشینی برخی شرکت‌های اروپایی همچون شرکت نفتی ایتالیاست.ساینوپک به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد داده است که در ازای دریافت نفت، پروژه سه میلیارد دلاری میدان یادآوران را توسعه خواهد داد. تولید کنونی میدان یادآوران ۹۰ هزار بشکه است و با توسعه آن توسط ساینوپک، سطح تولید آن به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسید. منابع مطلع گزارش داده‌اند که شرکت ساینوپک قصد خود برای توسعه میدان یادآوران را به امریکا اطلاع داده است.

آخرین وضعیت بارش

 تسنیم| متوسط بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ دی‌ماه، ۱.۰۲۵ میلیمتر در روز و متوسط بارش‌های زمستان تا بیست و ششم دی‌ماه به ۱.۰۳ میلیمتر در روز رسید. این درحالی است که متوسط بارش‌های پاییزی (اول مهر تا ۳۰ آذر) ۱.۰۲۳ میلیمتر بود. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر تا 26 دی سال آبی 98-97 (116 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 118.9 میلیمتر است.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (92.4 میلیمتر) 28.7 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (36.4 میلیمتر) 226.6 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 26 دی به 195 میلیارد و 950 میلیون مترمکعب رسید. از مجموع 118.9 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 116 روز ابتدایی سال آبی جاری، 26.8 میلی‌متر بارش در 26 روز ابتدایی زمستان به‌ثبت رسیده است.پربارش‌ترین نقطه ایران «رامسر ــ صفارود» در استان مازندران است که در 116 روز ابتدایی سال آبی جاری شاهد ثبت 924.8 میلی‌متر بارش بوده است. کم‌بارش‌ترین نقطه ایران، نقاطی همچون «محوطه امورآب چابهار» سیستان و بلوچستان، «رحمت‌آباد ــ ریگان» در کرمان و «تصفیه‌خانه زاهدان» در سیستان و بلوچستان است که در 116 روز ابتدایی سال آبی جاری، حتی یک قطره باران نیز در این نقاط نباریده است.

ایران ناگزیر از سهمیه‌بندی سوخت

ایکانا| عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هیچ تصمیمی درباره افزایش یا ۲ نرخی شدن بنزین در دولت و مجلس اتخاذ نشده است، گفت: دولت فعلا تصمیم گرفته که ساماندهی سوخت را از طریق احیای کارت سوخت که زیر ساخت‌های آن فراهم است، انجام دهد. محمد خالدی‌سردشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از فراهم شدن سازوکارهای به‌کارگیری مجدد «کارت هوشمند سوخت» در دولت خبر داد و گفت: با توجه به تهدیدات دشمنان و اِعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، چاره‌ای جز سهیه‌بندی بنزین وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه میزان مصرف سوخت و به‌خصوص بنزین در کشور ما بسیار بالاست، اظهار داشت: باید سازوکاری برای مهار میزان مصرف بنزین از سوی دولت و مجلس فراهم شود؛ البته باید هوشمندی‌ها و تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود تا برخی متضرر نشوند. نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، کارت هوشمند سوخت را یکی از راهکارهای کنترل میزان مصرف بنزین و دیگر سوخت‌‌ها دانست و گفت: در همه کشورهای دنیا میزان مصرف سوخت از سوی دولت‌ها کنترل می‌شود، نباید این‌طور باشد که هر کس به هر میزانی که دلش می‌خواهد بنزین مصرف کند.

 

ارسال نظر