کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۲۲

تولید 13 میلیون بشکه‌ای نفت امریکا تا 2020

ایسنا| اداره اطلاعات انرژی امریکا در نخستین پیش‌بینی ۲۰۲۰ خود اعلام کرد تولید نفت امریکا امسال به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و در سال آینده به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

این آژانس که واحد اطلاعات و آمار وزارت انرژی امریکا است، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود تولید نفت امریکا ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲.۰۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ بالغ شود و در سال ۲۰۲۰ نیز به میزان ۷۹۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد و به رقم ۱۲.۸۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

امریکا با رونق تولید مناطق شیل، به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده و در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و رکورد قبلی را که مربوط به سال ۱۹۷۰ بود، شکست.

طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا، این کشور تا اواخر سال میلادی آینده صادرکننده بزرگ نفت خواهد شد. براساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی امریکا همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای امریکا برای دیزل و سایر سوخت‌ها امسال ۲۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و در سال ۲۰۲۰ به ۴.۱۹ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود. تقاضای امریکا برای بنزین در سال میلادی گذشته ۹.۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد شدکه کمتر از برآورد قبلی ۹.۳۱ میلیون بشکه در روز بود. تقاضا برای بنزین در سال ۲۰۱۹ به ۹.۳۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و در سال ۲۰۲۰ در همین سطح خواهد ماند.

کاتالیست‌های بنزین بومی‌سازی می‌شوند

ایسنا| قرارداد همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت با بخش خصوصی برای تولید دو نوع کاتالیست تولید بنزین طی مراسمی در روز چهارشنبه به امضا رسید.

با حضور توفیقی، رییس پژوهشگاه صنعت نفت و نمایندگان بخش خصوصی قرارداد بومی‌سازی و تولید کاتالیست‌های هیترو کراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته مانده‌های نفت (RCD) به امضا رسید.

این دو نوع کاتالیست در فرایند تولید بنزین به کار می‌روند و جزو کاتالیست‌های استراتژیک هستند که تاکنون از خارج وارد می‌شدند، ولی با انعقاد قرارداد، این دو نوع کاتالیست در کشور تولید می‌شود.

این قرارداد به مدت ۱۰ سال به امضا رسیده است و قرار است طی این ۱۰ سال دانش فنی کاتالیست‌های RCD از سوی بخش خصوصی تولید شود و در اختیار صنایع پالایشگاهی قرار گیرد.

قیمت هر کیلوگرم این کاتالیست‌ها ۲۰ یورو است و با تولید این محصولات سالانه از خروج ارز به میزان ۵۰ میلیون یورو جلوگیری به عمل می‌آید.

کاهش تولید نفت لیبی

ایلنا| مسوول موسسه ملی نفت لیبی اعلام کرد که شرکت نفتی «واحه» به دلیل بسته شدن بندر صادراتی «سدر» در پی شرایط نامساعد جوی تولید نفت خود را به میزان ۸۸ هزار بشکه در روز کاهش داده است. به گزارش رویترز، موسسه ملی نفت لیبی اعلام کرد که شرکت نفتی واحه تولید روزانه خود را به دلیل شرایط نامساعد جوی بندر صادراتی «السدر» که منبع تغذیه این شرکت است، به میزان ۸۸ هزار بشکه کاهش داده است.

یکی از کارکنان بنادر و کشتیرانی این کشور پیش‌تر گفته بود که تمام بنادر روز سه‌شنبه به علت شرایط نامساعد جوی بسته شده است. این مسوول گفت که سه تانکر در انتظار بارگیری در بندر سدر هستند. وی به میزان تولید واحه که یک پروژه مشترک بین موسسه ملی نفت و شرکت‌های خارجی است و معمولا تا ۲۶۰ هزار بشکه در روز پمپاژ می‌کند، اشاره‌ای نکرده است.  این مقام مذکور در ادامه افزود که تولید نفت در بنادر «رأس لانوف»، «الحریقه» و «الزویتینه» با وجود بسته شدن بنادر به علت آب و هوای بد ادامه ادامه دارد. وی با اشاره به این سه بندر گفت که تولید هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته است.

آخرین آمار بارش‌های کشور

تسنیم| بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 24 دی سال آبی 98-97 (114 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 117.3 میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (90.2 میلیمتر) 30 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (35.8 میلیمتر) 227.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 24 دی به 193 میلیارد و 314 میلیون مترمکعب رسید. از مجموع 117.3 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 114 روز ابتدایی سال آبی جاری، 25.2 میلی‌متر بارش در 24 روز ابتدایی زمستان به‌ثبت رسیده است. از این‌رو متوسط بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا امروز 1.03 میلیمتر در روز و متوسط بارش‌های زمستان تا بیست و چهارم دی‌ماه به 1.05 میلیمتر در روز رسید. در نیمه دوم دی‌ماه، شاهد رشد بارش‌های زمستانی نسبت به نیمه اول این ماه هستیم. پربارش‌ترین نقطه ایران رامسرــ صفارود در استان مازندران است که در 114 روز ابتدایی سال آبی جاری شاهد ثبت 923.8 میلیمتر بارش بوده است.

کم‌بارش‌ترین نقطه ایران، نقاطی همچون محوطه امور آب چابهار سیستان و بلوچستان، رحمت‌آبادــ ریگان در کرمان و تصفیه‌خانه زاهدان در سیستان و بلوچستان است که در 114 روز ابتدایی سال آبی جاری، حتی یک قطره باران نیز در این نقاط نباریده است.

 

ارسال نظر