کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۴۴

سرمایه‌گذاران پتروشیمی منتظر ساز و کار مالی

ایسنا| مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تشریح آخرین وضعیت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی ایران پرداخت و گفت: هم اروپایی‌ها و هم آسیایی‌ها در انتظار روشن شدن تکلیف ساز و کار مالی بین اروپا و ایران هستند. حسین علی‌مراد با بیان اینکه شرکت‌هایی که متقاضی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند، در انتظار روشن شدن تکلیف ساز و کار مالی بین ایران و اروپا هستند، اظهار کرد: قرار است این شرکت‌ها بعد از اینکه ساز و کار مالی بین ایران اروپا (SPV) مشخص شد، تصمیم نهایی خود را بگیرند. وی افزود: علاوه بر شرکت‌های اروپایی که در تامین تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت با ایران همکاری می‌کردند، بلکه آسیایی‌ها مانند ژاپن، کره و چین به نوعی منتظرند تا ببینند ساز و کار مالی که اروپا پیش‌بینی کرده است، به چه نتیجه‌ای می‌رسد که مشابه همان را بتوانند فعال و اجرایی کنند و در بازار ایران فعالیت خود را ادامه دهند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: اینکه شرکت‌های خارجی بازار پتروشیمی ایران را ترک کرده‌اند را تایید نمی‌کنم، زیرا آنها منتظرند نتیجه را ببینند و بر اساس نتیجه‌ای که پیش می‌آید سیاست‌های خود را همسو کنند و اقدامات خود را انجام دهند. در این شرایط که امریکا از برجام خارج شده است، کشورهای دیگر تمایل دارند برخلاف امریکا همکاری خود را ادامه دهند اما خودشان را در مقابل صدمات احتمالی که ممکن است از دولت امریکا ببینند، پوشش دهند.

بر اساس این گزارش، بعد از اینکه امریکا از برجام خارج شد، ایران و اروپا برای راه‌اندازی یک کانال ساز و کار مالی بین ایران و اروپا (SPV) پای مذاکره نشستند.

بخش خصوصی چین نفت وارد می‌کند

تسنیم| وزیر اقتصاد چین یک مجوز واردات نفت خام به ژیجیانگ ووچان ژونگدا پترولیوم، یک شرکت تجاری خصوصی در منطقه آزاد تجاری ژوسان در شرق چین داد . این شرکت اولین شرکت خصوصی است که مجوز واردات نفت از وزارت اقتصاد می‌گیرد. این حرکت تلاشی است توسط دولت چین برای حمایت از قراردادهای آینده نفت خام شانگهای که سال گذشته آغاز شد و سرمایه‌گذاران سازمانی را جذب کرد . دونگ جیان، یک تحلیلگر گفت: « این مجوز نشان می‌دهد که چین در حال باز کردن بازار نفت خام خود است. بهتر از آن، یک شرکت تجاری می‌تواند نفت خام را طبق قراردادهای آینده نفت خام شانگهای به پالایشگاه‌ها بفروشد ». شرکت ژیجیانگ ووچان ژونگدا در ماه مه 2018 با سرمایه یک میلیارد یوان (147.97میلیون دلار) تأسیس شد. این شرکت هنوز سهمیه‌ای از طرف تصمیم‌گیران دولتی برای مشخص شدن مقدار خرید سالانه نفت دریافت نکرده است . چین برای اولین‌بار در جولای 2015 سهمیه‌هایی به یک پالایشگاه مستقل اعطا کرد. طی قوانینی که در فوریه 2015 توسط کمیته ملی توسعه و اصلاحات منتشر شد، پالایشگاه‌های کوچک‌تر درصورت رعایت شرایط زیست محیطی اجازه دارند از نفت خام وارد شده استفاده کنند. شرایطی مانند بستن ظرفیت‌های پالایشگاهی قدیمی و آلاینده.

تأیید دزدی  از پالایشگاه تهران

شانا| به دنبال بازتاب خبری مبنی بر سرقت از خط لوله اصلی پالایشگاه تهران ازسوی پایگاه خبری پلیس و بازتابش در بسیاری از خبرگزاری‌ها، روابط‌ عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران - منطقه تهران برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی بدین شرح ارایه کرد: «در پی پایش‌های روزانه مسیرهای انتقال فرآورده‌های نفتی، نیروهای خط‌بان شرکت متوجه نشست زمین در حریم خطوط و در مجاورت قطعه زمینی محصورشده با دیوار در روستای گلزار از توابع شهرستان پاکدشت شدند. مسوولان منطقه تهران به محض اطلاع، پس از بررسی‌های میدانی و پیگیری دریافت حکم قضایی، با هماهنگی نیروهای انتظامی، مجوز ورود به زمین یادشده را دریافت کردند که بعد از ورود متوجه حفر تونلی به طول 25 متر شدند که به لوله 16 اینچ انتقال فرآورده به سمت استان مازندران ختم می‌شد. با تحقیقات بیشتر مشخص شد که سارقان با شیوه‌های ناشیانه اقدام به نصب یک عدد شیر فلکه 4 اینچی در مسیر این خط کرده بودند که در حین این اقدام خطرناک، فشار ناشی از خروج مواد، مانع از ادامه کار سارقین می‌شود. در پی این حادثه و با حضور ماموران اداره آگاهی شهرستان پاکدشت، یکی از مظنونان در همان روز دستگیر شد و عملیات دستگیری دیگر مجرمان نیز در حال انجام است».

آمار بارش‌ها

ایرنا| ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا بیست و چهارم دی ماه امسال 117.3 میلی‌متر بود؛ این در حالی است که بارندگی‌ها در مدت مشابه پارسال 35.5 میلی‌متر بود. ارتفاع کل ریزش‌های جوی در میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (50 سال)، 90.2 میلی‌متر بود که امسال در مقایسه با این میانگین نیز 30 درصد رشد داشت. آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از این است که حجم بارش اول مهر تا بیست و چهارم دی ماه امسال، معادل 193 میلیارد و 314 مترمکعب بود. بارندگی در همه حوزه‌های آبریز اصلی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم) در سال آبی جاری افزایشی بوده است. در این مدت، بارندگی در حوزه دریای خزر 44 درصد، خلیج فارس و دریای عمان 376 درصد، دریاچه ارومیه 111 درصد، فلات مرکزی 416 درصد، مرزی شرق یک هزار درصد و قره قوم 355 درصد نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش داشت.

 

 

ارسال نظر