بازگشت نفت ایران به پالایشگاه‌های آسیا

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۳۹
بازگشت نفت ایران به پالایشگاه‌های آسیا

ایسنا|

زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که از توافق برجام خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه تهران را به صورت یک‌جانبه اعمال خواهد کرد، برخی از پالایشگاه‌های مشتری نفت ایران، خرید نفت خود را کاهش داده یا متوقف کردند. 4 نوامبر (13 آبان) امریکا تحریم‌های خود علیه ایران را رسمأ از سر گرفت، اما برای 8 کشور خریدار نفت ایران معافیت‌هایی 180 روزه در نظر گرفته شد. اکنون پس از گذشت 2 ماه از شروع دوباره این تحریم‌ها، برخی از این پالایشگاه‌ها، خواهان استفاده از معافیت 180 روزه کشورهایشان از تحریم‌ها و از سرگیری خرید نفت ایران شدند که پالایشگاه هندی BPCL و پالایشگاه‌های ژاپن از آن جمله هستند.

در این راستا رییس انجمن نفت ژاپن به اس‌اند پی گلوبال پلاتس گفت: ما به دنبال تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های امریکا برای ادامه واردات نفت ایران هستیم. تسوتومو سوگیموری رییس شرکت

 JXTG Holdings که شرکت مادر

 JXTG Nippon Oil & Energy - بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن- است، اظهار کرد: ما امیدواریم واردات نفت ایران را هرچه سریع‌تر از سر بگیریم. ما ایران را منبع نفت مهمی می‌دانیم از این‌رو قصد داریم بارگیری نفت ایران را هرچه سریع‌تر به محض اینکه چنین امکانی فراهم شد از سربگیریم.

سوگیموری در حاشیه مراسم سال نو انجمن نفت ژاپن در توکیو اظهار کرد: باید در نظر بگیریم که پس از مهلت ۱۸۰ روزه مشخص نیست قادر خواهیم بود در مارس نفت ایران را بارگیری کنیم. وی بدون توضیح کامل در ادامه افزود: ما امیدواریم بتوانیم بارگیری نفت ایران را در ماه میلادی جاری از سر بگیریم اما تا روشن شدن موارد مختلف از جمله موارد مالی، امکان به تاخیر افتادن ازسرگیری خرید نفت ایران از ژانویه به فوریه وجود دارد.

تاکاشی تسوکیوکا، رییس انجمن نفت ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: صنعت نفت ژاپن از دولت خواهد خواست تمدید معافیت از ۱۸۰ روزه فعلی از تحریم‌های امریکا را تضمین کند.

یک مقام دولت امریکا که مایل نبود نامش فاش شود در دسامبر به پلاتس گفت: واشنگتن انتظار دارد واردکنندگان در هشت کشوری که برای خرید نفت ایران معافیت گرفته‌اند میزان خریدشان را به میزان قابل توجهی پیش از پنجم مه کاهش دهند. این مقام امریکایی حاضر نشد درباره اینکه آیا امریکا پس از مهلت تعیین شده معافیت از تحریم‌های ایران را تمدید خواهد کرد، اظهارنظر کند. شونیچی تاناکا، رییس کاسمو اویل نیز اظهار کرد: نگرانی‌های مربوط به بیمه محموله رفع شده و این شرکت پیش از سرگیری واردات نفت از ایران، در انتظار موافقت نهایی بانک‌های ژاپنی است.

تاناکا اظهار کرد: برای اینکه بارگیری نفت ایران در اواخر ژانویه از سرگرفته شود کاسمو اویل امیدوار است درباره مبادلات بانکی در هفته جاری چراغ سبز بگیرد.

وی در ادامه افزود: ما به دنبال خرید حدود ۱.۸ میلیون بشکه محموله روی یک نفتکش در پایان ژانویه هستیم. پلاتس در ۲۷ دسامبر گزارش کرده بود که حداقل دو پالایشگاه ژاپنی قصد دارند بارگیری نفت ایران را که در اواسط سپتامبر پیش از بازگشت تحریم‌های امریکا متوقف شده بود، از اواخر ژانویه با شفافیت در خصوص مسائل بیمه محموله از سر بگیرند. ژاپن در میان هشت کشوری قرار دارد که به مدت ۱۸۰ روز از تحریم‌های امریکا معافیت گرفته است. این معافیت در ماه مه منقضی می‌شود و امریکا انتظار دارد ژاپن تا آن زمان خرید خود را به میزان قابل توجهی ادامه دهد، اما به دلیل عدم شفافیت در خصوص بیمه حمل محموله، پالایشگاه‌های ژاپنی با وجود معافیت دریافتی، نتوانستند نفت ایران را برای ژانویه بارگیری کنند.

جدیدترین تحولات در حالی روی داده که واشنگتن اخیرا برخی از نگرانی‌های توکیو در خصوص پوشش بیمه محموله‌های نفتی ایران را رفع کرده است. ژاپن در نوامبر برای نخستین‌بار از ژوییه سال ۲۰۱۲ نتوانست نفت از ایران وارد کند. همچنین رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد که شرکت دولتی بهارات پترولیوم هند (BPCL) واردات نفت ایران را پس از توقف سه ماهه به دلیل تحریم‌های امریکا، در فوریه از سرخواهد گرفت. در ماه‌های پس از بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران بسیاری از پالایشگاه‌های دولتی هند به دلیل ابهاماتی که درباره امکان ادامه واردات نفت از ایران وجود داشت قادر به بارگیری نفت ایران نبودند. بسیاری از کشورهای واردکننده نفت ایران پیش از آغاز تحریم‌ها با هدف دریافت معافیت از تحریم‌های امریکا خریدشان را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است، برای واردات نفت ایران به میزان کمتری از میانگین معمول خود به همراه هفت خریدار بزرگ دیگر معافیت گرفته است. تحت این معافیت که تا اوایل ماه مه سال ۲۰۱۹ اعتبار دارد، هند می‌تواند ۱.۲۵ میلیون تن یا ۹ میلیون بشکه در ماه نفت از ایران وارد کند.

منابع صنعتی آگاه به رویترز گفتند: شرکت BPCL یک میلیون بشکه نفت ایران را در فوریه خریداری خواهد کرد. شرکت هندوستان پترولیوم (HPCL) که یک پالایشگاه نفت دولتی دیگر است نیز قرار است یک میلیون بشکه نفت ایران را در فوریه خریداری کند. ماه گذشته منابع آگاه به رویترز اعلام کرده بودند که شرکت HPCL پس از توقف شش ماهه خرید، در ژانویه یک میلیون بشکه نفت ایران را از سر خواهد گرفت. هندوستان پترولیوم در ژوییه خرید نفت از ایران را به دنبال امتناع بیمه‌گرش برای فراهم کردن پوشش بیمه برای محموله نفت ایران به دلیل نگرانی از تحریم‌های امریکا، لغو کرد. با وجود بازگشت شرکت‌های BPCL و HPCL برای خرید نفت ایران، هند محدودیت خرید ماهانه ۹ میلیون بشکه نفت از ایران را در فوریه حفظ خواهد کرد. این دو شرکت هر کدام یک میلیون بشکه نفت ایران را خریداری خواهند کرد در حالی که شرکت ایندین اویل پنج میلیون بشکه نفت ایران را وارد خواهد کرد و مانگالور پتروکمیکال دو میلیون بشکه در فوریه خریداری نفت از ایران خریداری خواهد کرد که کمتر از سه میلیون بشکه در ژانویه خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، واردات نفت هند در نوامبر به پایین‌ترین میزان در یکسال گذشته رسید و به دلیل تحریم‌های امریکا ۴۱ درصد نسبت به اکتبر کاهش داشت. جایگاه ایران در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به هند از چهارم رتبه ششم تنزل یافت و تهران سهم بازار خود را به اعضای اوپک شامل عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی واگذار کرد.

 

 

ارسال نظر