کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۹۰

افزایش تولید گاز فاز 13 پارس جنوبی

شانا| مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از روشن شدن مشعل ۲ سکوی این فاز ​در آب‌های خلیج فارس به‌طور همزمان خبر داد و گفت: با آماده شدن خط لوله دریا، به‌زودی ارسال گاز به پالایشگاه خشکی آغاز می‌شود.

پیام معتمد با اشاره به این که ۲ سکوی فاز ١٣ پارس جنوبی شامگاه شنبه (۱۵ دی‌ماه) و کمتر از چهار روز کاری در دریا پس از آغاز عملیات هوک‌آپ و راه‌اندازی، آماده تولید شدند و رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کردند، تصریح کرد: سکوی اصلی (B) و اقماری (D)، پس از پایان عملیات ساخت و نصب، با راه‌اندازی همه سیستم‌های ایمنی F&G و کنترلی و باز کردن نخستین چاه‌ها، آماده تولید شدند.

وی با اشاره به روشن شدن همزمان مشعل این سکوها در سومین روز کاری سکوی ۱۳D و چهارمین روز کاری سکوی ۱۳B گفت: با راه‌اندازی کامل این دو سکوی دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی، تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش غنی معادل ٢٨ میلیون متر مکعب (یک فاز استاندارد) نیمی از ظرفیت کامل این طرح توسعه‌ای محقق می‌شود.

مراقب یخ‌زدگی کنتور آب باشید

ایسنا| معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مشترکان آبفا زمان یخ‌زدگی کنتور آب از ریختن آب جوش و در معرض حرارت قراردادن کنتور خوداری کنند.

رسول باقری اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و احتمال یخ‌زدگی کنتورهای آب، از مشترکان آب و فاضلاب تقاضا داریم که از تجمع آب داخل محوطه کنتور جلوگیری کنند. دمای زیر صفر باعث می‌شود آبی که در چاله کنتور جمع شده است، یخ بزند و به کنتور آسیب وارد شود.معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در دو سال گذشته به دلیل سردی هوا بیش از ۱۰هزار کنتور در استان تهران یخ زد که منجر به قطعی چندساعته آب مشترکان شد.باقری با اشاره به این‌که کهنه و نو بودن منازل مسکونی هیچ ربطی به یخ‌زدگی کنتورهای آب ندارد گفت: جنس لوله‌های آب به گونه‌ای است که یخ نمی‌زند و فقط حوضچه نگهداری کنتور به دلیل وجود رطوبت یخ می‌زند. بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب تهران، او ادامه داد: طبق آیین‌نامه اگر مشترکان از تاسیسات آب نگهداری نکنند در صورت بروز مشکل باید خسارت را پرداخت کنند. معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: مشترکان در صورت یخ‌زدگی با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند و خودشان هیچ اقدامی برای بازشدن یخ کنتور انجام ندهند، چون این باعث افزایش هزینه‌های آنان می‌شود.

برگ برنده اوپک برای افزایش قیمت نفت

تسنیم| علی‌رغم سقوط قیمت نفت در پایان سال گذشته، ممکن است استراتژی اوپک برای متعادل کردن بازار یک شکست به نظر برسد، ولی از آنجایی که به اعضای اوپک مربوط می شود، از نظر درآمد نفتی هنوز هم یک برگ برنده است.

به گزارش بلومبرگ، قیمت نفت خام در لندن به اوایل سال 2017 بازگشته است، زمانی که اوپک شروع کرد به کاهش قیمت، یعنی بین 50 تا 60 دلار در هر بشکه. در این بین تولید بیش از حد آمریکا و تقاضای متزلزل سوخت تلاش‌های اوپک را خنثی می کند. این قیمت پایین تر از حدی است که اکثر اعضای اوپک برای متعادل کردن بودجه دولت هایشان نیاز دارند.ولی در حالی که کاهش قیمت ممکن است یک علامت هشدار برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت باشد، استراتژی محدود کردن تولید نتیجه دلخواه را داده است: درآمد بیشتر برای اقتصاد های وابسته به صادرات نفت. اگر کاهش قیمت ادامه یابد، اوپک با کاهش بیشتر تولید، این استراتژی خود را محکم تر می کند. شاید هم وقتش رسیده شیوه دیگری را امتحان کند مثل بازگشت به استراتژی تولید با شتاب کامل مانند سال های 2015 تا 2016.

ولی ادامه همین مسیر هنوز هم بهترین گزینه است، حتی اگر قیمت نفت از حد فعلی بالاتر نرود و اوپک مجبور شود در کل سال تولید خود را پایین نگه دارد، همچنان در مسیر درآمد بیشتر نفت نسبت به دوره‌های قبل قرار دارد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| از مجموع ۱۰۷.۴میلی‌متر بارش ثبت‌شده در ۱۰۴ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۱۵.۳میلی‌متر در ۱۴ روز نخست زمستان به‌ثبت رسیده و ثبت این مقدار بارش در دو هفته ابتدایی دی‌ماه حاکی از رشد روند صعودی بارش‌ها نسبت به روزهای ابتدایی فصل زمستان است. بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 14 دی سال آبی 98ــ97 (104 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 107.4 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (76.2 میلی‌متر) 40.9 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (32.9 میلی‌متر) 226.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 14 دی به 176 میلیارد و 998 میلیون مترمکعب رسید. از مجموع 107.4 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 104 روز ابتدایی سال آبی جاری، 15.3 میلی‌متر در 14 روز نخست زمستان به‌ثبت رسیده و ثبت این مقدار بارش در دو هفته ابتدایی دی‌ماه، حاکی از رشد روند صعودی بارش‌ها نسبت به روزهای ابتدایی فصل زمستان است و از افزایش سیر بارش‌ها در زمستان سال جاری با رسیدن به میانه دی‌ماه حکایت دارد.

 

ارسال نظر