کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۲۲

حراج نفت عربستان در آسیا

رویترز|بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، به دلیل کمتر شدن حاشیه سود نفت، قیمت نفت با رده‌های سنگین را در ماه فوریه کاهش خواهد داد.

تحلیل‌گران به رویترز گفتند: حاشیه سود ضعیف پالایشگاه‌ها و افت تقاضای نفت خام آسیا در دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در ربع دوم، باعث خواهد شد که عربستان سعودی در ماه فوریه قیمت‌ها را کاهش دهد.

طبق نظر ۴ نفر از شرکت‌گنندگان در این بررسی که نماینده پالایشگاه‌ها بودند، قیمت رسمی فروش نفت خام نیمه‌سنگین و سنگین عرب، در ماه فوریه تا ۵۰ سنت نسبت به ماه قبل خود کاهش خواهد یافت.

یکی از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی رویترز که پیش‌بینی می‌کرد قیمت‌ها کاهش یابند، گفت: نفت سنگین عرب در ماه‌های اخیر خیلی گران بوده است. داده‌های رفینیتیو ایکون نشان می‌دهد در ماه دسامبر، حاشیه سود معمول یک مجتمع پالایشگاهی در سنگاپور به بشکه‌ای ۲.۸۴ دلار افت کرده است که کمترین میزان، از آگوست ۲۰۱۳ تاکنون است. با این حال، به نظر می‌رسد تقاضای نفت عربستان در آسیا امسال افزایش یابد، چراکه پالایشگاه‌های جدیدی در نیمه اول ۲۰۱۹ فعال خواهند شد که قراردادهای خرید بلندمدتی با عربستان سعودی دارند. قیمت رسمی فروش نفت خام عربستان معمولا در پنجم هر ماه منتشر می‌شود و روند افزایش یا کاهش را برای نفت خام ایران، کویت و عراق تعیین می‌کند. این قیمت‌گذاری حدودا بر ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز، تاثیر می‌گذارد. ۱۲ میلیون بشکه‌ای که برای صادرات به آسیا فرستاده می‌شوند.

کاهش تولید بزرگ‌ترین میدان نفتی چین

تسنیم| تولید نفت خام در میدان نفتی داکینگ شرکت ملی نفت چین (CNPC)، بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور، در ۲۰۱۸ بیش از ۶ درصد کاهش یافت. به گزارش، تولید نفت خام در میدان نفتی داکینگ شرکت ملی نفت چین (CNPC)، بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور، در 2018 به 32 میلیون تن رسید، یعنی بیش از 6 درصد کمتر از سال گذشته .

این کاهش تولید با وجود افزایش تلاش‌ها برای بالا بردن تولید داخلی صورت گرفت. داکینگ مسوول یک سوم تولید نفت شرکت ملی نفت چین در داخل کشور است .

تولیدکنندگان نفت و گاز داخلی چین تعهد کردند اکتشاف و تولید نفت و گاز داخلی را گسترش دهند تا به تقویت امنیت انرژی داخلی کمک کنند . شرکت ملی نفت چین با کاهش 20 درصدی تولید این میدان نفتی در 2018 نسبت به اوج تولید سالانه 40 میلیون تن در 2008، تصمیم دارد از تکنیک‌های حفاری غیر سنتی‌تری استفاده کند .

داکینگ همچنین 4.33 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در 2018 تولید کرد که نسبت به 4 میلیارد مترمکعب در سال 2017، افزایش داشته است.

پایبندی عراق به توافق کاهش تولید نفت

ایرنا| وزیر نفت عراق تاکید کرد که کشورش به سهمیه‌های مشخص شده اعضا اوپک پایبند است و سهمیه خود را بطور کامل رعایت خواهد کرد. ثامر الغضبان، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق بطور کامل توافق اعضای اوپک مبنی بر کاهش تولید را رعایت خواهد کرد.  وی با اشاره به نقش مهم عراق در تحقق این توافق در سطح اوپک برای جلوگیری از عرضه بیش از حد، گفت که تدابیر لازم برای اجرای این توافق در کشورش اتخاذ شده است. وزیر نفت عراق گفت که بر اساس توافق اوپک، عراق سه درصد از تولید خود معادل 140 هزار بشکه نفت در روز را کاهش می‌دهد.  اعضای اوپک در نشست ماه گذشته در وین برای کاهش تولید یک میلیون و 200 هزار بشکه به توافق رسیدند. از این میزان دو سوم مربوط به اعضا و بقیه مربوط به کشورهای تولید‌کننده بیرون از اوپک بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت، از این کاهش معاف شد.

افزایش مصرف 5 فراورده نفتی در سال 96

فارس|  مصرف 5 فرآورده اصلی در سال 96 در حدود6.9میلیون لیتر در روز نسبت به سال 95 افزایش داشته که عمدتا ناشی از افزایش لجام‌گسیخته مصرف بنزین طی سال 96 بوده است که در سال 97 نیز متاسفانه این روند ادامه پیدا کرده است.

براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه مصرف فرآورده اصلی طی سال‌های برنامه چهارم از رشد 2 درصدی برخوردار بوده است و طی سال‌های برنامه پنجم این رشد منفی بوده و مصرف 2.1 درصد کاهش داشته است. بررسی ارقام مصرف فرآورده نشان می‌دهدکه طی سال‌های مذکور روند کاهشی نفت سفید از 20.5 میلیون لیتر در روز در سال 84 به 8.5 میلیون لیتر در روز در سال 95 رسیده است.

متاسفانه مصرف 5 فرآورده اصلی در سال 96 در حدود6.9 میلیون لیتر در روز نسبت به سال 95 افزایش داشته که عمدتا ناشی از افزایش لجام گسیخته مصرف بنزین طی سال 96 بوده است که در سال 97 نیز متاسفانه این روند ادامه پیدا کرده است.

 

 

ارسال نظر