کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۵۴

آغاز اجرای توافق اوپک پلاس

شانا| همزمان با آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی، توافق کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اوپک و غیراوپک اجرا و ریاست دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز به وزیر نفت ونزوئلا سپرده می‌شود.

با پایان ریاست سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات، مانوئل سالاوادور کودود فرناندز، وزیر نفت ونزوئلا به مدت یک‌سال عهده‌دار ریاست کنفرانس اوپک شد.

۱۴ کشور عضو اوپک در نشست ماه دسامبر (یکصدوهفتادوپنجمین نشست) این سازمان در وین تصمیم گرفتند تولید نفت خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. متعهدان غیراوپکی نیز با کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای موافقت کردند. این تصمیم از امروز اجرایی می‌شود.ایران، ونزوئلا و لیبی سه کشوری هستند که بر اساس توافق دسامبر ۲۰۱۸، از کاهش تولید معاف شدند.

تولید نفت امریکا رکورد  زد

تسنیم| تولید نفت خام امریکا در ماه اکتبر به 11.5 میلیون بشکه در روز رسید که طبق اطلاعات دولتی این کشور بالاترین حد ثبت شده تا حالا است.

به گزارش رویترز، وزارت اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام امریکا در اکتبر 79 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به 11.537 میلیون بشکه رسیده است. این وزارتخانه رقم تولید نفت امریکا را در سپتامبر 17 هزار بشکه در روز پایین‌تر و 11.458 میلیون بشکه اعلام کرده بود.

تولید نفت امریکا رکورد 10.04 میلیون بشکه‌ای خود را که در 1970 به دست آورده بود، در نوامبر 2017 شکست و از ماه ژوئن در 5 ماه متوالی بالاترین رکورد ماهانه را به دست آورد‌. امریکا تبدیل به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان شده و روسیه و عربستان را پشت سر گذاشته است.

در همین حین، طبق گزارش تولید وزارت اطلاعات انرژی، تولید ناخالص گاز طبیعی در 48 ایالت امریکا به بالاترین حد 96.7 میلیارد فوت مکعب در روز در ماه اکتبر رسید که از رکورد قبلی 96 میلیارد فوت مکعب در سپتامبر بالاتر بود.

کاهش بیشتر تولید نفت اوپک؟

ایسنا|وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد که مطمئن است قیمت نفت تا آوریل به ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه بهبود خواهد یافت اما اگر تا آن زمان قیمت‌ها پایین ماند، اوپک پلاس کاهش بیشتری در تولیدش صورت خواهد داد.

مصطفی قیطونی در پاسخ به سوالی درباره ریزش قیمت نفت، به خبرگزاری APS گفت: ‌اگر وضعیت حال حاضر مستلزم کاهش بیشتر تولید نفت باشد، ما این کار را انجام خواهیم داد.

وزیر انرژی الجزایر گفت: ما باید تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ صبر کنیم و نتایج توافق جدید کاهش تولید را مشاهده کنیم. وی در ادامه افزود: قیمت‌های نفت پیش از آوریل به ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

قیطونی بر این باور است که قیمت مذکور برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مناسب است با این حال اوپک مکررا تاکید کرده که قیمت خاصی را هدف نگرفته و تنها به عوامل عرضه و تقاضا متمرکز است. بهای معاملات نفت برنت از ۸۶.۷۴ دلار در اکتبر حدود ۴۰ درصد ریزش کرد و سال ۲۰۱۸ را در محدوده ۵۰ دلار به پایان برد.

الجزایر حدود ۱.۰۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و در کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک حضور دارد.

شیرین‌سازی گاز  بیشتر در فاز 13

شانا| پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی آماده فرآیند شیرین‌سازی گاز معادل ظرفیت اسمی ۵۶ میلیون متر مکعب در روز از چهار ردیف پالایشی شد.

پیام معتمد با بیان اینکه دستیابی به ظرفیت کامل شیرین‌سازی گاز در پالایشگاه فاز ۱۳ با راه‌اندازی چهارمین و آخرین ردیف شیرین‌سازی این فاز محقق شده، اعلام کرد: هم‌اکنون در این ردیف شیرین‌سازی، ۶ میلیون مترمکعب گاز غنی در روز فرآوری و به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

به گفته وی، هر کدام از این چهار ردیف فرآورشی که با تلاش کارکنان بخش‌های مختلف عملیاتی راه‌اندازی شده است، روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز را شیرین‌سازی و به شبکه سراسری تزریق خواهد کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی تصریح کرد: قرار است امسال نیمی از این واحدهای فرآورشی شامل ردیف‌های اول و دوم با تکمیل و بهره‌برداری از زنجیره تولید مرحله نخست این فاز روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز بخش فراساحلی این فاز را دریافت و پس از فرآوری به واحد ارسال گاز تزریق کنند.

هم‌اکنون گاز اسیدی ردیف‌های نخست و دوم شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۳ به مقدار ۲۵ تن بر ساعت با غلظت ۲۰ درصد سولفید هیدروژن به واحد ۱۰۸ بازیافت گوگرد این پالایشگاه ارسال می‌شود تا یکی از واحدهای مهم زیست‌محیطی در طرح‌های پالایشگاهی همزمان با تکمیل ردیف‌های شیرین‌سازی و آمادگی پالایشگاه به منظور ورود گاز غنی از دریا به بهره‌برداری برسد.

با بهره‌برداری از چهار سکوی بخش فراساحل فاز ۱۳ و ارسال گاز غنی به پالایشگاه این فاز، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی در واحدهای فرآورشی این فاز شیرین‌سازی خواهد شد.

 

ارسال نظر