دست‌اندازی امریکا به بازار نفتی آسیا

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۵۳

ایسنا|

رشد انفجاری نفت شیل امریکا رشد قیمت‌های نفت را محدود و تلاش‌های اوپک برای کاهش تولید و حذف اشباع عرضه را بی‌اثر کرد.

اوپک اکنون پیمان جدیدی با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک برای مهار روند نزولی قیمت نفت بسته است. قیمت نفت برنت که شاخص قیمت جهانی است اکنون در محدوده ۵۰ دلار در هر بشکه قرار دارد که برای توازن بودجه تولیدکنندگان نفت خاورمیانه کافی نیست.

اما تبعات افزایش تولید نفت سبک امریکا در جریان تجارت جهانی نفت انعکاس یافته و بازیگران بزرگ اوپک مانند عربستان سعودی را وادار کرد برای حفظ سهم بازارشان در آسیا که باارزش‌ترین بازار دنیاست و رشد مصرف سریعی را تجربه می‌کند، مبارزه کنند.

صادرات نفت سبک امریکا به مدد رونق تولید شیل افزایش پیدا کرده و سهم بازار گریدهای سبک‌تری که عربستان و سایر اعضای اوپک به آسیا صادر می‌کنند را تصرف کرده است.

به علاوه تولید بالاتر نفت در امریکا به صادرات بالاتر محصولات نفتی منجر شده که در کنار صادرات بالاتر فرآورده‌های نفتی چین، باعث ایجاد مازاد عرضه در آسیا شده و حاشیه سود پالایش را در دسامبر به‌شدت کاهش داد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید نفت خام امریکا در ماه‌های اخیر پی در پی رکوردشکنی کرده است و مجموع صادرات نفت امریکا نیز در سال ۲۰۱۸ رکورد جدیدی را ثبت کرد.

طبق آمار شرکت کپلر، صادرات نفت سبک امریکا به آسیا در سال ۲۰۱۸ با وجود توقف خرید نفت امریکا از سوی چین، رشد کرده و از آگوست نسبتا ثابت بود.

در حالی که اوپک برای دور جدید کاهش تولید از ابتدای ژانویه آماده شده است، عربستان سعودی تلاش کرده سهم بازارش در آسیا را حفظ کند و اخیرا قیمت همه گریدهای خود برای فروش به آسیا را کاهش داد و همزمان قیمت همه گریدهای خود برای فروش به امریکا، اروپای شمال غربی و مدیترانه را افزایش داد. بیشترین تخفیف آرامکوی عربستان برای مشتریان آسیایی برای گریدهای سوپر لایت و اکسترا لایت بود که نسبت به قیمت دسامبر به ترتیب ۲ دلار و ۱.۵۰ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کردند. قیمت فروش رسمی عرب لایت، مدیوم و هوی نیز بین ۴۰ سنت تا یک دلار در هر بشکه کاهش یافت.به گفته تحلیلگران، تخفیف بیشتر برای گریدهای سبک‌تر بیانگر تلاش عربستان سعودی برای حفظ سهم بازار در آسیا بوده زیرا رقابت از سوی نفت سبک امریکا تشدید شده است.

یک معامله‌گر نفت به «اس‌اند پی گلوبال پلاتس» گفت: کاهش قیمت گریدهای سبک بسیار چشمگیر بوده است.

عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک همچنین با صادرات فزاینده فرآورده‌های نفتی از سوی امریکا و چین مواجه شده‌اند که باعث اشباع عرضه بنزین و نفتا شده و به حاشیه سود پالایش در آسیا ضربه زده است.در اوایل دسامبر، حاشیه سود پالایش بنزین در سنگاپور که شاخص بازار آسیا است، ضررده شد و به پایین‌ترین سطح در برابر قیمت برنت از نوامبر سال ۲۰۱۱ کاهش یافت.

چین هم گویا سهمیه صادرات سوخت در سال ۲۰۱۹ را به میزان ۱۳ درصد افزایش داده که ممکن است اشباع عرضه این فرآورده را تشدید کند.

طبق آماری که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، میانگین صادرات ماهانه میعانات سبک امریکا به آسیا شامل بنزین و نفتا در سال ۲۰۱۸، نسبت به دو سال گذشته تقریبا سه برابر شده است.

 

 

ارسال نظر