آمادگی پاکستان برای تداوم خرید برق از ایران

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۵۲
آمادگی پاکستان برای تداوم خرید برق از ایران

ایرنا|

عمر ایوب خان، وزیر برق کابینه فدرال پاکستان، نسبت به انجام مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در راستای تمدید قرارداد واردات 104 مگاوات برق از کشورمان اعلام آمادگی کرد.

مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان روز دوشنبه با عمر ایوب خان، وزیر برق این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، وزیر دولت فدرال پاکستان اعلام کرد که به دنبال تمدید قرارداد برای واردات 104 مگاوات برق از ایران است.

در این دیدار، دو طرف تمایل و عزم خود را در راستای تقویت روحیه همکاری برادرانه ایران و پاکستان و یافتن راه‌های جدید در زمینه تولید و انتقال انرژی اعلام کردند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اعلام آمادگی تهران برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های برق و انرژی پاکستان، استفاده پاکستان از توان فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی را خواستار شد.«عمر ایوب خان» وزیر برق پاکستان نیز با بیان تعهد این کشور در راستای ارتقای روابط برادرانه خود با ایران، گفت که دولت این کشور در خصوص تقویت همکاری خود با ایران در زمینه تولید برق و انرژی استقبال می‌کند.حدود 17 سال پیش در سال 2002، ایران و پاکستان نخستین موافقت‌نامه صادرات برق به میزان 34 مگاوات را امضا کردند و سپس این رقم را به 74 مگاوات رسانده و اکنون این رقم به 104 مگاوات افزایش یافته است. یک خط انتقال نیروی برق 220 کیلوولت نیز در منطقه «پلان» چابهار در دست احداث است که در صورت تکمیل آن می‌توان صادرات برق به پاکستان و بندر گوادر را تا 300 مگاوات افزایش داد. درحال حاضر از طریق یک خط انتقال 132 کیلوولت که از جکیگور سیستان و بلوچستان ایران تا منطقه «مند» پاکستان ادامه دارد، 104 مگاوات برق از ایران به پاکستان صادر می‌شود. همچنین از طریق دو خط 20 کیلوولت در منطقه میرجاوه و سراوان حدود 4 مگاوات برق به پاکستان صادر می‌شود که با احتساب این دو خط می‌توان گفت مجموع میزان صادرات به این کشور همسایه حدود 104 مگاوات است. جمهوری اسلامی ایران در سال 95، در مجموع حدود 482 هزار مگاوات ساعت برق به کشور پاکستان از طریق این سه خط صادر کرده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از این، آمادگی خود را برای تامین مهم‌ترین منبع تامین انرژی پاکستان اعم از گاز، برق، نفت و فرآورده‌های نفتی برای حل بحران انرژی این کشور اعلام کرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران، شامگاه سه‌شنبه ٢٤ فروردین ماه 1397 در مراسم بزرگداشت روز ملی پاکستان در تهران گفته بود: ایران خط لوله انتقال گاز IP را که کمک مهمی به حل این بحران خواهد کرد، تا نزدیکی مرز رسانده و آماده اتصال به خط لوله پاکستان کرده‌ و برای صادرات برق به میزان یک هزار تا سه هزار مگاوات نیز اعلام آمادگی کامل کرده و منتظر اقدام‌های دولت پاکستان در این زمینه هستیم. معاون برنامه‌ریزی شرکت توانیر (تولید و انتقال نیروی ایران) نیز اردیبهشت ماه 1397 در اسلام‌آباد اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی و توافق‌های انجام شده، میزان صادرات برق ایران به پاکستان به 200 مگاوات افزایش می‌یابد.

 

 

ارسال نظر