کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۷۶

صعود نفت در آخرین روز 2017

ایسنا| قیمت نفت روز دوشنبه در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر عملکرد مثبت بازارهای سهام، صعود کرد اما در مسیر ثبت نخستین کاهش سالانه در سه سال گذشته قرار دارد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۶ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۵۳.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ پس از دو سال رشد کاهش داشته است. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۴۴ سنت یا یک درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه افزایش یافت و به ۴۵.۷۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت وست تگزاس اینترمدیت امسال حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است. قیمت‌های نفت هفته گذشته در طول معاملات پرنوسان با بازارهای سهام همگام شده بودند و ضرر سنگینی را متحمل شدند. به گفته جوناتان بارات، مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت پرابیس سکیوریتیز، سرمایه‌گذاران به دنبال خرید ارزان هستند و اگر مسائل تجاری امریکا با چین حل شود، انتظار می‌رود تقاضای اقتصادی افزایش پیدا کند. اشاراتی مبنی بر پیشرفت مذاکرات تجاری امریکا و چین اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرده و به صعود بازارهای سهام در معاملات دوشنبه کمک کرد. رییس‌جمهور امریکا روز شنبه در توییتر نوشت: همین الان مکالمه طولانی و خوبی با شی رییس‌جمهور چین داشتم. مذاکرات به خوبی پیشرفت می‌کند و اگر توافقی انجام بگیرد بسیار جامع خواهد بود و همه موضوع‌ها، بخش‌ها و نقاط مورد اختلاف را می‌پوشاند.

به گفته سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره تریفکتا، چین همچنان بهترین موتور برای رشد اقتصاد جهانی بوده و مشکلات شدید این کشور به شکل اجتناب ناپذیری به رشد جهانی و در نتیجه مصرف نفت آسیب خواهد زد. روند نزولی اخیر قیمت نفت احتمالا از ژانویه که اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک آغاز می‌شود کمتر خواهد شد. اوپک به همراه متحدانش شامل روسیه اوایل ماه جاری موافقت کردند میزان تولید خود را مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ کاهش دهند. به گفته تحلیلگران، ممکن است این گروه میزان عرضه خود را به مدت طولانی‌تری محدود نگه دارد تا بتوانند افزایش قیمت صورت گرفته در فاصله سپتامبر تا اکتبر امسال را مجددا مشاهده کند. در حالی که انتظار می‌رود قیمت نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بهبود ملایمی پیدا کند بازار همچنان به دلیل رشد فزاینده تولید امریکا تحت فشار خواهد ماند. سطح تولید شیل امریکا یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار خواهد بود و اگر تولیدکنندگان شیل امریکا روند نزولی قیمت‌ها را نادیده گرفته و از سال آینده تولید خود را بالا ببرند، جهت حرکت بازار را دیکته خواهند کرد. بر اساس گزارش رویترز، شرکت بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی امریکایی در هفته منتهی به ۲۸ دسامبر تعداد دو حلقه به شمار دکل‌های حفاری نفت اضافه کردند و مجموع آن را به ۸۸۵ حلقه رساندند که بالاتر از ۷۴۷ حلقه در سال ۲۰۱۷ بود.

اجرا ی14 ابرپروژه نفتی در سال 98  

ایرنا| مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: عملیات اجرایی حداقل 14 پروژه کلان میدان نفتی از بین 28میدان نفتی، در نیمه نخست سال آینده آغاز می‌شود.

احمد محمدی روز یکشنبه در حاشیه نشست تخصصی طرح نگهداشت و افزایش تولید 28 میدان نفتی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به پیگیری برای نهایی کردن هشت تا 10 بسته قراردادی جدید، افزود: این بسته‌ها علاوه بر 6 بسته قبلی در راستای اهداف فنی و عملیاتی این شرکت به منظور ایجاد اشتغال فراگیر در منطقه تهیه شده است.

وی بیان داشت: شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تسریع تکمیل بسته‌ها و برگزاری مناقصات در قالب قراردادهای عملیات محور EPC، EPD، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را مکلف کرد تا در راستای افزایش اشتغال و پویایی بازار کار و کالا در کشور به ویژه خوزستان، حداقل هشت بسته را تا انتهای امسال نهایی و پیمانکاران را مشخص کند تا در نیمه نخست سال 98، حداقل 14 پروژه کلان آغاز شود.

وی افزود: همه ما در کنار راهبری تولید و عملیات مرتبط با آن، با سرعت و دقت در حال پیگیری و اجرای طرح 28 مخزن هستیم و با حمایت شرکت ملی نفت ایران، همه‌چیز به صورت دقیق در حال انجام است و هیچ گونه تاخیری جدی در روند تهیه بسته‌ها ی قراردادی وجود ندارد. وی برندگان پنج مناقصه دیگر برای میدان‌های نفتی رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی را به ترتیب شرکت‎های اویک، ملی حفاری ایران، پتروگوهر فرا ساحل کیش، حفاری و اکتشاف انرژی‌ گستر پارس و حفاری دانا بیان کرد. وی گفت: یک طرح جامع و یکپارچه به صورت یکجا به پیمانکار واگذار و همه اقدام‎‌ها با مسوولیت اجرایی و آورده مالی پیمانکار عملیاتی می‎شود و در واقع، با تکمیل هر بخش، نسبت به پرداخت هزینه اقدام خواهد شد. محمدی با بیان اینکه نظارت بر روند کمی و کیفی کار بر عهده کارفرما خواهد بود، ادامه داد: هیچ‎ گونه مسوولیتی برای کارفرما در قبال تامین کالا و مواردی از این دست نخواهد بود و از صفر تا صد عملیات بر عهده پیمانکار است.

وی گفت: کارفرما به لحاظ فنی و عملیاتی بر روند اجرای کار نظارت کرده و گزارش پیشرفت هر پروژه را از پیمانکار طرف قرارداد دریافت می‌‎کند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه سه درصد از مبلغ قرارداد برای تجهیز کارگاه و هفت درصد برای تامین و ساخت کالا و تجهیزات به پیمانکاران پرداخت خواهد شد، افزود: انتظار می‎ رود تا اوایل سال آینده این 6 بسته عملیاتی شود.

 

 

ارسال نظر