کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۲۷:۲۹
کد خبر: ۱۳۶۵۹۶

گذر تولید بنزین از 100 میلیون لیتر

ایسنا|طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تکمیل و راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داده و گفته که ظرفیت تولید بنزین از اواخر همین هفته به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد که نسبت به آبان سال گذشته بیانگر رشد ۶۷ درصدی بوده است. ظرفیت تولید بنزین کشور در آبان سال گذشته ۶۳ میلیون لیتر در روز بود. این میزان در دی ماه پارسال با تثبیت تولید در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۲۴ درصد افزایش یافت و به ۷۸ میلیون لیتر در روز رسید. در نیمه نخست امسال که با اوج مصرف بنزین در کشور همراه بود، تولید بنزین به حدود ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید.

علیرضا صادق‌آبادی، با اعلام اینکه در حال آماده‌سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و یک جهش بزرگ برای آخر همین هفته هستیم، تصریح کرد: با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور علاوه بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر نیز تفاوت تولید و مصرف در شش ماهه دوم سال خواهیم داشت. به گفته وی منابع ۲۶۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی صرف بدهی‌ها و آغاز فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد شد. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین گفت: وام ۲۶۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی زمانی به این پروژه اختصاص یافت که مراحل ساخت و نصب فاز سوم پروژه نیز انجام شده بود؛ در حال حاضر قرار است مبلغ این وام صرف بدهی‌های موجود یا اجرای فاز چهارم پالایشگاه شود. منابع مالی این پروژه با اتکا به تولید محصولات داخلی پالایشگاه تامین شده است.

اتصال شبکه برق عراق و  اردن

ایرنا| عراق و اردن یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق دو کشور و تبادل انرژی امضا کردند.

این یادداشت تفاهم از سوی لوی الخطیب، وزیر برق و هاله زواتی، وزیر برق و معدن اردن با حضور عادل عبدالمهدی و عمر الرزاز نخست وزیران دو کشور روز شنبه در بغداد امضا شد.

بر اساس این یادداشت تفاهم، اتصال شبکه‌های برق دو کشور زمینه تبادل برق را فراهم می‌کند و همچنین گامی در جهت ایجاد یک شبکه هشتگانه برق و بازار منطقه‌ای برق شامل کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه خواهد بود.

گفته می‌شود که شبکه هشتگانه برق شامل ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، مصر و لیبی خواهد بود.

کمبود شدید برق و قطع طولانی آنکه به ویژه در ایام گرم سال تا 15 ساعت در روز می‌رسد، یکی از معضلات عراق است که از جمله در تابستان گذشته باعث اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب عراق (با محوریت بصره) با چندین کشته و زخمی شد.  عراق در حال حاضر روزانه 1350 مگاوات و همچنین گاز مصرفی برای خوراک سه نیروگاه تولید برق خود را از جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کند.

 

ارسال نظر