نواک: امریکا مقصر نوسان قیمت نفت

۱۳۹۷/۱۰/۰۸ - ۰۰:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۴۳۳
نواک: امریکا مقصر نوسان قیمت نفت

گروه انرژی|

در بحبوحه کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در 16 ماه گذشته، وزیر انرژی روسیه عامل ایجاد نوسان در بازار طلای سیاه را سیاست‌های تجاری دولت امریکا دانست. الکساندر نواک روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران، عامل پیشران دور جدید سیاست کاهش تولید سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه را اعمال تحریم‌های نفتی امریکا علیه ایران دانست. علاوه بر این موضوعات، نواک دورنمای تولید شیل را تاریک توصیف و اعلام کرد که طرحی برای ایجاد اوپک جدید در کار نیست.

وزیر انرژی روسیه در نخستین بخش صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در روز پنج‌شنبه وضعیت اخیر قیمت نفت را حاصل سیاست‌های دولت ترامپ دانست. وی، «حمایت‌گرایی فزاینده»، جنگ‌های تجاری و غیرقابل پیش‌بینی بودن دولت امریکا را از جمله عوامل تاثیرگذار در نوسان قیمت جهانی نفت در دو سال گذشته خواند. منظور الکساندر نواک از حمایت‌گرایی، سیاست‌های دونالد ترامپ در مخالفت با تجارت بین‌المللی است.

قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر نوسانات شدیدی را تجربه کرد و در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ بیش از یک سوم کاهش پیدا کرده که به دلیل تولید روبه رشد نفت شیل در امریکا بوده است.

به گزارش رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در جمع خبرنگاران در روز پنج‌شنبه اظهار کرد: «همه این ابهاماتی که اکنون در بازار وجود دارند، اینکه چین چگونه رفتار خواهد کرد، هند چگونه رفتار خواهد کرد، جنگ‌های تجاری و غیرقابل پیش‌بینی بودن دولت امریکا عواملی هستند که باعث نوسان قیمت نفت شده‌اند».

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، به انتقاد علنی از اوپک پرداخته و از این گروه خواسته بود به منظور کاهش قیمت نفت اقدام کند.

وزیر انرژی روسیه همچنین اظهار کرد: «تصمیم امریکا برای اجازه دادن به برخی از کشورها برای ادامه واردات نفت از ایران پس از وضع تحریم‌ها علیه تهران، یکی از عوامل اصلی بود که باعث شد ماه جاری توافق جدیدی برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز میان کشورهای اوپک و غیراوپک منعقد شود».

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شامل روسیه با هدف متعادل کردن بازار، اوایل ماه میلادی جاری برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ موافقت کردند.

نواک گفت: «اگر تحریم‌ها علیه ایران شدید بود، ما تولیدمان را کاهش نمی‌دادیم». وی همچنین اظهار کرد: «بعید است که اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک یک ساختار مشترک دایمی را ایجاد کند».

نواک گفت: «روسیه تولید نفت خود را در نیمه اول سال آینده طبق توافق اوپک پلاس، بین ۳ تا ۵ میلیون تن کاهش خواهد داد».

روسیه متعهد شده است تحت پیمان کاهش تولید با کشورهای اوپک و غیراوپک، میزان عرضه خود را ۲۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به ۱۱.۴۱ میلیون بشکه در روز در اکتبر که مبنای کاهش تولید جدید است، محدود کند.

  خبری از اوپک جدید نیست

همچنین وزیر انرژی روسیه به یکی از موضوعات داغ این روز‌ها در بازار نفت پرداخت. وی با اشاره به احتمال استفاده امریکا از سلاح تحریم در برابر اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک، امکان ایجاد «سازمان مشترک رسمی برای مدیریت بازار نفت» را بعید دانست.

الکساندر نواک گفت: «به دلیل بروکراسی اضافی و ریسک قرار گرفتن در معرض قانون پیشنهادی امریکا که اوپک و متحدانش را با شکایت‌های ضد انحصارطلبی تحت پیگرد قرار خواهد داد، بعید است تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک سازمان مشترک رسمی ایجاد کنند».

اگرچه روسیه و اوپک در گذشته از ایده رسمی کردن همکاری‌شان در بازار نفت با تشکیل نوعی سازمان حمایت کرده بودند اما نواک گفت که این ایده اکنون کنار گذاشته شده است.

وی به خبرنگاران گفت: «این تفاهم نظر وجود دارد که چنین سازمانی تشکیل نشود زیرا مستلزم طی مراحل اداری بیشتر شامل فاینانس است».

تنها روسیه نیست که نگران تصویب شدن قانون معروف به نوپک از سوی امریکا است. این قانون راه را برای شکایت‌های ضدانحصارطلبی در امریکا علیه اوپک و شرکت‌های نفت ملی هموار می‌کند.

به گفته تحلیلگران، قانون نوپک اخیرا مایه نگرانی عمده اعضای اوپک بوده است.

اشکالی از قانون ضدانحصارطلبی علیه اوپک در دوران روسای جمهوری قبلی امریکا شامل جورج دبلیو بوش و باراک اوباما مورد بحث قرار گرفتند اما هر دو رییس‌جمهور تهدید کردند چنین قانونی را وتو خواهند کرد. اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهور فعلی امریکا در یک سال گذشته منتقد آشکار سیاست مدیریت بازار اوپک بوده است.

وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: تصور می‌کنم کشورهای غیراوپک با تشکیل چنین سازمانی موافقت نخواهند کرد زیرا نمی‌خواهند هدف تحریم قرار بگیرند.

با این حال نواک ادامه همکاری روسیه با اوپک و عربستان سعودی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «این همکاری حتی بدون یک سازمان یا نهاد رسمی به هر شکلی ادامه خواهد یافت».

نواک گفت: «روسیه قادر خواهد بود ظرف دو سال آینده تولید سالانه خود را به میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن (۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز) افزایش دهند. در حال حاضر امریکا که در پیمان کاهش تولید جهانی مشارکت ندارد، ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که بیشتر از تولید عربستان سعودی و روسیه است».

وزیر انرژی روسیه به یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت نفت یعنی افزایش تولید شیل امریکا نیز پرداخت و به خبرنگاران گفت: «تولید نفت در امریکا شروع به کاهش خواهد کرد. تصور می‌کنم آنها با مشکلاتی مواجه هستند و با وجود رونق اخیر تولیدشان، کارآمدی‌شان کاهش پیدا کرده و تامین بودجه برای تولیدکنندگان امریکایی دشوارتر شده است».

   بی‌اعتنایی روسیه به افت قیمت‌ها

اما پرسش بسیار پر اهمیت این است که موضع مقامات روسیه در برابر افت قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح در سال اخیر چه خواهد بود. پاسخ به این پرسش مشخص می‌کند که آیا التزام روسیه به توافق کاهش تولید اخیر اوپک‌پلاس به سرعت اتفاق خواهد افتاد یا آن‌طور که پیش‌تر صحبت از آن می‌شد، عمل به این توافق مدتی به طول خواهد انجامید.

اطلاعات موجود در مورد عملکرد شرکت‌های نفتی روسی گویای بی‌اعتنایی آنها به افت قیمت‌هاست؛ مساله‌ای که اظهارات مقامات نفتی روس نیز بر آن مهر تایید می‌زند. به گزارش بلومبرگ، مقامات روسیه و مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی این کشور در شرایطی که نفت برنت به «پایین‌ترین رکورد ۱۶ ماه گذشته» سقوط کرده، افت قیمت نفت را «کم اهمیت» می‌شمارند.

بلومبرگ می‌نویسد که آنتون سیلوآنوف، معاون اول نخست وزیر روسیه پیش از دیدار روز چهارشنبه میان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با مدیران بازرگانی این کشور گفته است که «کاهش قیمت نفت ما را چندان تحت فشار نخواهد گذاشت زیر بودجه ما بر مبنای قیمت ۴۲ دلار هر بشکه نفت است». وی همچنین ادامه داد: «قیمت نفت ممکن است به مدت شش ماه یا یک سال در محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلار بماند زیرا روند رشد تولیدکنندگان امریکایی ادامه خواهد یافت اما تصور نمی‌کنیم این روند خیلی طول بکشد. با وجود این روسیه ذخایر مالی فراوانی دارد».

نفت در پی نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نسبت به اشباع عرضه و کاهش رشد اقتصاد جهانی، ۴۰ درصد از اوایل اکتبر تاکنون کاهش پیدا کرده است و با وجود اینکه اوپک و متحدانش شامل روسیه در نشست ماه میلادی جاری خود موافقت کردند از ژانویه تولیدشان را به مدت شش ماه ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند، سرمایه‌گذاران نگران هستند که با توجه به پیش بینی رشد عرضه امریکا، این میزان کاهش تولید برای تقویت قیمت‌ها کافی نخواهد بود.

ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روس‌نفت که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه است، اظهار کرد: «قیمت نفت باید با توافق اوپک پلاس تثبیت می‌شد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.» وی علت این اتفاق را به افزایش نرخ‌های بهره امریکا نسبت داد که سفته بازان را ناچار کرد قراردادهایشان را بفروشند و در نتیجه قیمتها پایین‌تر رفت.

واگیت الکپروف، رییس لوک اویل که دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه است نیز پیش‌بینی کرد قیمت نفت سال آینده به کمک توافق اوپک پلاس، در حدود ۶۰ دلار تثبیت خواهد شد. این اظهارات در حالی مطرح شد که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین و مشاور نزدیک ولادیمیر پوتین گفته است که هنوز زود است کارآمدی توافق اوپک‌پلاس را ارزیابی کنیم و این پیمان به تدریج روی قیمتها تاثیر خود را خواهد گذاشت. بر اساس گزارش بلومبرگ، الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه اظهار کرده است بانک مرکزی به دلیل رشد سریع تولید در امریکای شمالی چشم‌انداز قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۶۳ به ۵۵ دلار در هر بشکه بازبینی کرده است.


رشد قیمت نفت با وجود رشد ذخایر امریکا

ایسنا| قیمت نفت در معاملات روز جمعه 3 درصد افزایش یافت تا بخشی از ضرر سنگین روزهای گذشته را جبران کند، اما نگرانی بازار نسبت به اشباع عرضه و کندی اقتصاد جهانی، روند رشد قیمت‌ها را محدود کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۱۸ دلار (۲.۲۶ درصد) افزایش یافت و به ۵۳.۳۴ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز پنج شنبه در ۵۲.۱۶ دلار در هر بشکه بسته شده بود.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۱.۰۱ دلار (۲.۲۶ درصد) افزایش یافت و به ۴۵.۶۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت امریکا روز پنج شنبه با ۱.۱۶ دلار (۳.۴۸ درصد) کاهش، در ۴۴.۶۱ دلار در هر بشکه بسته شده بود.

قیمت‌های نفت روز پنج شنبه به پایین‌ترین حد خود در بیش از یک سال گذشته سقوط کردند در حالی که روز قبل بزرگ‌ترین افزایش یک روزه در دو سال گذشته را تجربه کرده بودند. هر دو شاخص قیمت حدود ۴۰ درصد از اوجشان در اوایل اکتبر، کاهش نشان می‌دهند.

به گفته آن یی‌ها، تحلیلگر کالا در شرکت کی‌ووم سکیوریتیز، در حال حاضر بازار سهام و بازار نفت منعکس‌کننده وضعیت یکدیگر هستند. نگرانی‌های پیرامون کندی اقتصاد جهانی روی فعالیت بازارهای سهام تاثیر گذاشته و قیمت‌های نفت از نگرانی‌های مذکور مستثنی نبوده‌اند.

بازارهای سهام آسیا روز جمعه با دنبال کردن صعود وال استریت، افزایش پیدا کردند.

استفن اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا-اقیانوسیه در شرکت OANDA در این باره گفت: قیمت‌های نفت از کندی رشد اقتصادی به همراه انتظارات برای تولید بیشتر امریکا در سال جدید تحت فشار منفی قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش موسسه امریکن پترولیوم، سطح ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر، ۶.۹ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۴۸.۲ میلیون بشکه رسیده است.

آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا بعدازظهر روز جمعه انتشار خواهد یافت.

امریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان ظهور کرده و ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که بالاتر از تولید عربستان سعودی و روسیه است.

 

 

ارسال نظر