کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۶۲

سقوط نفت به پایین‌ترین قیمت سالانه

تسنیم|قیمت نفت خام از ترس رکود اقتصادی بیش از 6 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در یک سال گذشته رسید. قیمت نفت خام امریکا و شاخص نفت برنت طی این فصل به پایین‌ترین حد از سال 2017 رسیدند و 40 درصد در سه ماهه چهارم سال ارزش خود را از دست دادند.

فیل فلین، یک تحلیلگر نفتی در شیکاگو گفت: «اتفاقی که در بازار سهام می‌افتد، ترس از رکود اقتصادی را بالا برده که تقاضای نفت در آینده را از بین می‌برد».

وی گفت: « کاهش قیمت نفت در سه ماهه چهارم احتمالا باعث می‌شود تولید‌کنندگان تولید خود را کاهش دهند».به گزارش رویترز، قیمت نفت امریکا به پایین‌ترین حد از ژوئن 2017 رسید. نگرانی در مورد تاثیر درگیری فزاینده تجاری بین امریکا و چین بر رشد اقتصادی و تقاضای نفت می‌تواند دلیل این کاهش باشد. نفت خام برنت در پایین‌ترین حد خود از 17 اوت 2017 معامله شد.بازارهای سرمایه با تعطیلی دولت امریکا در نیمه شب شنبه تحت فشار قرار گرفتند و نگرانی درمورد رکود اقتصادی را بالا بردند. سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های ایمنی مثل طلا روی آورده‌اند.قیمت نفت خام امریکا 42.53 دلار در هر بشکه تثبیت شد که 3.06 دلار معادل 6.7 درصد کاهش داشت. نفت خام برنت هم با 3.35 دلار معادل 6.2 درصد کاهش، بشکه‌ای 50.47 و هفت دلار معامله شد.نفت برنت هفته گذشته 11 درصد کاهش داشت و به پایین‌ترین حد از سپتامبر 2017 رسید، در حالی که قیمت نفت امریکا به کمترین حد خود از جولای 2017 رسیده است. کاهش قیمت نفت در سه ماهه چهارم 35 درصد بود.

ثبت نام کارت سوخت ادامه دارد

ایرنا|ثبت نام مالکان خودرو و موتورسیکلت‌های فاقد کارت سوخت از طریق دفاتر پلیس +10 و سامانه‌های اعلام شده، همچنان ادامه دارد.

مهلت رسمی ثبت نام کارت سوخت المثنی که از سوم دی آغاز شده بود، در اول دی ماه به پایان رسید که در این مدت، حدود سه میلیون نفر برای دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی ثبت‌نام کردند.

از این تعداد 2 میلیون و 400 هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام 509 هزار نفر نیز از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 بوده است.اما با وجود پایان یافتن مهلت رسمی در اول دی ماه، دفاتر پلیس +10 همچنان اقدام به ثبت نام مالکان خورو و موتورسیکلت‌های فاقد کارت سوخت می‌کنند.همچنین سامانه‌های اینترنتی و تلفن همراه اعلام شده نیز برای ویرایش اطلاعات، لغو و ثبت نام متقاضیان باز هستند.توزیع کارت سوخت‌های جامانده در دفاتر پستی نیز در حال انجام است، بر این اساس بیش از 260 هزار کارت سوخت باقیمانده در پست به زودی به مالکان خودروها تحویل داده خواهد شد.

تامین کامل خوراک پتروشیمی‌ها

نیپنا|مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: همزمان با افزایش تولید در فازهای پارس جنوبی، خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها در فصل زمستان تامین می‌شود.

قدرت‌الله فرج‌پور اظهار کرد: سال‌های گذشته به‌ویژه در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز، برخی مجتمع‌های پتروشیمی از مدار تولید خارج می‌شدند، اما زمستان امسال با توجه به راه‌اندازی و افزایش تولید در فازهای پارس جنوبی، محدودیتی در زمینه تأمین گاز مورد نیاز صنعت پتروشیمی پیش‌بینی نمی‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون کاهش احتمالی خوراک، اغلب محدود به مواردی است که خطوط انتقال گاز با محدودیت یا کارهای تعمیراتی روبرو می‌شوند.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: تأمین خوراک اتان مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی امسال نسبت به سال گذشته بهبود چشمگیری یافته است. نه تنها نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد، بلکه با روند رو به رشدی که شاهد آن هستیم، از سال آینده مازاد اتان خواهیم داشت که برای جذب حداکثری آن، پروژه‌های افزایش ظرفیت در واحدهای الفینی در حال اجراست.

تغییر اقلیم عامل سازگاری می‌طلبد

ایسنا|مدیر طرح سازگاری با کم‌آبی گفت: در گذشته بیشتر نگرانی و برنامه‌ریزی‌های ما برای تامین آب کشاورزی بود اما الان برای تامین آب‌شرب شهرها برنامه‌ریزی می‌کنیم. تابستان امسال بالای ۳۰ میلیون نفر تحت تنش آب شرب بودند. بنفشه زهرایی دیروز در نشست ایران و چالش ۲۰۲۰، سیاست‌های توسعه در مواجهه با تغییر اقلیم اظهار کرد: تغییر اقلیم در کشورهای مختلف اثرات مختلفی داشته است، برای مثال کشورهایی که کم آب بودند، کم‌آب‌تر شدند و کشورهایی که مرطوب و سرد بودند. مرطوب‌تر و سردتر شدند. مدیر طرح سازگاری با کم آبی با بیان اینکه هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه خودمان را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم افزود: نزدیک به ۵۰ میلیون جمعیت ایران را در فلات مرکزی مستقر کرده‌ایم و این درصورتی است که فقط ۲۲ درصد منابع آب در این حوضه قرار دارد. از طرف دیگر در حوضه آبریز خلیج فارس ۲۵ درصد جمعیت وجود دارد، این در حالی است که نزدیک به ۵۰ درصد منابع آب در این حوضه قرار دارد.

 

ارسال نظر