کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۷۷

خوش‌بینی اوپک به افق قیمت

تسنیم|به گزارش فرانس24،  سهیل المزروعی، رئیس اوپک و وزیر نفت امارات گفت که عرضه اضافی در بازار نفت در مقایسه با 2017 کم است و انتظار دارد تا یکی دو ماه آینده از بین برود. مزروعی طی یک کنفرانس خبری در کویت گفت: «طبق آمار، ما 26 میلیون بشکه نفت اضافی داریم. این مقدار در اوایل 2017، 340 میلیون بشکه بود». «من فکر می‌کنم که به‌راحتی می‌توانیم این مازاد تولید را از بین ببریم و طی دو تا سه ماه آینده و در سه‌ماهه اول سال آینده میلادی به تعادل بازار برسیم». اوپک گروهی از کشورهای تولید کننده نفت است که مدت هاست تولید این کالا را در دست دارد تا قیمت آن را به‌نفع کشورهای عضو تعیین کند. اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک در اوایل دسامبر تصمیم گرفتند تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز از ماه ژانویه کاهش دهند تا قیمت نفت بالا برود. مزروعی گفت در ماه‌های اخیر بیش از نیاز بازار نفت عرضه شده است در حالی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیری کمتر از حد انتظار بر صادرات نفت این کشور داشته‌اند. ثامر الغضبان وزیر نفت عراق گفت که توافقی بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک وجود دارد که برای متعادل کردن دوباره بازار به این قرارداد متعهد بمانند.

گازرسانی به صنایع ارجح است

ایرنا|معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران گفت: روزانه 750 میلیون متر مکعب گاز به شبکه کشوری تزریق می شود و این در حالی است که اعضای اتحادیه اروپا، روزانه 500 میلیون مکعب گاز مصرف می کنند. احمد رعیتی روز دوشنبه در آیین معرفی مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران حدود 35 هزار کیلومتر خط فشار قوی و 350 هزار کیلومتر نیز خط تغذیه و توزیع دارد. وی شمار نیروگاه های گازی کشور را 90 مورد اعلام کرد و افزود: دو هزار و 400 سی ان جی نیز در کشور وجود دارد.  به گفته معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران، اکنون یک هزار و 270 شهر در کشور به شبکه گاز رسانی متصل هستند. رعیتی ادامه داد: 27 هزار و 200 روستا از حدود 45 هزار و 100 روستای کشور نیز گاز طبیعی دارند.  وی با بیان این جمله که در کشور مدیرعامل های شرکت گاز تمایل زیادی به گاز رسانی به روستاها دارند، گفت: گاز رسانی به صنایع به مراتب مهم تر از روستاها است. معاون امور مهندسی و بهره برداری شرکت ملی گاز ایران مزیت های گاز رسانی به صنعت را افزایش ارزش افزوده، توسعه اشتغالزایی و قطع وابستگی دانست.

ممانعت ونزوئلا از کاوش نفتی آمریکا

تسنیم|نیروی دریایی ونزوئلا مانع کاوش نفتی یک کشتی از طرف شرکت اکسون موبیل در آب‌های مورد اختلاف با گویان شد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه گویان اعلام کرد نیروی دریایی ونزوئلا مانع  کاوش نفتی یک کشتی از طرف شرکت اکسون موبیل در آب‌های مورد اختلاف با گویان شد. ونزوئلا ادعا می‌کند این اتفاق در قلمروی خودش افتاده است .

این اتفاق در یک مرز صد ساله مورد بحث زمانی افتاد که پس از یک سری اکتشاف های نفتی دریایی، گویان می‌تواند به بزرگ ترین تولید کننده نفت آمریکای لاتین تبدیل شود. ولی در ونزوئلای عضو اوپک، تولید نفت به خاطر بحران اقتصادی به پایین ترین حد در هفتاد سال گذشته رسیده است . کشتی رمفورم تتیس که متعلق به شرکت نروژی پترولیوم جئوسرویس است، در حال تحقیقات لرزه‌ای از طرف اکسون بود که پس از رویارویی با نیروی دریایی ونزوئلا کار را متوقف کرد و به سمت شرق بازگشت. وزیر امور خارجه گویان گفت که گویان این عمل غیرقانونی، خشن و خصمانه را محکوم می‌کند. وی اضافه کرد که این اتفاق را به سازمان ملل گزارش می‌دهد و گفتگویی رسمی با دولت ونزوئلا خواهد داشت.

گوگردهای فاز 11 بازیافت می‌شوند

شانا|نخستین واحد بازیافت گوگرد فاز ۱۳ با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای اسیدی در مشعل‌های پالایشگاه، عملیاتی شد. پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: نخستین ردیف واحد ۱۰۸ بازیافت گوگرد پالایشگاه فاز ۱۳ با تلاش شبانه‌روزی نیروهای متخصص در بخش کارفرمایی و پیمانکار این بخش عملیاتی شد و با ارسال ۶ تن بر ساعت گاز اسیدی به کوره واکنش در مدار تولید قرار گرفت. وی با بیان این‌که واحد بازیافت گوگرد یکی از واحدهای مهم زیست‌محیطی در طرح‌های پالایشگاهی به شمار می‌رود و در فاز ۱۳ با برنامه‌ریزی مناسب به همراه ردیف‌های شیرین‌سازی گاز به بهره‌برداری رسیده، افزود: هم‌اکنون گاز اسیدی ردیف‌های نخست و دوم شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۳ به مقدار ۲۵ تن بر ساعت با غلظت ۲۰درصد سولفید هیدروژن به واحد ۱۰۸ بازیافت گوگرد این پالایشگاه ارسال می‌شود. به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۳، گوگرد استحصال شده از این واحد نقش بسیار مهمی در حذف آثار مخرب زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند. وی افزود: با تکمیل واحدهای بازیافت گوگرد پالایشگاه فاز ۱۳، ظرفیت تولید گوگرد در این پالایشگاه به حداکثر ۴۰۰ تن در روز افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر