کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۰۲

هند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

ایسنا| سفیر هند در تهران اعلام کرد واردات نفت هند از ایران قطع نشده و ادامه پیدا خواهد کرد. سورابح کومار، سفیر هند در ایران درباره جدیدترین قراردادهای نفتی میان دو کشور و ایجاد کانالی برای مبادلات مالی، اظهار کرد: مکانیزم روپیه برای این منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد خرید نفت هند از ایران متوقف نشده و این کشور بطور میانگین ۱.۲۵ میلیون تن در ماه نفت از ایران خریداری می‌کند و مطمئنا این روند ادامه پیدا خواهد کرد. بر اساس گزارش پایگاه خبری بیگ نیوز نت ورک، سورابح گفت: ما با بانک UCO برای این منظور همکاری می‌کنیم و مکانیزم پرداخت به روپیه تا دو هفته دیگر ایجاد خواهد شد. امریکا تحت معافیت‌هایی که ماه میلادی گذشته صادر کرد به هند اجازه داده است به مدت ۱۸۰ روز حداکثر ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کند. ادامه خرید نفت از ایران برای هند که حدود ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می‌کند ضروری به شمار می‌رود و تهران در گذشته شرایط اعتبار بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه عرضه کرده و قبول کرده است به جای دلار امریکا، پول نفت را به روپیه هند دریافت کند.

پیش‌بینی شلیک شیل به اوپک

شانا| پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد تولید نفت شیل امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش را خنثی می‌کند. به گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور در هفته‌های اخیر به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و اگر تولید این کشور طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی افزایش یابد، در عمل تأثیر کاهش تولید نفت اوپک را تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی خنثی می‌کند. اوپک و متحدانش به تازگی توافق کردند تولید نفت خود را در ۶ ماه نخست سال آینده میلادی در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند، در حالی که طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید نفت امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. رابرت مکنالی، رییس موسسه رپیدین انرژی، گفت: در مقایسه با سونامی عرضه نفت که در راه است، کاهش تولید اوپک برای پیشگیری از افزایش ذخیره‌سازی در سال آینده میلادی کافی نیست. همچنین دنیل یرگین، از مدیران موسسه‌ای اچ اس مارکیت، گفت: فکر می‌کنم این کاهش تولید یک قطعنامه نهایی نیست؛ این فرآیندی مستمر برای بازارهای جهانی است که با افزایش تولید نفت امریکا کنار می‌آید.

تدوین برنامه جامع توسعه پتروشیمی

نیپنا| بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود: در حال حاضر 59 طرح پتروشیمی در دست اجرا است که از این تعداد، 33 طرح بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین تمام تلاش ما انتخاب راهبردهای مناسب با هدف تسریع در اجرای پروژه‌ها خواهد بود. رییس هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در خصوص توسعه از نگاه پتروشیمی تاکید کرد: توسعه این صنعت تاکنون در دو هاب ماهشهر و عسلویه بوده است که این توسعه در هاب منطقه عسلویه در دو فاز انجام و رو به گسترش است.  وی افزود: معتقدم آهنگ توسعه پتروشیمی با رفع مشکلات و مسائل طرح‌های در دست اجرا و بهره‌برداری از آنها، شتاب بیشتری خواهد گرفت و به دستاوردهای خوبی در آینده نزدیک خواهیم رسید. بهزاد محمدی از تدوین برنامه توسعه صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: در این برنامه، به جز تمرکز بر اجرای پروژه‌ها، دریافت خوراک، تولید و صادرات، نگاه ویژه ما ایجاد تنوع در زنجیره ارزش و تولید محصولاتی است که هم‌اکنون از طریق واردات تامین می‌شود.

تفاهم عراق و کویت روی برداشت از میادین مشترک

ایرنا| رسانه‌های عراقی و کویتی روز یکشنبه به نقل از وزیر نفت عراق نوشتند که کشورش و کویت بر سر انتخاب یک شرکت بین‌المللی مشاوره‌ای برای بررسی مطالعاتی در مناطق نفتی مرزی به تفاهم رسیده‌اند. رسانه‌های عراقی و کویتی نوشته‌اند که «ثامر الغضبان» این اظهارات را یکشنبه در حاشیه نشست وزیران نفت کشورهای عربی صادر‌کننده نفت (اواپک) در کویت عنوان کرده است. الغضبان گفته است که شرکت مشاوره‌ای به بررسی مطالعاتی در دو منطقه مرزی بین عراق و کویت می‌پردازد و براساس نتایج مطالعات به دست آمده، در مورد برداشت از میادین مشترک به نحوی که برای دو کشور سودآور باشد، سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد. وزیر نفت عراق به شرکتی مشاوره‌ای که قرار است این بررسی‌ها را انجام دهد اشاره نکرده اما گفته است که این شرکت یکی از شرکت معروف بین‌المللی در حیطه مشاوره و کار مطالعات نفتی است. عراق در دوره دولت «حیدر العبادی» مذاکرات خود را پیرامون برداشت از میادین نفتی مشترک با کویت آغاز کرد که تاکنون تمامی این مذاکرات بین دو کشور بشکل محرمانه صورت گرفته است.

 

 

ارسال نظر