دروغ‌پردازی دوباره رویترز در زمین شرکت ملی نفت چین

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۲۴

تسنیم| رویترز هفته گذشته ادعا کرد که شرکت سی‌ان‌پی‌سی از ایران خارج خواهد شد. این خبر با واکنش‌های بسیاری همراه بود اما هیچگاه از سوی شرکت چینی تایید نشد. حال در ادامه این جریان‌سازی، رویترز مدعی شده است که شرکت ملی نفت چین عامل قطع ارتباط بانک کونلون با ایران بوده است.

رویترز در گزارش خود مدعی شد که شرکت ملی نفت چین به خاطر نگرانی در مورد تحریم‌های امریکا، جلوی خدمات مالی مربوط به ایران را از سوی واحد بانکداری خود می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که شرکت ملی نفت چین (CNPC) به خاطر نگرانی در مورد تحریم‌های امریکا احتمالاً جلوی خدمات مالی مربوط به ایران را از سوی واحد بانکداری خود می‌گیرد. بانک کونلون که از قبل از آغاز اولین دور تحریم‌ها در 2012، اصلی‌ترین کانال رسمی برای جریان‌های مالی بین چین و ایران است، تحت مالکیت شرکت ملی نفت چین قرار دارد . دونالد ترامپ در ماه مه پس از بیرون رفتن از معاهده اتمی برجام که به دور قبلی تحریم‌ها پایان می‌داد، دستور داد تحریم‌های جدیدی بر ایران تحمیل شود‌. امریکا این معاهده را به خاطر نگرانی از برنامه موشکی ایران و حمایت آن از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و شورشیان یمن ترک کرد.

ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ هیدروکربنهای مایع مثل نفت خام در 2017 بود. چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است. با فشار روزافزون مقامات امریکا بر موسسات جهانی برای توقف تجارت با ایران، شرکت ملی نفت چین حالا تجارت بانک کونلون با ایران را مسوولیتی می‌بیند که مانع سایر خدمات مالی معمول این شرکت می‌شود. رویترز در ادامه آورد که کونلون که در یک شهر دور افتاده نفتی در شمال غربی چین آغاز به کار کرد به خاطر تحریم‌های امریکا، مدیریت پرداخت‌ها از ایران را متوقف کرد. البته کونلون هنوز یک حساب بانک مرکزی ایران را دارد که شرکت‌های نفت ملی چین 18 میلیارد دلار پول واردات سالانه نفت از ایران را در آن واریز می‌کنند.

 یک مقام آگاه از مذاکرات شرکت ملی نفت چین بر سر تجارت بانک کونلون با ایران به رویترز گفت: «شرکت ملی نفت چین به دنبال داشتن بانک یا بانک‌های متوسط یا کوچک برای مدیریت هر معامله‌ای با ایران بر اساس دلار است» . رویترز همچنین نوشت که این بانک چینی احتمالا فقط مسوول سرمایه‌گذاری‌های خود شرکت ملی نفت در میادین نفت ایران باشد. هنوز کاندید‌های موردنظر مشخص نشده‌اند یا شرکت ملی نفت هیچ مذاکره‌ای را با آنها آغاز نکرده است چون پیدا کردن بانک‌های محلی که خواستار این تجارت باشند آسان نیست .

همچنین این خبرگزاری مدعی شد که منبع آگاه دیگری که در مذاکرات در مورد پرداخت‌های مالی ایران و چین حضور داشت گفته است که این بانک یکی از مواردی است که چین و امریکا در مورد آن صحبت می‌کنند. شرکت ملی نفت چین در اواخر 2016، 5.848 میلیارد یوان (849 میلیون دلار) به بانک کونلون تزریق کرد و یک سهام 77.5 درصدی دارد. این شرکت اعلام کرد که موقعیت مالی آن به صورت منفی تحت تاثیر روابط ایران و کونلون قرار دارد .

شرکت ملی نفت چین اعلام کرد واحدهای فرعی وابسته به کمک مالی مثل بانک کونلون ممکن است به خاطر فعالیت‌هایشان در مناطق بی‌ثبات سیاسی مورد تعقیب قوانین محلی و تحریم کشورهای دیگر قرار گیرند که تاثیری نامطلوب بر عملکرد مالی شرکت دارد.

 

 

ارسال نظر