«مادورو» ممکن است وزیر نفت خود را اخراج کند

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۲۳

اویل‌پرایس| ماه آینده، نیکلاس مادورو برای بار دوم دوره 6 ساله ریاست‌جمهوری خود را آغاز می‌کند. در همین زمان، رییس‌جمهور ونزوئلا می‌تواند وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت (پی‌دی‌وی‌اس‌ای) را اخراج کند. اس‌اند‌پی‌گلوبال پلاتز با استناد به منابع آشنا با این موضوع، مانوئل که‌ودو، مدیر پی‌دی‌وی‌اس‌ای را قربانی سقوط تولید نفت در ونزوئلا دانست.

که‌ودو پیشتر ژنرال گارد ملی ونزوئلا بود و هیچ تجربه‌ای در بخش انرژی و صنعت نفت نداشت. وی نوامبر 2017 به عنوان وزیر نفت و مدیرعامل پی‌دی‌وی‌اس‌ای منصوب شد. مادورو این انتصاب را با هدف «ریشه‌کن کردن فساد در پی‌دی‌وی‌اس‌ای و بخش نفت ونزوئلا» انجام داد. دوران وزارت نفت «که‌ودو» با دستگیری بیش از 50 مدیر ارشد پی‌دی‌وی‌اس‌ای با اتهامات مربوط به فساد آغاز شد. دولت این دستگیری‌ها را بخشی از «جنگ» کاراکاس علیه فساد معرفی کرد. با گذشت 13 ماه از مدیریت که‌ودو بر شرکت ملی نفت ونزوئلا، تولید این عضو موسس اوپک به پایین‌ترین میزان در 60 سال اخیر یعنی حتی پیش از ایجاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت سقوط کرده است. جنگ علیه فسادی که ژنرال که‌ودو در بخش نفت ونزوئلا به راه انداخت نیز نتایجی در برابر نداشت و نتوانست فساد ریشه‌دار و بحران مدیریتی در پی‌دی‌وی‌اس‌ای را بهبود بخشد.

بر اساس داده‌های رسیده از منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام ونزوئلا به روند نزولی خود ادامه می‌دهد؛ در ماه اکتبر تولید نفت این کشور 52 هزار بشکه در روز کاهش یافت و در ماه نوامبر تولید نفت ونزوئلا به

1 میلیون 137 هزار بشکه در روز رسید. در مقام مقایسه می‌توان به دوره‌های نه چندان دور نگاهی انداخت. در سال 2016 متوسط تولید روزانه این کشور 2 میلیون 154 هزار بشکه در روز و در سال 2017، یعنی همان سالی که آقای که‌ودو بر صندلی ریاست شرکت ملی نفت ونزوئلا تکیه زد، تولید این کشور به 1 میلیون 911 هزار بشکه در روز رسید.

اما حرکت سریع اقتصاد ونزوئلا به سمت رکود 2 رقمی و ابرتورمی که تاریخ مانند آن را زیاد تجربه نکرده است، مادورو را با 2 مشکل مواجه ساخته است. مشکل اول از سوی طلبکاران پی‌دی‌وی‌اس‌ای است و دومین مشکل کاهش قیمت است. هر 2 عامل به کاهش شدید درآمدهای ونزوئلا از محل صادرات نفت کمک کرده‌اند. از آنجا که تولید نفت 98 درصد درآمد صادراتی ونزوئلا را تشکیل می‌دهد، کاهش درآمدهای نفتی تاثیر بسیاری بر وضعیت اقتصادی در این کشور دارد.

الیویه جیکوب، تحلیلگر بازار نفت در شرکت مشاوره انرژی پتروماتریکس در این باره به پلاتس می‌گوید: «همان زمانی که قیمت نفت 80 دلار در هر بشکه بود، ونزوئلا روزگار سختی داشت. حال بازار دارد به سمت قیمت 50 دلار در هر بشکه حرکت می‌کند.»

منابع پلاتس جانشین «که‌ودو» را «خورخه رودریگز»، یکی از آشنایان و متحدان نزدیک مادورو و وزیر کنونی ارتباطات ونزوئلا معرفی کرده‌اند. گفتنی است که وی برادر معاون رییس‌جمهور کنونی ونزوئلا، دلسی رودریگز است. همچنین نام رییس مجمع قانون اساسی مادورو یعنی دیوسدادو کابلو و رییس پیشین ‌بانک مرکزی این کشور، نلسون مرنتس، نیز در میان اسامی کاندیداهای جایگزینی که‌ودو قرار دارد.

با این همه 2 عامل هنوز می‌تواند به حفظ که‌و‌دو در جایگاه وزارت کمک کند؛ اول، رابطه او با ارتش و دوم پست ریاست 1 ساله و دوره‌ای اوپک که قرار بود او از ماه آتی بر عهده گیرد.

گفتنی است که تا پیش از انتشار شایعات از قصد مادورو برای تعویض وزیر نفت در کابینه‌اش، انتظار می‌رفت که که‌ودو در قامت وزیر نفت ونزوئلا ریاست دوره‌ای اوپک را از آغاز ماه آینده میلادی در دست بگیرد. برخی از تحلیلگران با توجه به تنش‌های موجود در داخل اوپک پیش‌بینی می‌کردند که انتصاب که‌ودو می‌تواند جرقه‌ای برای انفجار این سازمان باشد. از این منظر، اگر که‌و‌دو بر صندلی ریاست اوپک بنشیند، مقام وی به عنوان وزیر نفت حفظ می‌شود اما اتحاد اوپک ممکن است با خطر مواجه شود.

 

 

ارسال نظر