تصمیمات بزرگ کشوری کوچک برای انرژی دنیا

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۶:۰۸
کد خبر: ۱۳۵۹۳۹

نفت‌خبر|

قطر، کشور کوچک پادشاهی حاشیه خلیج فارس که 18 ماه است توسط همسایگان عرب خود در تحریم است تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در بخش گاز طبیعی مایع (LNG) با فشارهای اقتصادی وارده مقابله کند.

به گزارش اویل پرایس، قطر همچنان در صدر اخبار انرژی قرار دارد. این کشور کوچک پادشاهی با خروج از اوپک تمرکز خود را روی گاز طبیعی مایع (LNG) قرار داده است. با این حال به نظر می‌رسد تصمیم قطر برای خروج از اوپک یک حرکت ژئوپلتیک علیه عربستان سعودی و سایر همسایگان عرب خود باشد که با محاصره و اقدامات اقتصادی علیه دوحه این کشور را به حمایت از تروریست‌ها متهم کردند؛ اتهاماتی که قطر آنها را رد کرده است. در آخر هفته گذشته، تصمیم قطر در صدر اخبار بود. این کشور قصد دارد میلیاردها دلار در مسیر انرژی امریکای شمالی سرمایه‌گذاری کند؛ از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به قرارداد جدید با شرکت انی ایتالیا در سه میدان نفتی مکزیک و همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه LNG گلدن در تگزاس تا پایان سال یا ژانویه اشاره کرد. شرکت نفتی دولتی قطر در مقایسه با اکسون موبیل و ConocoPhillip بخش زیادی از سهام LNG گلدن را در اختیار دارد.

   سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در امریکا

سعد کعبی، وزیر انرژی قطر و رییس شرکت نفتی دولتی این کشور گفت: «شرکت نفت قطر تا اواسط سال آینده شرکای خارجی مورد نیاز برای توسعه LNG را اعلام خواهد کرد.» او گفت که به عنوان بخشی از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در امریکا، این شرکت به دنبال قراردادهای نفتی و گازی متعارف و غیرمتعارف است.

کعبی اظهار داشت که در حال حاضر قطر همچنان در حال مذاکره با شرکت‌های نفتی بین‌المللی از جمله انی برای افزایش توان تولید LNG در خانه است. شرکت‌هایی چون اکسون موبیل، رویال داچ شل و توتال دیگر شرکای قطر هستند. وی همچنین گفت که این شرکت می‌تواند هزینه‌های مالی مورد نیاز برای توسعه LNG را خودش تامین کند و نیازی به قرض گرفتن ندارد. کعبی اضافه کرد: «اگر پیشنهاد خوبی از شرکت‌های خارجی دریافت نکنیم می‌توانیم گسترش LNG را به تنهایی انجام دهیم.»

کعبی در کنفرانس مطبوعاتی با مدیر اجرایی انی در دوحه که هفته گذشته برگزار شد گفت: «قطر پترولیوم و انی در اواخر سال ۲۰۲۱ حدود ۹۰ هزار بشکه نفت در روز از حوزه‌های Mizton، Amoca و Tecoalli در خلیج مکزیک تولید می‌کنند.» براساس گفته وی، این میادین حدود ۲ میلیارد بشکه نفت ظرفیت دارند.

طبق گزارش‌های مطبوعاتی هر دو شرکت، این شرکت‌ها در حال همکاری در بلوک‌های دریایی جداگانه در مکزیک هستند. شرکت انی درمورد توسعه تحولات در اوایل سال جاری به نتیجه رسید و برای این منظور به مقامات مکزیک برای امضای این قرارداد نیاز دارد. شرکت نفت قطر در حال حاضر در مکزیک، برزیل، آرژانتین، عمان، کنگو، آفریقای جنوبی، قبرس و موزامبیک فعالیت دارد.

این اقدامات فعالانه قطر تنها چند هفته پس از آن انجام شد که خروج این کشور بعد از ده‌ها سال حضور در اوپک بازار را شوکه کرد. شاید مهم‌تر از همه، فعالیت بخش انرژی قطر در امریکا، مکزیک و دیگر کشورها باشد که نشان می‌دهد قطر همچنان می‌تواند ثروت و قدرت خود را با وجود محاصره همسایگانش حفظ کند. از سوی دیگر، مکزیک مشتاق جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای پیشرفت در حوزه نفت است. هفته گذشته دولت این کشور برنامه‌ای ۸ میلیارد دلاری برای ساخت یک پالایشگاه ارایه داد؛ علاوه براین مکزیک قصد دارد شش پالایشگاه دیگر خود را بازسازی کرده و به این ترتیب وابستگی خود را به سوخت وارداتی کاهش دهد. علاقه قطر به فعالیت در حوزه LNG یک ضربه شدید به بازارهای ژئوپلتیک و انرژی وارد می‌کند زیرا امریکا تا اواسط دهه آینده در بخش LNG با قطر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مایع وارد رقابت خواهد شد. با این حال، قطر چهار بخش تولید LNG را برای افزایش ظرفیت خود از ۷۷ میلیون تن در سال به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی می‌کند. حجم جدید اضافی با ۲ برابر شدن حجم پروژه گاز در بخش جنوبی میدان شمالی که شرکت نفت قطر پیش از این اعلام کرده بود تامین می‌شود. با این حال، حتی اگر قطر تولید خود را بالا ببرد؛ استرالیا که تاحدودی از قطر در تولید LNG پیشی گرفته است و حتی روسیه، به رقیبی جدی برای این کشور تبدیل خواهند شد.

تمام بخش توسعه این پروژه LNG باید در چند سال آینده به اتمام برسد و این کار باید پیش از افزایش خرید LNG مشتریان شمال آسیا که تقریبا سه چهارم تقاضای جهانی LNG را تشکیل می‌دهند پایان یابد، افزایش تقاضای خارج از قرارداد در این منطقه رو به افزایش است که انتظار می‌رود مقدار آن بیشتر از افزایش خرید سوخت فوق سرد چین باشد، که گفته می‌شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به چهار برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر قطر اعلام کرد که مذاکره برای پایان دادن به خصومت‌ها با همسایگان عرب تنها زمانی صورت می‌پذیرد که گروهی تحت رهبری سعودی، تحریم‌های مربوط به این کشور غنی از گاز را خاتمه دهند. امیر شیخ تمیم بن احمد آل ثانی روز شنبه در کنفرانس دوحه گفت: «موضع ما درمورد راه‌حل گفته شده تغییر نکرده است. محاصره باید لغو شود. اختلافات نیز با گفت‌وگو براساس احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها حل خواهد شد.» بر اساس گزارشات بلومبرگ، هفته گذشته شیخ تمیم دعوت پادشاه عربستان برای شرکت در نشست سلطنتی خلیج فارس را رد کرد. این حرکت می‌تواند نشانه‌ای باشد از گشایش روابط بین قطر و کشورهای امارات، بحرین و مصر که ۱۸ ماه است این کشور را تحریم کرده‌اند.

 

ارسال نظر