اوپک دست به کار می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۵:۵۰
کد خبر: ۱۳۵۹۳۸

پس از انکه قیمت‌ طلای سیاه حدود 3 هفته بعد از نشست اوپک سر ناسازگاری گذاشته و رکوردهای سالانه پایین بود قیمت را زد، به نظر می‌رسد اوپک به دنبال آن است که به بازار نشان بدهد در زمینه کاستن مازاد عرضه از بازار نفت خام جدی است. در همین زمینه برای نخستین بار سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام به دنبال تغییر در ساز و کار اعلام میزان تولید کشورهای عضو و همچنین متحدان غیر اوپک است. رویترز دیروز نوشت که گروه تولیدکنندگان نفت خام اوپک در نظر دارد جدولی را حاوی جزئیات اعلام تولید نفت خام اعضایش و همچنین متحدانش به ویژه روسیه منتشر کند. اقدامی که تلاشی در راستای تقویت قیمت نفت محسوب می‌شود. این موضوع را محمد بارکیندو دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در نامه‌ای خطاب به اعضای سازمان مطرح کرده است.

تا کنون آمار تولید اوپکی‌ها هر ماه در جدولی که از سوی دبیرخانه اوپک در گزارش ماهیانه درج می‌شد قابل پیگیری بود.

بارکیندو گفته است که برای دستیابی به سطح کاهش تولید نفت خام معادل 1.2 میلیون بشکه در روز هر کدام از اعضا باید معادل 3.2 درصد از تولید نفت خام خود بکاهند. این رقم بالاتر از رقم 2.5 درصدی مطرح شده در ابتدای مذاکرات است چرا که اوپک باید شرایط جدید را با معاف شدن ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید وفق دهد.

بارکیندو در این نامه  عربستان سعودی را بابت اینکه سطح تولید خود را به 10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش داده و در واقع بیش از میزان تعهد از سطح تولید نفت خام خود کاسته است مورد تحسین قرار داد.

«در راستای گشایش  و شفافیت و در جهت تقویت احساسات و اعتماد بازار، اینکه آمار تولید نفت خام را به صورت عمومی منتشر کنیم حیاتی به نظر می‌رسد»

بارکیندو چنین اقدامی را همچنین موجب تقویت «اعتماد» میان اعضا و ناظران بیرونی که سعی دارند تصمیم اوپک را ضعیف نشان بدهند توصیف کرد.

دبیر کل اوپک اضافه کرده است که آن‌ها قصد دارند تا پایان هفته این جدول که حاوی اطلاعات دقیق تولید نفت خام کشورهای متعهد به کاهش تولید است را تا پایان هفته منتشر کنند.  هنوز مشخص نیست که اوپک قرار است این جداول را با چه ترتیب زمانی و در چه قالبی انتشار دهد.

 

 

ارسال نظر