خیمه نفت بر قیمت 60 دلار در هر بشکه

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۱۲

رویترز|ترجمه:  علیرضاکیانی|

پس از کاهش ۲ درصدی قیمت نفت در هفته‌ گذشته، قیمت در روز‌ دوشنبه ثبات را تجربه کرد. با وجود این، فشار مازاد عرضه و دورنمای رشد اقتصاد جهان و تقاضای سوخت بر نفت همچنان ادامه دارد. در معاملات روز گذشته، قیمت نفت خام دریای شمال در ساعت 45: 8 به وقت گرینویچ بدون تغییر روی بشکه‌ای ۶۰ دلار و ۲۸ سنت ایستاد و قیمت نفت خام سبک امریکا نیز همچنان بشکه‌ای ۵۱ دلار و ۲۰ سنت باقی ماند. افزایش عرضه باعث شد هر ۲ شاخص نفتی در ۲ ماه اکتبر و‌ نوامبر ریزش ۲۵ درصدی را تجربه کنند؛ روندی که در ۳ هفته اخیر تا حدودی و به دلیل صحبت‌های مطرح شده از سوی تولیدکنندگان درباره کاهش عرضه نفت، متوقف شده است.

رابین بیبر، تحلیلگر تکنیکال در شرکت تبادلات بورسی پی‌وی‌ام اویل در این باره به رویترز می‌گوید: «بازار کماکان در یک دامنه مشخص در حال نوسان است. و کران‌های این دامنه را جریان‌های منفی و‌ مثبت عرضه و‌ تقاضا معین می‌کند».

برخی از سرمایه‌گذاران در ‌بازار نفت درباره میزان تاثیر کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه بر توازن عرضه و‌ تقاضا در بازار، دچار تردید هستند.

در همین حال تولید نفت شیل مستمرا در حال افزایش است. صعود تولید شیل اما به قیمت کاهش سهم تولیدکننده‌های نفت خاورمیانه از بازار و دشوار شدن کار توازن بودجه در این کشورها تمام شده است.

سوکریت ویجایاکار، مدیر شرکت مشاوره انرژی ترایفکتا در این باره چنین می‌گوید: «من تصور نمی‌کنم که سیاست کاهش تولید اوپک این‌بار موثر بیافتد، آن‌همزمانی که قطر از این سازمان بیرون آمده و ایران نیز از کاهش‌ تولید سر باز زده است. همچنین سوالات بسیاری درباره زمان تبعیت روسیه از سطوح کاهش تولید در میان است. از سوی دیگر تولید امریکا هم دست از افزایش نمی‌کشد». اوپک و متحدانش 2 هفته پیش در وین توافق کردند که تولید خود را از ماه ژانویه به میزان 1 میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند. قرار شد که در ماه آوریل نتایج این سیاست مورد بررسی قرار گیرد. در تاریخ سوم دسامبر، قطر اعلام کرد که می‌خواهد از اوپک جدا شود و تمرکز خود را روی گاز قرار دهد.  افزایش نگرانی‌های درباره کاهش رشد در بازارهای بزرگ نفت مانند چین و اروپا باعث شده تا وضع بازار نفت و گاز مانند سایر بازارهای دارایی در جهان چنان مساعد نباشد. به گزارش رویترز، توان عملیاتی پالایشگاهی در چین در ماه نوامبر به نسبت ماه قبل از آن یعنی اکتبر کاهش یافته است که این به معنای کاهش تقاضا برای نفت خام است. در همین حال، تولید صنعتی چین کمترین رشد در 3 سال اخیر را به ثبت رسانیده است و به نظر می‌رسد که اقتصاد این کشور جوش و خروش خود را از دست داده است.  در دیگر سوی دنیا، فعالیت‌های تجاری در فرانسه به صورت غیرمنتظره‌ای در ماه جاری افت کرده و در آلمان نیز، توسعه بخش خصوصی در ماه دسامبر به پایین‌ترین میزان در 4 سال اخیر رسیده است.

اما رویترز، دلیل عدم افت قیمت نفت خام در روز گذشته را آمار جدید سکوهای حفاری نفت در امریکا می‌داند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز خبر داد که تعداد سکوهای حفاری در هفته گذشته در ایالات‌متحده 14 عدد کاهش یافته و به این ترتیب شمار آنها به 873 حلقه رسیده است؛ یعنی پایین‌ترین میزان از میانه ماه اکتبر به این سو.

رویترز می‌افزاید که این خبر ممکن است که در کوتاه‌مدت به مدد قیمت نفت بیاید اما باید این نکته را به یاد داشت که شمار سکوهای نفتی در امریکا که نشانی از تولید آتی نفت در این کشور است، به نسبت همین زمان در سال گذشته، رشد واضحی را نشان می‌دهد.

 

 

ارسال نظر