کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۱

آخرین مهلت درخواست کارت سوخت المثنی

ایرنا| شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که مالکان خودرو و موتورسیکلت تا شنبه (24 آذرماه) مهلت دارند نسبت به ثبت درخواست کارت سوخت المثنی خود اقدام کنند. افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir، نرم افزار خدمات دولت همراه و کد دستوری #4* یا دفاتر پلیس + 10اقدام به درخواست برای صدور کارت سوخت المثنی خود کنند.  در ماه‌های اخیر به علت افزایش نرخ دلار، اختلاف قیمت انواع سوخت در ایران و کشورهای همسایه به‌شدت افزایش یافته که این موضوع باعث رونق دوباره قاچاق شده است و همین امر دولت را بر آن داشته استفاده از کارت‌های سوخت را بار دیگر احیا کند. «زیبا اسماعیلی» سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دوشنبه گذشته به ایرنا گفته که تاکنون بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر برای دریافت کارت سوخت المثنی ثبت نام کرده‌اند. به گفته وی، تاکنون 200 هزار کارت سوخت مهاجر که روانه استان‌های مرزی شده‌اند، سوزانده و باطل شده‌اند. این کارت سوخت‌ها از استان‌های مختلف روانه استان‌های مرزی شده و در فرآیند قاچاق سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رشد 30 تا 465 درصدی بارش‌ها

تسنیم| بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 21 آذر سال آبی 98-97 (81 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 86.1 میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (51.1 میلیمتر) 68.5 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (27.6 میلیمتر) 212 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های کشور از اول مهر تا 21 آذر به 141 میلیارد و 895 میلیون مترمکعب رسید. از مجموع 86.1 میلی‌متر بارش ثبت‌شده از ابتدای سال آبی جاری تا 21 آذرماه، 36.8 میلی‌متر بارش در 21 روز نخست نهمین ماه سال به‌ثبت رسیده که این میزان بارش، آذرماه امسال را به یکی از پربارش‌ترین ماه‌های سال 97 تبدیل کرده است.

در جمع 6 حوضه اصلی آبریز کشور، آمار بارش‌ها در تمامی حوضه‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد همراه است به‌گونه‌ای که شاهد رشد 30 تا 456 درصدی بارش‌ها هستیم اما در مقایسه آمار بارش‌های سال آبی جاری با مدت مشابه بطور متوسط در درازمدت (آمار 50 ساله)، بارش‌ها در تمامی حوضه‌های اصلی آبریز به جز حوزه آبریز “مرزی شرق “ با رشد همراه است.

جایگاه عجیب ایران در مصرف برق

ایسنا| مصرف برق ایران در دنیا در رتبه ۱۸ و این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، میزان مصرف در سرانه تولید و شدت انرژی تناسبی با سایر کشورهایی که رتبه‌های مشابهی در عرصه‌های اقتصادی مانند ما دارند، وجود ندارد. به‌گزارش ایسنا، طی ۳۰ سال گذشته، سالانه بطور متوسط بیش از ۵.۵ درصد رشد مصرف انرژی برق اتفاق افتاده و مقایسه‌ای بین رشد مصرف انرژی الکتریکی و رشد جمعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که رشد مصرف برق هم از لحاظ پیک مصرف و هم از لحاظ میزان انرژی الکتریکی مصرفی، بیش از هشت برابر افزایش جمعیت بوده است. آنطور که وزارت نیرو اعلام کرده، روند مصرف انرژی ایران طی سه تا چهار دهه گذشته، کاملا افزایشی بوده است؛ به‌گونه‌ای که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی پیک مصرف برق ایران حدود ۳۶۰۰ مگاوات بوده است که این رقم در تابستان سال جاری، از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز عبور کرد. این در شرایطی است که جمعیت ایران نسبت به پیش از انقلاب، ۲.۵ برابر شده است، در مقابل پیک مصرف نیز حدود هشت برابر شده و علاوه بر این، رشد سرانه مصرف انرژی الکتریکی نیز تقریبا به همین نسبت اضافه شده است.

عربستان در مسیر کاهش شدید صادرات نفت

ایرنا|بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت عربستان سعودی طی ماه آینده میلادی به‌شدت کاهش خواهد یافت. این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه نوشت که نفت صادراتی عربستان سعودی به امریکا در ماه آینده میلادی (ژانویه) ممکن است که به کمترین میزان طی 30 سال گذشته برسد. این در حالی است اواخر سال 2017 صادرات روزانه نفت عربستان به امریکا به 582 هزار بشکه رسیده بود. این گزارش می‌افزاید، صادرات کلی نفت عربستان سعودی نیز در ماه ژانویه به روزانه هفت میلیون بشکه خواهد رسید که حاکی کاهش از یک میلیون بشکه‌ای نسبت به ماه نوامبر و دسامبر است. براساس این گزارش، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه گذشته (نوامبر) و ماه جاری (دسامبر) به روزانه هشت میلیون بشکه رسیده بود. این درحالی است که خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه با وزیر انرژی امریکا در ظهران عربستان در خصوص وضعیت بازار نفت گفت‌وگو کرده بودند.

 

ارسال نظر