شیل، دید ناظران بازار را محدود ساخته است

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۸۹

بلومبرگ

ترجمه:   علیرضاکیانی|

اندی هال، معامله‌گر 68 ساله نفت در گفت‌وگویی به بلومبرگ گفته است که انقلاب نفتی شیل در ایالات‌متحده کار تخمین میزان ذخایر جهان را بسیار دشوار کرده است.

دلیل سختی کار، حساسیت بالای تولیدکنندگان نفت شیل به نوسانات قیمتی است. از نظر آقای هال، «برآورد میزان تاثیر تصمیمات هزاران تولیدکننده نفت منفرد بر میزان عرضه جهانی، کار آسانی نیست». وی همچنین گفت که معامله‌گران برای اندازه‌گیری میزان بهره‌وری چاه‌ها و سکوهای حفاری کار سختی در پیش دارند و از قضا همین مساله، نکته کلیدی در پیشرفت حوضچه نفتی بزین در منطقه میان ایالات‌ جنونی تگزاس و نیومکزیکو محسوب می‌شود.

هال در گفت‌وگو با بلومبرگ عنوان کرد: «پیش از انقلاب شیل، اوضاع به این منوال بود که شما می‌توانستید با اعتماد به‌نفس خوبی پیش‌بینی کنید که عرضه در آینده به کدام سمت پیش خواهد رفت و این پیش‌بینی فارغ از تحولات سیاسی بود. حال اما، همه در یک اتاق تاریک به دنبال یافتن منابع هستند. واقعیت این است که متغیرهایی بسیاری وجود دارد که ما روی آنها وقوف خوبی نداریم».

هال عقیده دارد که اگر معامله‌گران بخواهند روی موج آتی بازار سرمایه‌گذاری کنند، بهتر است که به افزایش قیمت نفت، به خصوص پس از سقوط 30 درصد آن، دل‌ ببندند. وی یادآور شد که قیمت‌های پایین علاوه بر اینکه روی تولید شیل تاثیر می‌گذارند، به افزایش تقاضا نیز منجر می‌شوند.

این معامله‌گر باسابقه نفت با بعید دانستن افت بیشتر قیمت‌ها گفت: «در حال حاضر قیمت نفت خام امریکا در حوالی 50 دلار در هر بشکه چرخ می‌زند. در این شرایط، به نظر من شما باید نسبت به چشم‌انداز اقتصاد دنیا خیلی بدبین باشید که فکر کنید قیمت‌ها به مسیر زوال خود ادامه خواهند داد».

وی برای روشن کردن منظور خود اضافه کرد که چین احتمالا تقاضای خود را افزایش خواهد داد. هال عقیده دارد که تمایل کشورهای آسیایی به افزایش میزان ذخایر استراتژیک خود به این معناست که این کشورها می‌خواهند از شرایط ارزانی قیمت نفت حداکثر استفاده را ببرند. از طرف دیگر، تصمیم آرژانتین به کنار گذاشته شدن نظارت حکومتی بر قیمت انرژی به این معناست که «حساسیت تقاضا به نوسانات قیمت افزایش خواهد یافت».

رابطه هال با نوسانات بازار به نوعی شخصی هم هست. او، شرکت اصلی خود یعنی آستن‌بک مستر کامادیتیز را در سال 2017 بست. این سیاست واکنشی به از دست رفتن بیش از 30 درصد ارزش شرکت در نواسانات بازار نفت در نیمه اول همان سال بود.  شرکت آستن‌بک اما تنها صندوق پوشش ریسکی نیست که طعمه نوسانات بازار نفت شده است. نوسانات بازار در ماه نوامبر به اوج خود در 3 سال گذاشته رسید. شرکت برنهام کاپیتال ماه گذشته گفت که در نظر دارد تا پس از بالا آوردن ضرر 800 میلیون دلار در 2 سال اخیر، فعالیت خود را متوقف کند. جان لبانوسکی، رییس این شرکت، سیاست‌های اوپک و چرخه‌های بازار نفت را در ضررهای برنهام کاپیتال مقصر دانست؛ چرخه‌هایی که «هر روز کوتاه‌تر و بی‌رحم‌تر می‌شوند».

هال اما از اینکه مجبور شد صندوق پوشش ریسک خود را تعطیل کند، حسرت نمی‌خورد. وی گفت‌وگو را با این جمله به پایان می‌رساند: «من که نمی‌خواستم کار خودم در تجارت نفت را به کلی کنار بگذارم».

هال فعالیت‌ خود را از دهه 1970 و در بی‌پی و شرکت تجاری مشهور فیبرو انرژی شروع کرد. او بعدتر به سیتی‌گروپ رفت و در آنجا توانست از تجارت نفت در دوران بحران مالی، 100 میلیون دلار سود به جیب بزند.

حالا آقای هال در قامت مشاور شرکت اوربیتال اینسایت فعالیت می‌کند. این شرکت کالیفرنیایی بسترهای تحلیلی برای تبدیل تصاویر ماهواره‌ای به داده‌های مفید را فراهم می‌کند.

 

 

ارسال نظر