زخم وین بر چهره آقای وزیر

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۸۸

گروه انرژی|

بیژن زنگنه وزیر نفت چهارشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و درباره چند موضوع مهم و روز مسائل مختلفی را مطرح کرد. کلیت اظهارات وزیر در 3 محور «نشست اوپک»، «موضوع بنزین» و «وضعیت طرح‌های پالایشی و پتروشیمی» قابل خلاصه کردن بود. زنگنه در این برنامه همچنین به یکی از حواشی نشست اوپک پرداخته و گفت که در اثر اصابت پایه دوربین یکی از خبرنگاران، صورت او 3 سانتی‌متر خراش برمی‌دارد و روز نشست با گریم حاضر می‌شود. ازدحام خبرنگاران همواره یکی از خصایص نشست اوپک است. خلاصه «تعادل» از اظهارات وزیر را در ادامه می‌خوانید.  بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما ابتدا درباره منافع معافیت ایران و مستثنی شدن از توافق کاهش تولید نفت در نشست 175 وزیران نفت و انرژی اوپک و پنجمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در وین سخن گفت و با اشاره به سخت بودن مذاکرات، فشارهای امریکا را یکی از عوامل مهم پیچیده شدن آن دانست. وزیر نفت درباره واکنش خود نسبت به ملاقات برایان هوک با برخی اعضای اوپک تصریح کرد: «من در استانبول بودم که خبر این ملاقات را شنیدم و در اظهارنظری مطرح کردم که اگر آقای برایان هوک به وین آمده است تا تقاضای عضویت امریکا در اوپک را ارایه دهد این تقاضا قابل بررسی است، اما اگر برای واردکردن فشار به اوپکی‌ها آمده است این کار بسیار ناشیانه و ناپخته است».

زنگنه ادامه داد: «عربستانی‌ها بلافاصله ملاقات با آقای هوک را تکذیب کردند و چند دقیقه پس از آن، وزارت امور خارجه امریکا تکذیب عربستان را تکذیب کرد و اعلام کرد این ملاقات انجام شده است؛ در واقع یک دستپاچگی به وجود آمد و این بحث مطرح شد که؛ امریکا در مقابل یک سازمان مستقل (اوپک) چه‌کاره است که دخالت می‌کند؟ زیرا اوپک هنوز بخشی از وزارت انرژی امریکا نشده است.» ایران در نهایت از کاهش تولید نفت مستثنا شد.

     حواشی پیرامون مستثنا شدن

زنگنه درباره این موضوع که در بیانیه مطبوعاتی‌بندی با عنوان مستثنا شدن ایران از کاهش تولید نفت وجود ندارد، اظهار کرد: این هم یکی از همان کارهایی است که انجام داده‌اند، اما این موضوع برای من اهمیت زیادی ندارد و مهم این است که در قطعنامه به دبیرکل اوپک و رییس کنفرانس اجازه داده شد تا کشورهایی را که شرایط خاص داشتند از توافق کاهش تولید مستثنا کنند، بنابراین قطعنامه را آوردند و ما نیز متن را هماهنگ کردیم و متن نامه‌ای را که قرار بود امضا کنند و به ما بدهند خواستار شدیم. وی ادامه داد: زمانی که قطعنامه را آوردند تا امضا کنم، گفتم نخست نامه را تحویل دهید، بنابراین آنها نخست نامه‌ای را که این دو نفر امضا کرده بودند برای ما آوردند، سپس من امضا کردم و اکنون نیز در این نامه ذکر شده است که ما بطور کل از اجرای قطعنامه مستثنا شده‌ایم. موضوع مجروح شدن وزیر نفت در حاشیه نشست اوپک نیز از دیگر پرسش‌های برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود که زنگنه در این باره گفت: مجروحیتی نبود. پنج‌شنبه شب در هتل تعداد زیادی از خبرنگاران آمدند و پایه دوربین یکی از آنها به صورت من برخورد کرد که صورتم سه سانتی‌متر خراش برداشت. روز بعد که می‌خواستم به نشست بروم یک خط قرمز سه سانتی‌متری در صورت من بود که با وسایل گریم، رنگ پوستم درست شد و توانستم به نشست بروم.

     بنزین

سرنوشت بنزین دومین محور گفت‌وگو پس از مسائل مربوط به اوپک بود. زنگنه از مفقودشدن ۱۰میلیون کارت هوشمند سوخت خبر داد و گفت: «تا روز چهارشنبه (21 آذرماه) نزدیک به یک میلیون و200 هزار نفر برای ثبت نام مراجعه کردند.» وزیر نفت درباره اتفاق‌هایی که امسال قرار است برای بنزین رخ دهد، گفت: «برنامه دولت این است که وضع خودروها روشن شود و هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی بنزین یا تغییر قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است.» وی درباره مقدار قاچاق سوخت در کشور بیان کرد که قاچاق سوخت به هیچ‌وجه مطابق با ارقام اعلامی در رسانه‌ها از جمله قاچاق 40 میلیون لیتر روزانه نیست و چیزی در حدود 4 تا 5 میلیون لیتر در روز است.

     پالایشگاه‌ها

وزیر نفت همچنین درباره طرح توسعه پالایشگاه‌ها در مناطق مرزی کشور از طریق صندوق توسعه ملی گفت: «برخی فکر می‌کنند ما از نظر صادرات فرآورده در تحریم نیستیم، در حالی که چنین نیست و نه تنها فرقی بین فرآورده و نفت نیست، بلکه شدت تحریم‌ها درباره صادرات فرآورده بیشتر است. با این وجود طرح‌هایی برای استفاده از بازار داخلی و ظرفیت‌های مردمی برای توسعه پالایشگاه‌ها در حال بررسی است.» وی افزود: «تلاش داریم که برخی ادغام‎ها در پتروشیمی انجام شود و یک پتروشیمی مادر شکل گیرد تا بتواند سرمایه‎گذاری قابل توجهی را انجام دهد.» وزیر نفت در ادامه به موضوع عملکرد ارزی پتروشیمی‎ها اشاره کرد و گفت: «نباید درباره پتروشیمی‎ها بی‎انصافی کرد، زیرا هم‎اکنون وضع این بخش از صنعت کشور شرایط مطلوبی دارد، همچنین باید به این مساله نیز اذعان داشت که هم‎اکنون پتروشیمی‎ها بزرگ‎ترین واردکننده ارز به داخل کشور هستند.»

     پارس جنوبی

وزیر نفت درباره توسعه فازهای پارس جنوبی گفت: «تنها تکمیل طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی باقی‌مانده که پس از خروج توتال شرکت چینی طبق قرارداد امضا شده باید بیاید و اگر وارد کار نشود مطابق مفاد قرارداد عمل خواهیم کرد.» وزیر نفت در ادامه به عملیاتی‎شدن 6 طرح برای جمع‎آوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و افزود: «با اجرای این طرح‎ها، موضوع جمع‎آوری گازهای همراه نفت در خشکی پایان خواهد یافت.»

     رقابت مخرب برق و گاز

زنگنه با بیان اینکه نیروگاه‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز کشور هستند، گفت: «نیروگاه‌ها سالانه 70 تا 80 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کنند، در حالی که با نیمی از این مقدار امکان اداره آنها وجود دارد.» وزیر نفت با اشاره به این‎که گاز به قیمت بسیار اندکی در اختیار نیروگاه‎ها قرار می‌گیرد، به ایجاد رقابت میان بخش برق وزارت نیرو با بخش گاز وزارت نفت اشاره کرد و گفت: «بسیاری از کشورها به‌ویژه عراق برای مصرف نیروگاه‌های خود از ما گاز خریداری می‎کنند و این گاز مصرفی را به برق تبدیل می‌کنند و سرانجام آن را می‌فروشند.» وی ادامه داد: «در این شرایط اگر وزارت نیرو وارد عرصه شود و گاز مجانی را که برای مصارف نیروگاه‌ها از ما دریافت می‎کند به برق تبدیل کند و به دیگر کشورها بفروشد در عمل بازار خرید گاز کشور را به هم خواهد ریخت، زیرا در این شرایط دیگر کسی حاضر نیست از ما گاز خریداری کند.» وزیر نفت در ادامه با اشاره به موضوع گازرسانی به مناطق روستایی آن را از جمله طرح‎های بزرگ دانست و تصریح کرد: «گاز با قیمت 20 سنتی جایگزین فرآورده 45 سنتی شد و از این طریق ما به سود قابل توجهی دست یافتیم که بخشی از این سود صرف هزینه‎های گازرسانی به مناطق روستایی و بقیه آن به حساب دولت واریز شد.»

 

 

ارسال نظر