کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۱۷

روسیه آماده کاهش تولید نفت

شانا| وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور برای اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت، از ماه ژانویه سال آینده میلادی تولید روزانه نفت خود را ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری پلاتس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز سه‌شنبه (۲۰ آذرماه) اعلام کرد: این کشور در ماه ژانویه ۲۰۱۹، طبق تازه‌ترین توافق با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تولید روزانه نفت خود را ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد. وی گفت: برنامه ماهانه برای تولید نفت، پیش از این تعیین شده است و انتظار داریم که تولید در ماه ژانویه، ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار بشکه کاهش یابد.

با این همه، مشخص نیست برنامه روسیه برای کاهش تولید نفت در ماه‌های آینده چگونه است. روسیه توافق کرده تولید روزانه خود را ۲۲۸ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

نواک همچنین اعلام کرد اوپک و متحدانش همچنان هدف خود را مبنی بر حفظ ذخیره‌سازی نفت در جهان در حدود میانگین پنج‌ساله آن دنبال می‌کنند.

مقام اول تولید نفت 2019 در دست امریکا

ایسنا| اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد انتظار می‌رود که رشد تولید نفت خام امریکا در سال میلادی جاری نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی اندکی آهسته شود اما این کشور با رکورد تولید ۱۰.۸۸ میلیون بشکه در روز، سال ۲۰۱۸ را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان به پایان می‌رساند.

پیش‌بینی شده تولید نفت امریکا امسال ۱.۵۳ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به ۱۰.۸۸ میلیون بشکه در روز برسد که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی اداره اطلاعات انرژی امریکا برای افزایش ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز، اندکی کمتر است.

اوج تولید سالانه امریکا ۹.۶ میلیون بشکه در روز بود که در سال ۱۹۷۰ به ثبت رسیده بود. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ تولید نفت امریکا به ۱۲.۰۶ میلیون بشکه در روز بالغ شود که ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز بالاتر از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

برآورد شده تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده ۳۳۰ هزار بشکه در روز رشد کند که بالاتر از پیش‌بینی قبلی ۲۲۰ هزار بشکه در روز است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود تقاضای امریکا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۲۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۲۰.۴۸ میلیون بشکه در روز برسد که اندکی بیشتر از پیش‌بینی قبلی ۵۱۰ هزار بشکه در روز است.

تولید کاتالیست بنزین بومی‌سازی شد

ایسنا|مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس از بارگذاری اولین کاتالیست راکتور واحد بنزین‌سازی فاز سوم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان خبر داد.

‌‌محمدعلی دادور در تشریح این خبر بیان کرد: در پی ساعت‌ها تلاش بی وقفه مهندسان و کارگران زحمت‌کش و سخت‌کوش پالایشگاه ستاره خلیج فارس اولین کاتالیست راکتور واحد بنزین سازی فاز سوم بارگذاری شد.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم با نزدیک شدن به تولید روزانه 44 میلیون لیتر بنزین، ایران را نه تنها به خودکفایی کامل برسانیم که به یکی از صادرکننده‌های بنزین در منطقه و جهان تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس تاکید کرد: در شرایط فعلی بیش از حد تکلیفی خود در تولید موفق بوده ایم و این مساله نشان‌دهنده عشق به میهن، تخصص و تلاش شبانه‌روزی مهندسان و کارگران پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا همین چند وقت اخیر ساخت کاتالیست‌های واحدهای بنزین‌سازی در انحصار تعداد معدودی از شرکت‌های انگلیسی، فرانسوی و امریکایی قرار داشت و این شرکت‌ها به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادند تا دیگر کشورها به دانش ساخت آن دست یابند اما با وجود اعمال تحریم‌ها، امروز جوانان ایرانی با تلاش در شرکت‌های دانش‌بنیان و اتکا به نبوغ خود توانستند این دانش را بومی‌سازی و ایران را برای همیشه از وابستگی به واردات کاتالیست بی‌نیاز کنند.

توقف احداث سدهای بزرگ

ایلنا| سرپرست شرکت آب نیرو گفت: از این پس برنامه ما روی احداث سدهای جریانی و تلمبه ذخیره‌ای خواهد بود، ساخت سدهای بزرگ جز سد بختیاری را در دستور کار نداریم، چون ظرفیت تکمیل شده و نیاز نداریم که سدهای بزرگ و غول‌پیکر بسازیم. بهروز مرادی با بیان اینکه ما روی سدهای جریانی متمرکز شده‌ایم، افزود: این سدها فقط آب را گذردهی می‌کنند و می‌توانیم برق زیادی از این سدها بگیریم، مثلا فقط کارون 2 و گتوند را توسعه می‌دهیم، سایر سدها تلمبه ذخیره‌ای بوده و نیازی به آب زیادی ندارند و فقط بین دو مخزن بالادست و پایین دست آب را چرخش می‌دهند و آبی مصرف نمی‌شود.

سرپرست شرکت آب نیرو تصریح کرد: سدهای جریانی فقط گذردهی آب را انجام می‌دهند و مخزن در بالادست وجود دارد، مثل مسجد‌سلیمان می‌تواند 300 میلیون متر مکعب آب ذخیره کند، هر میزان آب که بیاید، رها کرده و برق تولید می‌کند.توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در سال گذشته را 9300 هزار مگاوات بوده و میزان ذخیره سدهای بزرگ دارای نیروگاه برق‌آبی به حدود چهار میلیارد مترمکعب رسید، ولی میزان ذخیره امسال سدهای تولید کننده به 2.3 میلیارد مترمکعب کاهش یافته بود.

 

ارسال نظر