کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۵۱

تخفیف‌های بزرگ نفتی ایران

ایسنا| اسناد، شواهد و داده‌های گردآوری شده توسط رویترز نشان می‌دهد که ایران به منظور رقابت با سایر صادرکنندگان نفت در منطقه، قیمت نفت سبک خود را در ماه ژانویه ۲۰۱۹ تغییر دهد.

به نظر می‌رسد که ایران قصد دارد قیمت نفت در سه گرید دیگر نفت خام برای فروش به خریداران آسیایی را نیز به منظور رقابت با عربستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موثرترین صادرکنندگان نفت خام تغییر دهد. بر اساس اطلاعات و محاسباتی که در رویترز منتشر شده است، قیمت نفت خام سبک ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰ سنت کمتر از نفت خام عربستان است این در حالی است که نفت سنگین ایران حدود ۱.۲۵ دلار کمتر از نفت گرید متوسط عربستان عرضه شده و به فروش خواهد رسید.گفته می‌شود نفت خام فروزان ایران نیز حدود ۱.۱۰ دلار در هر بشکه از نفت عرب مدیوم عربستان پایین‌تر عرضه خواهد شد.

تقویت همکاری اوپک با نوپک

تسنیم| وزیر انرژی امارات گفت قرارداد جامع همکاری اوپک و غیراوپک تا آخر ماه مارس برای امضا آماده می‌شود.

به گزارش رویترز، وزیر انرژی امارات در روز دوشنبه گفت یک قرارداد همکاری کلی بین کشورهای اوپک و غیرعضو اوپک تا سه ماه آینده در عربستان امضا می‌شود.

سهیل المزروعی در رویدادی در ابوظبی در راستای نشست‌های مکرر برای رسیدن به تعادل بازار در مورد قرارداد همکاری گفت: تا آخر ماه مارس این سند برای امضا آماده می‌شود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک مانند روسیه در قراردادی جداگانه در روز جمعه توافق کردند که تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند.اوپک قبول کرد تولید را 800 هزار بشکه در روز کاهش دهد که بیشتر این کاهش از طرف عربستان خواهد بود در حالی که اعضای غیر عضو اوپک 400 هزار بشکه تولید خود را پایین می‌آورند و بیشتر بار این کاهش بر دوش روسیه است.المزروعی، رییس فعلی اوپک گفت آنها تصمیم می‌گیرند آیا پس از شش ماه این توافق را تمدید کنند یا نه.وی اضافه کرد: خروج قطر از اوپک تأثیری بر ما یا روند تولید نخواهد گذاشت.

اوپک در حال جذب اعضای غیرعضو مثل آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر است.

پیش‌بینی افزایش تدریجی قیمت نفت

شانا| وزیر نفت عراق اعلام کرد که پیرو تصمیم کشورهای عضو و غیرعضواوپک برای کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، انتظار دارد قیمت نفت خام به‌تدریج افزایش یابد. به گزارش رویترز از بغداد، ثامر عباس غضبان، وزیر نفت عراق، روز دوشنبه، (۱۹ آذر ماه) اعلام کرد که انتظار دارد به‌تدریج افت قیمت نفت متوقف شود و افزایش یابد. وی همچنین اعلام کرد اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید نفت خود را کاهش نمی‌داد، قیمت نفت به حدود ۴۵ تا ۵۰ دلار می‌رسید.وزیر نفت عراق همچنین اعلام کرد افت اخیر صادرات نفت عراق به دلایل فنی بوده است.وزیران نفت و انرژی ۱۴ کشور عضو اوپک در صدو هفتاد و پنجمین نشست عادی خود پس از ۲ روز مذاکرات فشرده (ششم و هفتم دسامبر) توافق کردند تولید خود را برای یک دوره ۶ ماهه (از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی) ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند؛ پیرو آن وزیران نفت و انرژی ۱۰ تولیدکننده غیرعضو اوپک نیز تصمیم گرفتند همگام با اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه و بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام ۴۰۰ هزار بشکه‎ از تولید خود بکاهند.

کاهش قیمت بنزین در امریکا

تسنیم| قیمت بنزین در امریکا به موازات کاهش قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه به پایین‌ترین حد در یک سال و نیم گذشته رسید و به خاطر کاهش قیمت نفت خام و عرضه اضافی نفت، پایین‌تر هم می‌رود.

به گزارش رویترز، رییس‌جمهور امریکا فشار زیادی را به تولیدکنندگان نفت از جمله عربستان آورده تا با افزایش عرضه، قیمت نفت در بازارهای جهانی را کاهش دهند. قیمت‌ها در سال جاری با رسیدن به بالاترین حد فصلی طی چهار سال، مسیر خود را عوض کردند. کاهش قراردادهای آینده نفتی به افت قیمت بنزین کمک کرده است. قیمت نفت خام از ماه اکتبر با افزایش تولید نفت و تضعیف رشد تقاضا حدود 30 درصد کاهش یافته است. به علاوه تحلیلگران می‌گویند عرضه اضافی بنزین در امریکا قیمت را پایین آورده است. پالایشگاه‌های امریکا تشویق شدند که با بالاترین سرعت کار کنند و در این روند بنزین زیادی تولید کردند و ذخایر خود را بالا برده‌اند. پاتریک دی هان، رییس تحقیقات نفتی در شرکت گسبادی گفت: ذخایر بنزین همچنان در زمستان افزایش می‌یابند. در همین حین تقاضا بالا نرفته است. مشتریان مراجعه کمتری به پمپ بنزین‌ها داشته‌اند و تقاضا کم شده است.

 

ارسال نظر