کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۹۹

نفت لیبی باز هم  ناآرام

تسنیم|  اوضاع در میدان نفتی الشراره لیبی متشنج است و با بالا گرفتن تنش‌ها تولید روزانه ۳۱۵ هزار بشکه نفت در این میدان متوقف خواهد شد. به گزارش رویترز، شرکت نفت دولتی لیبی (ناک) با محکوم کردن اشغال تاسیسات تولید روزانه 315 هزار بشکه نفت اعلام کرد تولید در میدان نفتی بزرگ الشراره متوقف نمی‌شود و این میدان نفتی همچنان باز است. گرو‌ه‌هایی با جیپ‌هایشان وارد میدان نفتی واقع در بیابان جنوبی شدند و اعلام کردند که تولید نفت را متوقف می‌کنند، ولی پس از آن، ناک طی بیانیه‌ای اعلام کرد که میدان نفتی الشراره در حال حاضر باز است . ولی اوضاع در این میدان نفتی همچنان پرتنش است. مهندسان گفتند که ناک سعی داشت نیروی‌های امنیتی و شورشی را متقاعد به عقب‌نشینی کند. یک منبع نفتی لیبی گفت نفت همچنان از میدان نفتی جریان دارد ولی اگر اوضاع متشنج شود، این وضعیت در روز یکشنبه تغییر خواهد کرد.

گروه‌های معترض و واحد محلی گارد تاسیسات نفتی بعد از ظهر خبر توقف میدان نفتی را اعلام کردند. تقاضای آنها توسعه بیشتر منطقه است . گروهی از ایلیاتی‌ها که خود را «جنبش عصبانیت فزان» می‌نامند و در مناطق فقیر اطراف میدان نفتی الشراره زندگی می‌کنند، اولین‌بار در ماه اکتبر تهدید کردند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان میدان نفتی را می‌بندند . رهبر گروه فزان گفت « الشراره بسته شده است. ما به مقامات مهلت دادیم ولی پاسخی نگرفتیم ». لیبی اخیراً قصد داشت تولیدش را تا 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش دهد یعنی بالاترین حد از سال 2013 و از زمان آغاز اعتراضات و توقف‌های تولید پس از سرنگونی قذافی در سال 2011.

شیل راضی از اوپک

شانا| تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش تولید با وجود مخالفت ترامپ، خرسند شدند.

به گزارش رویترز از هیوستون، تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت ابراز خرسندی کردند. به گفته مدیران صنعت نفت شیل امریکا، تصمیم اوپک قیمت نفت را به سطحی رسانده که موجب استمرار سوددهی این شرکت‌ها می‌شود.

هاروی هول، رییس شرکت اچ‎اچ‎هول گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان کوچک همچون من بتوانیم انتظار قیمت نفت ۵۰ دلار یا بهتر را داشته باشیم، می‌توانیم به خوبی کار کنیم؛ ۵۰ دلار برای من کارآمد است.

توقف روند مستمر کاهش قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار، این اطمینان را ایجاد می‌کند که شرکت‌های امریکایی می‌توانند سال آینده میلادی حفاری خود را به شکلی سودآور ادامه دهند.

استیون پروئت، رییس شرکت نفت شیل الویشن ریسورسز اعلام کرد بدون تصمیم اوپک برای کاهش تولید، صنعت نفت شاهد رسیدن قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار می‌بود. جرج ومک، رییس شرکت پترو ویست گفت: این برای ما خوب است و موجب ادامه سرمایه‌گذاری می‌شود. همه ما هنگام پیگیری نشست اوپک، نگران بودیم.

راب ثومل، از مدیران موسسه سرمایه‌گذاری تورتس کپیتال هم اعلام کرد قیمت نفت میان ۵۵ تا ۶۵ دلار بازه‌ای مطلوب برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در امریکاست. وی گفت: ما فکر می‌کنیم قیمت نفت باثبات، کلید برگرداندن سرمایه به بخش انرژی است.

 

ترفند پتروشیمیایی امریکا در جنگ تجاری

نیپنا| همزمان با جنگ تجاری امریکا و چین، صادرات پلی اتیلن ایالات متحده به امریکای لاتین افزایش یافت. به گزارش پلاتس، براساس داده‌های منتشر شده توسط کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده در تاریخ جمعه 16 آذرماه، صادرات پلی اتیلن این کشور به امریکای لاتین در ماه اکتبر و در راستای سیاست تنوع بخشی به مقاصد صادراتی امریکا در میانه جنگ تجاری با چین، افزیش یافت. صادرات پلی اتیلن ایالات متحده در ماه اکتبر در مجموع رکورد 441 میلیون و 232 هزار و 100 میلیون تن را ثبت کرد که بیشتر از 10 درصد بالاتر از رکورد پیش‌تر ثبت شده در ماه ژوئن بود.

رشد صادرات پلی‌اتیلن ایالات متحده به امریکای لاتین در پی افت صادرات این محصول به چین برای چهارمین ماه متوالی اتفاق افتاد. صادرات به چین در حال حاضر تنها 5.1 درصد از حجم صادارت پلی اتیلن امریکا را به خود اختصاص می‌دهد. این نتیجه کاهش تقاضا به دنبال وضع تعرفه 25 درصدی بر دو گرید کلیدی پلی اتیلن وارداتی از ایالات متحده است.

منابع آگاه می‌گویند: رشد نسبی صادرات پلی اتیلن در ماه اکتبر درحال اتفاق افتاد که تقاضای داخلی برای این محصول در ماه‌های اخیر افت داشته است. بنا بر اعلام انجمن شیمی امریکا (American Chemistry Council)، رشد صادرات یادشده به دنبال افزایش 19.7 درصدی ظرفیت تولید پلی اتیلن ایالات متحده از آغاز سال 2017 تا سه ماهه سوم سال جاری میلادی اتفاق افتاد.

 

ارسال نظر