کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۵۱

سبقت گازی استرالیا از قطر

ایرنا| اداره آمار استرالیا روز جمعه گزارشی منتشر کرد که براساس آن، این کشور در ماه نوامبر (آبان 97) 6.55 میلیون تن گاز ال ان جی صادر کرد که از 6.27 میلیون تن صادرات قطر در همین ماه بیشتر است.

طبق گزارش شرکت انگلیسی بی‌پی، قطر در سال 2017 باز هم توانست با صادرات 103.4 میلیارد متر مکعب گاز ال ان جی نام خود را به عنوان اولین صادر‌کننده این گاز در جهان ثبت کند.

گاز مایع طبیعی سومین صادرات اصلی استرالیا به جهان است و زغال سنگ و آهن خام در رتبه‌های اول و دوم صادرات این کشور قرار دارد.

مت کانوا وزیر منابع استرالیا روز جمعه به رسانه‌های این کشور گفت که تمرکز دولت اسکات موریسون در حال حاضر افزایش صادرات زغال سنگ است و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این زمینه در کشور تسهیل می‌شود.

وی افزود: صادرات این سه کالا برای استرالیا سودآوری بسیاری داشته و این روند نیز ادامه خواهد یافت.

چین، کره جنوبی، ژاپن، سنگاپور، انگلیس، نیوزیلند و تایلند مهم‌ترین وارد‌کنندگان سه کالای صادراتی استرالیا هستند.

اکنون استرالیا با افزایش تولید گاز ال ان جی، به عنوان رقیب اصلی قطر در این زمینه و همچنین یکی از رقبای اصلی تولید و صادرکنندگان این گاز در جهان تبدیل شده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای 16 کشور دارای بزرگ‌ترین ذخایر گازی در جهان هستند که استرالیا در رتبه دوازدهم قراردارد.

افتتاح 3 پروژه نفتی در چابهار

تسنیم| عملیات اجرایی سه طرح سرمایه‌گذاری احداث مخازن فرآورده‌های نفتی، احداث مخازن نگهداری LPG و جمع‌آوری مواد زاید کشتی‌ها با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی در بندر چابهار آغاز شد.

یکی از این طرح‌ها، احداث مخازن فرآورده‌های نفتی به‌روش .B.O.T است که با سرمایه‌گذاری 980 میلیارد ریال و ظرفیت یک‌میلیون و 260 هزار تن به بهره‌برداری رسید.

مدت این پروژه 20 سال است و هدف آن بهره‌برداری از موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی بندر چابهار برای خرید و فروش و فرآوری و پالایش، معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهای داخلی و خارجی تعیین شده است.

پروژه دوم احداث مخازن نگهداری LPG به‌روش .B.O.T است که با اعتباری بالغ بر 531 میلیارد ریال و ظرفیت 265 هزار تن است. پروژه یادشده در مدت 5 سال با هدف بهره‌برداری از موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی بندر چابهار برای خرید و فروش و فرآوری و پالایش، معاوضه و انتقال نفت و گاز منطقه به بازارهای داخلی و خارجی اجرا می‌شود.

عملیات اجرایی جمع‌آوری مواد زاید کشتی‌ها به‌روش .B.O.T سومین پروژه‌ای است که با سرمایه‌گذاری 195 میلیارد ریال و به مساحت یک هکتار آغاز شد.

این طرح بناست با هدف پیشگیری از آلودگی زیست‌محیطی دریایی جهت حفظ محیط زیست دریایی از آلودگی‌های نفتی مطابق با کنوانسیون MARPOL احداث شود.

بنزین قرار نیست، گران شود

باشگاه خبرنگاران| رییس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه بنابر دلایل فنی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی موضوع گرانی بنزین را رد کرده است، گفت: در برنامه ششم توسعه به شروطی به دولت اجازه داده شد که قیمت سوخت واقعی شود که این شروط در حال حاضر محقق نشده است و تا زمانی که این شروط وجود نداشته باشد افزایش قیمت و سهمیه‌بندی در دستورکار دولت نیست.

فریدون حسنوند با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها معتقد هستند که بین 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود، افزود: آیا بهتر نیست پیش از اینکه به سراغ گرانی رفته و حرفی از گرانی بنزین زده شود، راه‌های پیشگیری از قاچاق 20 میلیون لیتر بنزین عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه گران شدن ساده‌ترین و آسان‌ترین اقدام برای کاهش مصرف بنزین اما با هزینه بسیار بالای امنیتی و اجتماعی است، افزود: باید راهکارهای مختلف جلوگیری از قاچاق برای تمام دستگاه‌ها مشخص شود تا مانع از قاچاق سوخت شویم. حداقل اگر 50 درصد از این قاچاق سوخت کاهش یابد، یعنی 10 میلیون لیتر قاچاق کاهش یافته که این کاهش قاچاق به میزان افزایش قیمت بنزین برای کشور درآمد حاصل می‌کند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز در بسیاری از موضوعات صنعتی، معدنی و کشاورزی پروانه‌هایی صادر و سهمیه‌های سوختی ارایه می‌شود که وجود خارجی ندارد که اگر نظارت و انتظامی در این حوزه وجود داشت، کاهش مصرف سوخت صورت می‌گرفت.

 

ارسال نظر