کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۷۲

بنزین ۵ هزار تومانی شایعه است

خانه ملت|وزیر نفت گفت: مرحله سوم فروش نفت در بورس پس از اینکه گزارش دو مرحله گذشته به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه ارایه شود، صورت می‌گیرد و آقایان باید تصمیم بگیرند که پس از این چه اتفاقی رخ دهد.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به نشست هفته جاری اعضای اوپک، گفت: تا زمانی که ایران در شرایط تحریم قرار دارد، درباره سهمیه جمهوری اسلامی در اوپک با هیچ شخصی صحبتی نمی‌شود.

وزیر نفت، افزود: مسائلی همانند تولید عربستان بیش از سقف اوپک و سایر موارد در نشست هفته جاری اعضای سازمان نفتی مطرح می‌شود.

وی در خصوص مرحله سوم فروش نفت در بورس، ادامه داد: مرحله سوم پس از اینکه گزارش دو مرحله گذشته به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه ارایه شود، صورت می‌گیرد و آقایان باید تصمیم بگیرند که پس از این چه اتفاقی رخ دهد.عضو کابینه دولت دوازدهم درباره انتشار اخباری مبنی بر بنزین

5 هزار تومانی، تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت و بنزین 5 هزار تومانی شایعه است.

توان روسیه برای نوسان نفت

ایسنا| بانک جهانی در گزارش اقتصادی روسیه اعلام کرد این کشور می‌تواند در برابر شوک‌های خارجی از جمله نوسان قیمت نفت ایستادگی کند.

در گزارش بانک جهانی آمده است که انتظار می‌رود میانگین قیمت هر بشکه نفت در سه سال آینده ۷۱ دلار باشد اما همچنان ابهامات قابل توجهی برای چنین پیش‌بینی وجود دارد.

طبق این گزارش، همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است تقاضا ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد، تقاضا برای نفت قوی خواهد ماند.انتظار می‌رود نوسان شدیدی که صنعت نفت تجربه کرده است، ادامه پیدا کند اما با توجه به سطح بالای ذخایر بین‌المللی روسیه (۴۶۱ میلیارد دلار)، بدهی بین‌المللی اندک (معادل ۲۹ درصد تولید ناخالص داخلی) و پوشش واردات مطلوب (۱۵.۹ ماه) روسیه قادر خواهد بود شوک‌های خارجی را جذب کند.روسیه به نتیجه نشست روز پنج شنبه اوپک در وین چشم دوخته است. انتظار می‌رود اعضای اوپک در این دیدار با کاهش مجدد تولید نفت موافقت کنند. روسیه سیگنال‌های مختلفی در خصوص موضع خود برای مشارکت در کاهش تولید ارسال کرده است.آمار‌های رسمی نشان می‌دهد تولید نفت روسیه از ۱۱.۴۱ میلیون بشکه در روز در اکتبر به ۱۱.۳۶۹ میلیون بشکه در روز در ماه میلادی گذشته کاهش یافته است.

نصب نخستین سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی

باشگاه خبرنگاران|پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس‌جنوبی گفت: نخستین عرشه دریایی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی با وزنی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن، بامداد دیروز در موقعیت مخزنی سکوی ۱۳B  نصب شد. وی ادامه داد: از ابتدای ماه گذشته دو عرشه ۱۳B و ۱۳D  به‎طور همزمان در یارد صنعتی صدرا در بوشهر بارگیری و مهاربندی شدند و آمادگی کامل برای نصب در موقعیت‌های دریایی داشتند، اما به دلیل شرایط ناپایدار جوی و اهمیت رعایت الزامات ایمنی، نصب سکوی 13 Bدر نخستین بازه هوایی مناسب انجام شد. معتمد با اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۸ درصدی ساخت سکوی اصلی13 B گفت: پس از دریافت گزارش شرایط مساعد آب و هوایی، عملیات نصب این سکو با پهلوگیری در کنار جرثقیل دریایی اچ.ال ۵۰۰۰ آغاز شد. وی ظرفیت برداشت روزانه از سکوی اصلی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی را ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۱۴.۲ میلیون مترمکعب) عنوان کرد.به گفته مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی، با اتمام عملیات نصب و راه‌اندازی دو سکوی اصلی13 B و اقماری 13 D، برداشت گاز از طرح توسعه این فاز با ظرفیت استاندارد یک میلیارد فوت مکعب در روز انجام خواهد شد.

 

«ریک پری» در راه دوحه و ریاض

ایسنا|وزیر انرژی امریکا اعلام کرد به زودی به قطر و عربستان سعودی سفر خواهد کرد که احتمالا پس از دیدار هفته جاری اوپک خواهد بود.ریک پری در نشست سالانه شورای ملی نفت امریکا که گروهی متشکل از بیش از ۲۰۰ مدیر شرکت و تحلیلگر مشاور وزارت انرژی است، اعلام کرد: وی این سفر را در شرایط جالبی انجام خواهد داد اما به زمان دقیق سفرش اشاره نکرد. سناتورهای امریکایی اظهار کرده‌اند پس از دریافت گزارش سازمان سیا مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل خاشقجی مجرم است، بیش از گذشته نسبت به دست داشتن وی در این ماجرا مطمئن شده‌اند. عربستان سعودی اعلام کرده که این شاهزاده هیچ اطلاعی از این قتل که روابط ریاض و غرب را تیره کرده، نداشته است.قطر هفته جاری اعلام کرد از اوپک خارج خواهد شد تا به تولید گاز متمرکز شود. این اقدام قطر در شرایطی که عربستان سعودی تلاش می‌کند همبستگی اوپک را برای مقابله با افت قیمت نفت نشان دهد، این گروه را دچار شکاف کرده است.سخنگوی وزارت انرژی امریکا اظهار کرد: پری با همتایان خود در منطقه دیدار خواهد کرد. ریک پری و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دانش‌آموخته دانشگاه A&M تگزاس و دوستان قدیمی هستند.

 

ارسال نظر