کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۹۱

افزایش قیمت طلای سیاه

تسنیم|قیمت نفت خام برنت در معاملات امروز ۷۸ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای ۶۰.۹۹ دلار رسید.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در روز چهارشنبه قبل از نشست هفته آینده اوپک، بیش از یک درصد افزایش یافت. اوپک قرار است هفته آینده در مورد کاهش تولید برای جلوگیری از عرضه بیش از نیاز بازار تصمیم‌گیری کند.

بسته شدن بزرگ‌ترین میدان نفتی دریای شمال انگلستان برای تعمیرات می‌تواند یکی از دلایل این افزایش قیمت باشد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت در ساعت 07: 6 به وقت گرینویچ با 68 سنت معادل 1.3 درصد افزایش، 52.24 دلار در هر بشکه معامله شد.

نفت خام برنت هم 78 سنت معادل 1.3 درصد افزایش یافت و به بشکه‌ای 60.99 دلار رسید.

با وجود افزایش قیمت در روز چهارشنبه، قیمت نفت همچنان نسبت به اوایل ماه اکتبر حدود

30 درصد کمتر است‌. دلیل آن هم افزایش تولید و ضعف گسترده بازارهای مالی است.

سران سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک در 6 دسامبر در وین اتریش گردهم می‌آیند تا در مورد کاهش تولید نفت بحث کنند.این نشست اوپک به‌دنبال اجلاس گروه 20 تشکیل می‌شود. G-20 شامل بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است که این هفته در آرژانتین دیدار می‌کنند. انتظار می‌رود در این اجلاس در مورد درگیری‌های تجاری چین و امریکا و سیاست نفت مذاکره شود.

افزایش2 درصدی عوارض برق

ایسنا| معاون وزیر نیرو از افزایش دو درصدی منابع عوارض برق خبر داد و گفت: هیات دولت با پیشنهاد وزیر نیرو مبنی بر افزایش منابع عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد موافقت کرد و این موضوع به تصویب رسید.

سیدمحمد صادق‌زاده اظهار کرد: وزیر نیرو با توجه به اهمیت انرژی تجدیدپذیر و برق‌رسانی روستایی و همچنین تاثیرات بسیار مهم این مساله در کاهش مشکلات زیست‌محیطی و تامین برق در ایام پرمصرف سال، روز سه‌شنبه به هیات وزیران پیشنهاد افزایش عوارض برق را ارایه کرد.

وی افزود: این پیشنهاد مورد استقبال هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و بدین‌ترتیب منابع عوارض برق دو درصد افزایش یافت.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در پاسخ به این سوال که این عدد تا چه میزان می‌تواند در افزایش بودجه تجدیدپذیرها تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق عوارض برق به تجدیدپذیرها اختصاص می‌یابد که با تصویب این مصوبه میزان اعتبار این بخش به 2 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.  وی با بیان اینکه این مساله موجب افزایش اعتبار ۲۵ درصدی تجدیدپذیرها می‌شود، تصریح کرد: عددی که در قبوض مشترکان افزایش می‌یابد بسیار ناچیز است و با توجه به مزیت‌هایی که این مساله برای مردم به دنبال دارد قابل شمارش نیست.

آمادگی ژاپن برای واردات نفت ایران

شانا| رییس اتحادیه نفت ژاپن اعلام کرد که برخی شرکت‌های ژاپنی از ماه دسامبر امسال واردات نفت از ایران را ادامه می‌دهند.

به گزارش شبکه ان اچ کی، انتظار می‌رود شرکت‌های عمده‌‌فروشی نفت در ژاپن از پایان سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را ادامه دهند.تاکاشی تسوکیوکا، رییس اتحادیه نفت ژاپن گفت: برخی شرکت‌ها ممکن است واردات از ایران را از اواخر دسامبر ادامه دهند، احتمالا حجم این واردات از ماه ژانویه تا ماه مارس، افزایش خواهد یافت.وی اشاره کرد که معافیت شرکت‌های ژاپنی از تحریم‌های ضد ایرانی امریکا، ۱۸۰ روز طول می‌کشد، اما مشخص نیست که پس از آن چه خواهد شد.رییس اتحادیه نفت ژاپن همچنین اعلام کرد فروشندگان عمده ژاپنی در ۶ ماه یاد شده، بیشترین حد ممکن از واردات نفت از ایران را داشته باشند.

آخرین آمار بارش‌های کشور

ایلنا| آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور تاکنون ثبت 75.4 میلی‌متر بارندگی از آغاز سال آبی جاری را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی 97-96 در این حوضه‌ها 24.1 میلی‌متر گزارش شده است.

این میزان بارش، از سال گذشته 51.3 میلی‌متر بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت 50 ساله از 33 میلی‌متر رشد برخوردار بوده است.

از 75.4 میلی‌متر بارندگی ثبت شده تاکنون، 26.1 میلی‌متر از یکم تا ششم آذرماه ثبت شده است، در حالی که سال گذشته آذرماه در همین زمان فقط 9.4 میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

بر اساس این گزارش، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 62 میلی‌متر بارش و حوضه مرزی شرق با 1.5 میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه‌ یک برخوردار بوده‌اند.

ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است.

 

ارسال نظر