رستاخیر نفت پس از جمعه سیاه

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۳۴۳۷۳

رویترز|قیمت نفت روز دوشنبه بعد از سقوط 8 درصدی در روزی که به جمعه سیاه مشهور شد، به مسیر رشد بازگشت. با این همه، ضعف بازارهای مالی، برنت را از رسیدن به قیمت 60 دلار در هر بشکه ناکام گذاشت.

قیمت در روز جمعه هفته گذشته حدود 8 درصد نسبت به روز پیش از آن کاهش یافت.

در روز ابتدای هفته جاری، نفت خام دریای شمال تحویل ماه آتی 96 سنت یا 1.6 درصد افزایش قیمت یافت تا در ساعت 7:45 به وقت گرینویچ، بشکه‌ای 59 دلار و 76 سنت به فروش برسد. قیمت نفت خام امریکا نیز 62 سنت یا 1.2 درصد افزایش یافت و بشکه‌ای 51 دلار و 4 سنت قیمت‌گذاری شد.

سود افزایش قیمت تنها بخشی از ضرر وارد شده به بازار در جمعه سیاه را جبران کرد. قیمت آتی نفت خام شانگهای در روز دوشنبه، در واکنش به سقوط قیمت برنت و وست‌تگزاس‌اینترمدیت 5 درصد کاهش یافت تا رکورد سقوط قیمت جدیدی را به ثبت رساند.

اطلاعات مربوط به مبادلات نشان می‌هد که فعالان بازار خود را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها آماده می‌کنند.

در همین‌باره، روز دوشنبه تحلیلگران موسسه فیچ‌سولوشنز در یادداشتی نوشتند: «پرسش‌های بسیاری درباره دورنمای رشد کند اقتصادی و افزایش مازاد عرضه وجود دارد. همه این سوالات باعث می‌شود تا سال 2019 برای بازار نفت پر تلاطم باشد».

فیچ همچنین در تحلیل خود آورده است که کاهش پیش‌بینی شده در میزان عرضه از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، پس از دیدار رسمی 6 دسامبر «برای تغییر حال و هوای بازار و بازگرداندن امید به افزایش قیمت نفت کافی نخواهد بود».

بازارهای نفتی همچنین از ریزش بازارهای مالی نیز ضربه خورده‌اند. بانک مورگان استنلی در گزارشی که روز یک‌شنبه منتشر کرد در این باره آورد: «سال 2018 پایان دوران 10 ساله رونق بازارهای مالی آسیا است. دلیل این امر، انقباض شرایط مالی در آسیا و به‌خصوص چین بوده و انتظار می‌رود که این شرایط در سال 2019 نیز پابرجا باقی بماند. از همین رو ما فکر نمی‌کنیم که بازار هنوز به حضیض چرخه کنونی رسیده باشد».

تقویت دلار نیز عامل دیگری بود که در سال جاری به بازار نفت ضربه زد. دلار امریکا به دلیل افزایش نرخ بهره در این کشور و جذب وجوه سرمایه‌گذاری از ارزها و دارایی‌های دیگر، نسبت به سایر ارزهای جهان قدرت بیشتری گرفته است. در شرایط روز بازار، ارزها و دارایی‌های رقیب دلار پر‌ریسک‌تر از این ارز تصور می‌شود. یکی از تحلیلگران بازار در این باره به رویترز گفته است: «هر دارایی که با دلار امریکا ارزش‌گذاری می‌شود این روزها تحت فشار است».

 خطر دیگری که تجارت جهانی و رشد اقتصادی را با تهدیدی بزرگ مواجه می‌سازد، تنش‌های تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصادی در جهان یعنی چین و ایالات‌متحده است. بانک امریکایی جی‌پی‌مرگان در یادداشتی که روز جمعه منتشر کرد نوشت: «برآورد ما این است که ایالات‌متحده تعرفه‌ای 25 درصدی را در فصل اول سال 2019 وضع کند. در این شرایط، تخاصم میان امریکا و چین ریسک کاهشی بزرگی را در برابر بازار نفت قرار می‌دهد».

 

 

ارسال نظر