قیمت نفت به پیشواز کاهش تولید اوپک رفت

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۲۰:۲۵
کد خبر: ۱۳۴۰۵۶

رویترز|

دورنمای کاهش تولید اوپک تحت تاثیر فشارهایی از سمت عربستان و احتمالا روسیه، قیمت نفت را در روز دوشنبه حدود 1 درصد افزایش یافت. عربستان اعلام کرده که باید تولید کشورهای اوپک‌پلاس تا پایان سال کاهش یابد. بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان دلیل اعمال نفوذ‌ها در بازار را «کمک به بازار برای رسیدن به توازن» می‌داند.  قیمت برنت تحویل ماه آتی در ساعت

 7: 45 صبح به وقت گرینویچ با 65 سنت یا 1 درصد افزایش نسبت به آخرین روز کاری در هفته گذشته، به قیمت 67 دلار و 41 سنت در هر بشکه رسید. قراردادهای آتی نفت خام امریکا، وست تگزاس اینترمدیت نیز با 76 سنت یا 1.4 درصد افزایش، در قیمت 57 دلار و 22 سنت در هر بشکه به فروش رفت.  سوکریت ویجایکار، مدیر شرکت مشاوره انرژی ترایفکتا در این باره به رویترز گفت: «در حالی که بازار با دقت به تاثیر محتمل کاهش تولید چشم دوخته، قیمت نفت در حال افزایش است».  سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک که عربستان سعودی به صورت غیررسمی ریاست آن را بر عهده دارد، به اعضای تولیدکننده این گروه فشار می‌آورد تا تولید به میزان 1 تا 1 میلیون و 400 هزار بشکه در روز کاهش یابد. عربستان، این کاهش تولید را عاملی تعدیل‌کننده در برابر کاهش رشد تقاضا و بازدارنده از مازاد عرضه توصیف می‌کند.  در همین حال، وزیر نفت روسیه، الکساندر نواک نیز روز گذشته عنوان کرد که کشور متبوعش در نظر دارد تا یک قرارداد توافق همکاری با سازمان به امضا رساند. به گزارش رویترز، نواک اظهار کرده است که جزییات این توافق در تاریخ ششم دسامبر و مصادف با جلسه وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در وین، به بحث گذاشته خواهد شد. با وجود افزایش قیمت نفت خام در دوشنبه، قیمت‌ها هنوز با آنچه بازار در ابتدای ماه اکتبر شاهد آن بود فاصله زیادی دارند. افزایش عرضه در بازار نفت و کاهش رشد تقاضا باعث شده قیمت نفت روند قیمتی نزولی را در پیش بگیرد. رویترز در گزارش روزانه قیمت نفت خود یکی از دلایل اصلی ریزش هفته اخیر قیمت نفت را اعطای «معافیت‌های گسترده و غیرمنتظره» از سوی واشنگتن به مشتریان اصلی نفت ایران پس از اعمال دوباره تحریم‌های نفتی علیه تهران در ابتدای ماه نوامبر دانست.  همین خبرگزاری از قول منابع مطلع می‌نویسد که پس از معافیت موقت ژاپن از تحریم‌های نفتی علیه ایران، پالایشگاه فوجی اویل خرید نفت خام از ایران را از سر گرفته است. ژاپن پیش از ماه نوامبر و زمانی که خبر از اعطای معافیت از سوی واشنگتن به واردکنندگان نفت ایران نبود، خرید نفت از سومین تولیدکننده بزرگ اوپک را متوقف کرده بود.

     تنش‌‌های ناتمام تجاری

تنش‌ها و مجادلات تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهانی یعنی چین و ایالات‌متحده باعث شد تا بازار با وجود سیگنال‌های رسیده از سوی اوپک برای کاهش تولید، همچنان نگران کاهش بیشتر تقاضا باقی بماند. آنچه جنگ تجاری واشنگتن و پکن را یک‌بار دیگر به راس عوامل موثر در بازار نفت رساند، عدم توفیق این دو قدرت در دستیابی به راه‌حلی برای مناقشات تجاری خود در شورای همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک، اپک، در هفته گذشته، اعلام شد. حسین سعید، استراتژیست اصلی بازار در موسسه تبادلات اوراق بهادار اف‌اکس‌تی‌ام در این باره به رویترز گفت که اظهارات مقامات امریکایی در اپک نشان می‌دهد که «توافق میان دونالد ترامپ و شی جین پینگ حتی زمانی که این دو رهبر در ماه آتی یکدیگر را در جلسه سران کشورهای G20 ملاقات کنند نیز محتمل نخواهد بود».

     حفاری بیشتر، نفت بیشتر

در همین حال، تولید نفت در ایالات‌متحده در حال افزایش است. شرکت‌های نفتی در امریکا در هفته منتهی به 16 نوامبر 2 سکوی حفاری دیگر را نیز به مدار تولید اضافه کردند تا شمار سکوهای حفاری فعال در این کشور به 888 حلقه نزدیک شود. روز جمعه، شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در اطلاعات هفتگی خود با اشاره به این مساله اعلام کرد که از ماه مارس سال 2015، فعالیت این تعداد از سکوهای حفاری مسبوق به سابقه نبوده است.  افزایش فعالیت‌های حفاری در ایالات‌متحده به معنای افزایش تولید نفت خام در این کشور است. تا همین‌جای کار نیز تولید نفت در امریکا در سال جاری 25 درصد افزایش یافته و به رقم 11 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است.

     چشم نگران بازارهای کاغذی

افزایش عرضه نفت خام در مدت اخیر و کند شدن روند رشد تقاضا به دلیل ابهام در دورنمای رشد اقتصادی باعث شد تا نگرانی سرمایه‌گذاران در بازارهای کاغذی نفت خام نسبت به آینده این بخش افزایش یابد. کمیسیون تبادلات اوراق آتی کالا، سی‌اف‌تی‌سی، در گزارشی که روز جمعه منتشر ساخت نوشت که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری انتظارات خود از افزایش قمیت نفت را به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئن سال 2017 تقلیل داده‌اند.

 

ارسال نظر