مصادره به مطلوب سقوط نفت از سوی ترامپ

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۷:۵۰
کد خبر: ۱۳۳۹۶۹

ایسنا| قیمت نفت اکنون 20 درصد نسبت به رکورد بالای اخیرش کاهش پیدا کرده و دونالد ترامپ در اظهارات عجیبی مدعی شده این موفقیت اقدامات وی بوده که باعث افت قیمت‌ها شده است.

به گزارش اویل‌پرایس، رییس‌جمهور امریکا شاید تا حدودی حق داشته باشد اما نه به دلیلی که وی فکر می‌کند. دونالد ترامپ موضع سخت‌گیرانه خود در قبال اوپک را عامل کاهش قیمت‌ها دانسته اما آنچه واقعا روی داده، افزایش ذخایر نفت امریکا طی هفت هفته گذشته بوده است.

یک دلیل این اتفاق، پکن است که به تلافی اختلافات تجاری، واردات نفت از امریکا را متوقف کرده است. چین اوایل امسال بیش از نیم میلیون بشکه در روز نفت از امریکا وارد می‌کرد. از دست دادن بازار چین، به رشد ذخایر نفت امریکا کمک کرده و باعث افت قیمت‌ها شده است.

برخی تصور می‌کنند که هراس از ضعیف شدن تقاضای جهانی برای نفت نیز در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است اما هفته گذشته رویترز خبر داد واردات نفت چین در اکتبر به بالاترین رکورد ثبت شده تاکنون رسیده است. بنابراین با وجود جنگ تجاری، رشد تقاضا در چین آسیبی ندیده است اما چین دیگر از امریکا نفت نمی‌خرد.

دلیل دیگری که ترامپ به کاهش قیمت‌های نفت کمک کرد، اعطای معافیت به هشت مشتری بزرگ نفت ایران برای ادامه واردات‌شان پس از آغاز تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران بود. قیمت‌ها طی یک سال گذشته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به پیامد تحریم‌های امریکا علیه ایران، حدود 50 درصد رشد کرده است.

اما درست پیش از مهلت پنجم نوامبر برای آغاز اجرای تحریم‌ها، دولت ترامپ اعلام کرد به هشت کشور از جمله چین برای ادامه واردات نفت ایران معافیت می‌دهد. معافیت‌ها به این کشورها اجازه می‌دهد به مدت 180 روز دیگر به خرید نفت ایران ادامه دهند.

به‌دنبال صعود قیمت‌ها در آستانه اجرای تحریم‌ها علیه ایران، تعجبی ندارد که قیمت‌های نفت پس از اعطای معافیت‌ها عقبگرد پیدا کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مطمئنا دونالد ترامپ تاحدودی عامل کاهش قیمت نفت بوده اما به بهای از دست دادن یک بازار رو به رشد برای تولیدکنندگان نفت امریکایی و تحریم‌های ملایم برخلاف ادعای اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران بوده است.

 

 

ارسال نظر