کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۲۴:۰۶
کد خبر: ۱۳۳۷۳۳

تفویض اختیارات سه معاون وزیر نفت

ایرنا|  سه معاون وزیر نفت که مشمول «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» هستند، اختیارات خود را به معاونان یا قائم مقام خود واگذار کردند.

با توجه به تاکید قانون مبنی بر کناره‌گیری مشمولان تا شنبه آینده، سرعت کناره‌گیری یا واگذاری اختیارات در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها شدت گرفته است.

بر این اساس، در 3 روز اخیر مدیران عامل سه شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت یعنی شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اختیارات خود را واگذار کرده‌اند.

علی کاردر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز سه‌شنبه حق امضای خود را به محسن پاک نژاد، معاون امور تولید این شرکت تفویض کرد. رضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز تا تعیین مدیرعامل جدید، اختیارات خود را به معاون خود، حسین ابویی‌مهریزی تفویض کرده است.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز  نیز  در حکمی حسن منتظر تربتی را به عنوان قائم‌مقام این شرکت منصوب کرد. تنها شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت که تغییر مدیریتی را تجربه نمی‌کند، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شمار می‌رود که مدیرعاملی جوان بر صندلی ریاست آن تکیه زده است.

نیاز به نگاه بلندمدت  به بازار نفت

ایلنا| وزیر انرژی روسیه گفت که باید به تغییرات بلندمدت قیمت نفت و چگونگی ثبات بازار چشم دوخت. به گزارش رویترز، «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه، روز چهارشنبه گفت زمانی‌که کشورهای تولیدکننده نفت تصمیم و اقدامی ضروری برای مهار کاهش قیمت نفت اتخاذ نکرده‌اند و تضمینی هم در این زمینه وجود ندارد، باید در مورد قیمت نفت در بلندمدت اندیشید.  این در حالی است که قیمت نفت بار دیگر امروز روندی نزولی را شاهد بود.  نواک گفت که قیمت نفت در سال جاری میلادی به ۷۰دلار رسید. وی در نشستی خبری در سنگاپور به خبرنگاران گفت: «وضعیت بازار بسیار متغیر است. قیمت نفت پیش‌تر با سرعت در حال افزایش بود و اکنون روندی نزولی به خود گرفته است. باید به تغییرات در بلندمدت و چگونگی ثبات چشم بدوزیم.»  وی افزود: «اعضای بازار جهانی نباید به تغییرات ناگهانی واکنش نشان دهند.»  وزیر انرژی روسیه افزود که بازار نفت هنوز نتایج تحریم‌های امریکا علیه ایران و چگونگی واکنش خریداران را درک نکرده است.

عراق درصدد ادامه واردات گاز ایران

ایسنا| رویترز به نقل از دو مقام عراقی خبر داد این کشور با ایران برای مبادله اقلام غذایی عراقی در برابر تامین گاز و نیرو موافقت کرده است.

منابع آگاه به رویترز گفتند: بغداد اکنون درصدد کسب موافقت امریکا برای واردات گاز ایران است که در نیروگاه‌های این کشور استفاده می‌شود و به زمان بیشتری برای یافتن منبع جایگزین نیاز دارد. یکی از این منابع آگاه گفت: مهلت ۴۵ روزه امریکا به عراق برای توقف واردات گاز ایران به هیچ‌وجه برای عراق کافی نیست تا یک منبع جایگزین پیدا کند. وی در ادامه افزود: توقف واردات گاز ایران پس از مهلت تعیین شده، یک بحران نیروی واقعی ایجاد خواهد کرد. ما به زمان بیشتری نیاز داریم و امریکا کاملا واقف است که ما تا چه حد به گاز ایران نیاز داریم.

عراق برای تامین خوراک نیروگاه‌های خود به‌شدت به گاز ایران متکی است.

منبع آگاه دیگر گفت: عراق یک درخواست به امریکا ارسال کرده تا به این کشور اجازه دهد پس از مهلت ۴۵ روزه، همچنان به وارداتش از ایران ادامه دهد و در قبال گاز ایران، عراق آماده است کالاهای غذایی و بشردوستانه به ایران صادر کند و ایران با این پیشنهاد موافقت کرده است.

پیش‌بینی مازاد عرضه نفت برای 2019

فارس| نماینده کویت در اوپک گفت: مازاد عرضه بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز برای سال 2019 وجود دارد. به گزارش العربیه، هیثم الغیص نماینده کویت در اوپک گفت: انتظارات اوپک برای تولید کشورهای خارج از این سازمان نشان می‌دهد 60 درصد از افزا یش تولیدات نفت کشورهای غیر اوپک توسط امریکا صورت می‌گیرد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت: انتظار می‌رود تولید خارج از اوپک 2.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که 60 درصد آن توسط امریکا انجام می‌شود که بخش اعظمی از آن نیز از نفت شیل تولید خواهد شد و مابقی آن نیز توسط دیگر کشورها مانند کانادا، برزیل و قزاقستان است. الغیص پیش‌بینی کرد، احتمالا در سال آینده شاهد افزایش رشد تقاضا برای نفت خام هستیم که این افزایش علل مختلفی مانند جنگ اقتصادی میان امریکا و چین دارد.  این مقام مسوول کویتی خاطرنشان کرد: تعیین میزان مازاد عرضه در سال 2019 دشوار است، اما احتمالا بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه نفت مازاد عرضه وجود دارد.

 

ارسال نظر