کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۲:۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۳۳۵۶۰

چشم غول‌های نفتی به انرژی‌های پاک

ایسنا | شرکت‌های نفت و انرژی بزرگ مشترکا حدود یک درصد از بودجه سال ۲۰۱۸ خود را روی انرژی پاک هزینه کردند.

به گزارش رویترز، شرکت‌هایی مانند رویال داچ شل، توتال و بی‌پی در سال‌های اخیر هزینه روی نیروی بادی و خورشیدی و همچنین فناوری‌های باتری را تسریع کرده‌اند و به‌دنبال نقش بزرگ‌تر در اقدامات جهانی برای کاهش انتشار کربن و مقابله با گرمایش جهانی هستند.

سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر فشار بر شرکت‌های انرژی مانند اکسون موبیل را برای کاهش انتشار کربن و هزینه بیشتر روی انرژی پاکتر و شفافیت درباره تغییرات جوی افزایش داده‌اند.

اما طبق تحقیقات شرکت CDP، اختلاف معنی داری میان مناطق جهان وجود دارد و سرمایه‌گذاری غول‌های اروپایی در انرژی پاک، از رقیبان امریکایی و آسیایی پیش افتاده است. غول‌های نفتی اروپا در حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تجدیدپذیر و تقریبا همه ظرفیت تحت توسعه جاری بخش انرژی سهم دارند.

شل با برنامه‌های آتی برای هزینه یک تا دو میلیارد دلار در سال روی فناوری‌های انرژی پاک از بودجه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری خود، پیشتاز است. شرکت اکوئینور نروژ قصد دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد از بودجه خود را تا سال ۲۰۳۰ روی تجدیدپذیرها هزینه کند.

از سال ۲۰۱۰ توتال حدود ۴.۳ درصد از بودجه خود را روی انرژی‌های پاکتر هزینه کرده است.

رکورد در واردات نفت چین

تسنیم| میانگین واردات نفت خام چین در ماه گذشته میلادی ۹.۶۱ میلیون بشکه در روز بود که یک رکورد به حساب می‌آید.

به گزارش راشاتودی، یک بار دیگر پالایشگاه‌های مستقل چین (تیپات) که به دنبال تکمیل سهمیه خود قبل از انقضایشان هستند، باعث این افزایش شده‌اند.

مقدار کلی واردات چین در ماه اکتبر به 40.80 میلیون تن رسید که 8.22 میلیون تن آن متعلق به این پالایشگاه‌های مستقل بود. ولی این مقدار پایین‌تر از پیش بینی اس پی پلت در ماه گذشته بود. پلت پیش‌بینی کرده بود تیپات‌ها 9 میلیون تن نفت وارد کنند. هرچند این مقدار اساسا بالاتر از 7.26 میلیون تن واردات این پالایشگاه‌های مستقل در ماه سپتامبر بود.

ماه گذشته پکن اعلام کرد با عملیاتی شدن ظرفیت جدید پالایشگاهی چین در سال آینده، 42 درصد واردات نفت خام خود را در سال 2019 برای پالایشگاه‌های غیر‌دولتی که اکثرشان پالایشگاه‌های مستقل هستند، افزایش می‌دهد این اقدام به کاهش نگرانی در مورد افت احتمالی تقاضا کمک می‌کند، البته موقتاً. اوپک و روسیه یک بار دیگر در حال مذاکره در مورد کاهش تولید نفت هستند، چون احتمال عرضه بیش از حد آن وجود دارد.

میادین جنوب عراق در دست شورون

ایسنا| شرکت دولتی نفت بصره و شورون توافق کردند اجرای تفاهم‌نامه توسعه میادین جنوب این کشور را آغاز کنند. به گزارش رویترز، وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد مدیران این دو شرکت توافق‌نامه‌ای امضاء کردند که در آن برنامه توسعه میادین تشریح شده که شامل مطالعات برای بررسی ذخایر و عملیات‌های استخراجی است.

جبار اللعیبی، وزیر نفت پیشین عراق در ژوئن اعلام کرده بود: نفت بصره و یک شرکت نفت دولتی دیگر با شورون یک تفاهم‌نامه امضاء کرده‌اند.

براساس گزارش رویترز، در این تفاهم‌نامه شورون مطالعات و بررسی‌ها در پایگاه‌های نفتی و تاسیسات را انجام داده و به دو شرکت عراقی برای بهبود مهارت فنی خود کمک می‌کند. عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است و حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. عمده صادرات نفت عراق به آسیا انجام می‌گیرد. عمده صادرات نفت عراق از پایانه‌های جنوبی انجام می‌گیرد که سهم‌شان در درآمد نفتی به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

عراق درصدد افزایش ظرفیت تولید نفت خود از ۵ میلیون بشکه در روز به ۷ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۲ است. ثامر غضبان، وزیر نفت جدید عراق اعلام کرده است این کشور اکتشاف را به ویژه در صحرای غربی و مناطق مرزی افزایش خواهد داد.

 

ارسال نظر