تاکید هند بر نقش نفت ایران در امنیت شبه‌قاره

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۳۳:۳۸
کد خبر: ۱۳۳۳۹۴

تایمز آو ایندیا|

روز جمعه دولت هند رضایت خود را از حرکت امریکا در اعطای معافیت به دهلی‌نو برای واردات نفت از ایران و توسعه بندر چابهار ابراز کرد. هم‌زمان دهلی‌نو بر اهمیت صادرات نفت خام از ایران در تامین نیاز‌های بخش انرژی هند تاکید کرد.

به گزارش تایمز آو ایندیا، وزارت خارجه هند با استقبال از مستثنی شدن این کشور از تحریم‌های امریکا روی خرید نفت خام از ایران، اعلام کرد که در نظر دارد تا جزئیات این معافیت را مورد بررسی قرار دهد.

راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: «ایالات متحده، هند را در لیست کشورهایی قرار داده است که می‌توانند با کاهش خرید نفت خود از ایران، به واردات نفت خام از این کشور بدون تهدید تحریم‌ها ادامه دهند. ما از این استقبال می‌کنیم».

کومار با صحه گذاشتن بر اینکه امریکا موقعیت هند را درک کرده است گفت که هند یکی از واردکنندگان اصلی نفت ایران است و از همین نظر نیز نفت ایران نقش بزرگی در امنیت انرژی دهلی‌نو ایفا می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه هند در مورد میزان نفتی که کشورش قرار است در مدت معافیت از ایران وارد کند، سکوت کرد.

دولت هند همچنین از نگاه مثبت خود به اعلامیه ایالات‌متحده درباره معافیت هند برای توسعه بندر چابهار و ساخت خط آهن آن تحت قانون سال 2012 گفت. کومار در این باره اظهار کرد: «ایالات‌متحده نقش بندر چابهار در آینده افغانستان، ارتباط آن با جهان خارج و فواید بلندمدت و استراتژیک آن برای کابل را درک می‌کند و ما از این مساله استقبال می‌کنیم».

وزیر خارجه ایالات‌متحده، مایک پمپئو، روز دوشنبه گفت که واشنگتن در نظر دارد تا هند و 7 کشور دیگر را از تحریم‌های اعمال شده بر واردات ایران مستثنی سازد. در دهلی‌نو نگرانی‌هایی درباره تحریم‌های نفتی واشگتن در تهران وجود داشت؛ تحریم‌هایی که در تاریخ 5 نوامبر به موعد اجرا گذاشته شدند.

 

ارسال نظر