کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۳۰۵۶

توزیع گازوئیل یورو 4 در 9 استان جدید

شانا|  مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع سراسری گازوئیل با کیفیت یورو ۴ تا پایان امسال در سراسر کشور خبر داد و گفت: ۹ استان جدید به گستره توزیع گازوئیل یورو ۴ افزوده شد. سید محمدرضا موسوی خواه گفت: با افزایش تولید نفت گاز یورو ۴ تولیدی در پالایشگاه بندرعباس، همه جایگاه‌های عرضه سوخت استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، یزد و فارس زیر پوشش عرضه نفت گاز یورو ۴ قرار می‌گیرند. وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان بهمن ماه امسال فرآورده نفت گاز یورو ۴ به صورت سراسری در کل کشور توزیع خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: با بهره‌برداری افتخارآفرین از طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه بندرعباس همه جایگاه‌های عرضه سوخت محور مواصلاتی چابهار تا داخل کشور نیز زیر پوشش توزیع این فرآورده قرار می‌گیرند. موسوی‌خواه تاکید کرد: با اجرای پروژه ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز، همه استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان بطور کامل زیر پوشش توزیع گازوئیل یورو ۴ قرار می‌گیرند. وی افزود: طبق موافقت‌نامه سازمان محیط زیست با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مقرر شده بود ۲۳۰ جایگاه عرضه سوخت در مسیرهای مواصلاتی اصلی کشور زیر پوشش توزیع فرآورده‌های یورو ۴ قرار گیرند.

تبادل الکتریکی ایران با تمامی همسایگان

ایرنا| معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه ایران اکنون با همه همسایگان خود تبادل الکتریکی دارد و بیشتر مواقع اقدام به صادرات به کشورهای همسایه می‌کند، یادآور شد: پرونده مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تبادل الکتریکی همچنان باز است. همایون حائری روز شنبه در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران اظهار داشت: در سال‌های اخیر با برخی کشورهایی که با آنها مرز دریایی داریم مذاکراتی برای برقراری امکان تبادل الکتریکی با هدف صادرات برق ایران انجام شده است. وی درخصوص هدف‌گذاری تبدیل شدن ایران به قطب (هاب) برق منطقه، گفت: این هدف‌گذاری وجود دارد و برنامه‌ریزی‌های متنوع و گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اقداماتی همچون «کاهش تلفات شبکه برق، افزایش بهره وری و راندمان تولید، مدیریت مصرف برق، اتصال شبکه برق ایران با کشورهای همسایه و حتی کشورهای فراتر از مرز، ارتقای ظرفیت تولید، افزایش ظرفیت انتقال برق و نوسازی شبکه ها» را در راستای رسیدن ایران به هدف تبدیل شدن به قطب برق منطقه برشمرد. وی افزود: اکنون نیز نقش ایران در صنعت برق منطقه، بسیار پررنگ است، اما ظرفیت‌ها در این بخش آنقدر زیاد بوده که سال‌های سال کار برای اجرا و توسعه در این بخش داریم.

تولید بنزین ستاره خلیج فارس افزایش می‌یابد

باشگاه خبرنگاران| مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از تولید روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تا یک ماه دیگر خبر داد.

محمدعلی دادور ضمن اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون بطور میانگین روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود که این مقدار تا یک ماه دیگر به مرز ۴۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کوره و راکتورهای واحد بنزین‌سازی درای اوت شده و در حال دریافت کاتالیست است، افزود: مقدار بنزین پالایشگاه با تکمیل فاز سوم تا پایان امسال به ۴۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. دادور با اشاره به اینکه کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه مطابق استاندارد یورو ۵ است، گفت: طبق استاندارد یورو ۵ اروپا، مقدار گوگرد بنزین تولیدی باید کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام، مقدار آروماتیک کمتر از ۳۵ درصد، مقدار بنزن کمتر از یک درصد و اکتان بنزین ۹۱ و ۹۵ باشد که بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره هم‌اکنون دارای گوگرد ۰.۵ تا یک پی‌پی‌ام، آروماتیک بین ۲۹ تا ۳۰ درصد، بنزن بین ۰.۴ تا ۰.۵ درصد و اکتان آن نیز در محدوده استاندارد است. وی تاکید کرد: در مواردی در صورتی که نیاز به تولید بنزین بیشتری داشته باشیم، بدون تغییر در میزان مولفه‌های زیست محیطی، تنها عدد اکتان بنزین تغییر می‌کند تا حجم بیشتری بنزین تولید شود.

آبان‌ماه پربارش امسال

تسنیم|  از مجموع ۲۳.۸ میلیمتر بارش‌های ثبت شده در ۴۰ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۱۳.۶ میلیمتر در ۱۰ روز ابتدایی آبان به ثبت رسیده که این میزان بارش، ماه آبان را به ماهی پرباران تبدیل کرده است. طبق آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا دهم آبان سال آبی 98-97 بالغ بر 23.8 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (13.4 میلیمتر) 77.6 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (8.9 میلیمتر) 167.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حجم بارش‌های تجمعی اول مهر تا دهم آبان به 39 میلیارد و 223 میلیون مترمکعب رسید. از مجموع 23.8 میلیمتر بارش‌های ثبت شده در 40 روز ابتدایی سال آبی جاری، 13.6 میلیمتر در 10 روز ابتدایی آبان به ثبت رسیده که این میزان بارش، ماه آبان را به ماهی پرباران تبدیل کرده است.

 

 

ارسال نظر