کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۰۰:۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۲۷۳۰

پافشاری روسیه بر تولید بالای نفت

ایسنا| الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد دلیلی ندارد روسیه سطح تولید نفت خود را فریز کرده یا کاهش دهد. نواک خاطرنشان کرد که ریسک روبرو شدن بازارهای جهانی نفت با اشباع عرضه وجود دارد. اوپک و متحدانش شامل روسیه در ژوئن توافق کردند پیمان محدودیت عرضه را تسهیل کرده و تولیدشان را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. این اقدام تحت فشار امریکا برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها صورت گرفت. اما این تولیدکنندگان هفته گذشته اعلام کردند که با افزایش سطح ذخایر جهانی، ممکن است به رویه قبلی برای کاهش تولید بازگردند. نواک در پاسخ به اینکه آیا نیازی به فریز تولید نفت در سطح فعلی یا حتی کاهش تولید آن وجود دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر دلیلی برای چنین اقدامی وجود ندارد و برعکس، اکنون ریسک کمبود عرضه مشاهده می‌شود. وی در ادامه افزود: کشورهای اوپک و غیراوپک لازم است منتظر مانده و پیش از هر گونه تصمیم برای اقدامات مشترک، ریسک‌هایی که در نوامبر ظاهر می‌شوند را مشاهده کنند. براساس گزارش رویترز، اوپک و متحدانش نشست بعدی خود را در دسامبر برگزار خواهند کرد.

عراق خواستار معافیت از تحریم‌ها علیه ایران شد

ایلنا|  مدیرکل شرکت گاز عراق اعلام کرد که با توجه به دامنه همکاری‌های گسترده بین ایران و عراق، تحریم‌های امریکا علیه تهران بر این کشور تاثیر مستقیم داشته و مشکل‌ساز خواهد شد.

به گزارش النشره، «علی عبدالکریم موسوی» مدیرکل شرکت گاز عراق وابسته به وزارت نفت این کشور اعلام کرد که عراق طولانی‌ترین مرزهای مشترک با ایران را دارد و دامنه تبادل تجاری طرفین بسیار گسترده است. علاوه بر این همکاری دو کشور در زمینه برق و گاز برای راه‌اندازی نیروگاه‌های گازی توسط گاز جامد به اعتماد طرفین و تخصیص اعتبار مالی فراوان نیاز دارد. بنابراین تحریم‌های امریکا بطور مستقیم بر ما اثر منفی دارد.

موسوی گفت: «احتمالا عراق با توجه به راه‌اندازی بسیاری از نیروگاه‌های برقی و دولتی توسط گاز ایران درخواست معافیت از تحریم‌های امریکا در زمینه همکاری با این کشور را ارایه دهد».

وی در ادامه افزود: «ما باید از طریق دلار با ایران مبادله تجاری داشته باشیم که تحریم‌های امریکا در این زمینه برای ما مشکل‌ساز خواهد بود».

افزایش بارندگی‌ها به نسبت پارسال

ایرنا| سال آبی 98-97 با بارندگی‌های پراکنده آغاز شد و ارتفاع کل ریزش‌های جوی به 13.4میلی‌متر رسید؛ این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 55 درصد افزایش یافته است. آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از این است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا پنجم آبان‌ماه به بیش از 13.4‌میلی‌متر رسیده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که 9.9 میلی‌متر بود، 35.4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 8.6 میلی‌متر بود 55.8 درصد افزایش داشته است. سال آبی از اول مهرماه شروع می‌شود و تا پایان شهریورماه سال بعد ادامه دارد. در 35 روزی که از سال آبی جاری می‌گذرد، حجم بارش‌ها 22 میلیارد و 84 میلیون مترمکعب گزارش شده است. برخی حوضه‌های آبریز از جمله حوضه «خلیج فارس و دریای عمان» و «مرزی شرقی» در مدت مشابه سال آبی گذشته هیچ گونه بارندگی نداشتند اما امسال شاهد بارش بودند.

 

 

ارسال نظر