عبرت نفتی واشنگتن برای پکن

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۹۷

تسنیم|

به گزارش اویل پرایس، امریکا برای دهه‌ها وابسته به واردات نفت خارجی بود که اکثر سیاست‌های خارجی آن را تعیین می‌کرد . پس از ممنوعیت خرید و فروش نفت عربستان در 1973 تا 1974 که بقای اقتصادی امریکا را تهدید کرد، تصمیمات سیاست خارجی کم کم وابسته به واردات نفت اوپک و بیش از همه عربستان سعودی شد. این جریان الان هم در ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اتفاق افتاده است. این‌بار ترامپ با چالشی ژئوپولیتیکی در خاورمیانه بر سر قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی به دست عوامل عربستان در داخل ترکیه روبرو شده است .

در حالی که اکنون امریکا به رکورد تولید 11 میلیون بشکه نفت در روز رسیده و روابط آن با متحد بلندمدتش، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، چین هم حالا در نقطه‌ای حساس قرار گرفته است، چون برای پیشبرد اقتصاد روبه‌رشدش وابسته به واردات نفت خام خارجی و گاز طبیعی است. ارقامی که از چین به دست می‌آید نگرانی برنامه‌ریزان انرژی پکن را توجیه می‌کند. مصرف گاز چین در سال 2017 به بالاترین حد یعنی 235.2 میلیارد متر مکعب رسید، یعنی 17 درصد بیش از سال گذشته. داستان اصلی، افزایش تقاضای ال ان جی در چین است. چین سال گذشته کره جنوبی را پشت سر گذاشت و بعد از ژاپن دومین واردکننده ال ان جی جهان شد. تقاضای ال ان جی چین در 2017 بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی قبلا اعلام کرده بود که چین در سال 2019 اولین وارد‌کننده گاز طبیعی در جهان خواهد بود. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در هفته گذشته، 50 درصد رشد کلی تقاضای ال ان جی در جهان مربوط به چین است .

   اعتیاد به  نفت

با وجود وابستگی روزافزون چین به واردات گاز، عطش نفتی آن هم مشکل بزرگ‌تری است. در سال 2017 تقاضای نفت چین 5.5 درصد سالانه افزایش یافت و به 11.77 میلیون بشکه در روز رسید . در سال جاری با وجود جنگ تجاری چین با امریکا و سایر بادهای مخالف اقتصادی، ظرفیت پذیرش پالایشگاه‌های چین، در ماه سپتامبر افزایش یافته و به رکورد 12.49 میلیون بشکه در روز رسید . در حالی که تنش‌های ادامه دارتجاری بین واشنگتن و پکن در کوتاه‌مدت تقاضای نفت چین را کاهش می‌دهد، ولی تقاضای بلندمدت آن همگام با رشد اقتصادی این کشور افزایش خواهد یافت . همین رشد اقتصادی هم چین را بیش از پیش به واردات نفت خام از دوست و دشمن وابسته‌تر می‌کند. چین از امریکا نفت خام شیرین سبک وارد می‌کند

در دهه آینده نسبت بین وابستگی به نفت خارجی و امنیت ملی یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مسائلی خواهد بود که چین با آن روبروست. این وابستگی بر تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی دولت چین تاثیر می‌گذارد . درست از دهه 1970 وابستگی نفتی امریکا باعث اتخاذ سیاست‌های خارجی زیر توسط امریکا شد: پاسخ واشنگتن به انقلاب ایران در اواخر دهه 1970، حمایت امریکا از بغداد در جنگ ایران و عراق در دهه 1980 ، حمله عراق به کویت در سال 1990 و دو جنگ بعدی خلیج فارس. تامین مالی دومین جنگ خلیج فارس مسبب بدهی ملی عظیم امریکا بود.بنابراین پکن اگر می‌خواهد اینگونه در مسائل ژئوپلیتیکی غرق نشود، نباید اجازه دهد نیازهای نفتی‌اش بر او مسلط شوند .

 

 

ارسال نظر