قصدی برای تحریم‌ نفتی غرب وجود ندارد

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۹:۳۶
کد خبر: ۱۳۲۳۱۳

ترجمه: علیرضا کیانی|

در بحبوحه تیرگی روابط غرب  با ریاض ، ماکسیم فیلمینوف، سردبیر خبرگزاری تاس روسیه، به دیدار وزیر انرژی عربستان رفته تا نظر او را در مورد مسائل بسیاری جویا شود. موضوعات مطرح شده در این مصاحبه موارد متعددی چون سازوکار اوپک‌پلاس و بحران کنونی سیاسی بر سر قتل روزنامه‌نگار سعودی و ستون‌نویس واشنگتن‌پست را در بر می‌گیرد. بخشی از گفت‌وگوی خبرگزاری تاس با الفالح به این شرح است :‌

  آیا شما فکر می‌کنید که اوپک و اوپک پلاس، و علی‌الخصوص عربستان سعودی، از ذخایر کافی برای جبران بدترین سناریو در مورد کاهش صادرات ایران پس از تحریم‌های چهارم نوامبر برخواردار هستند؟

بله، البته. از ماه ژوئن به این سو ما عرضه خود را به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌ایم. در ماههای آوریل و مه، تولید روزانه عربستان 9 میلیون و 800 تا 9 میلیون و 900 هزار بشکه در روز نفت بود اما حالا عرضه ما به 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز می‌رسد. در همین زمان، دوستان ما در روسیه و امارات متحد عربی عرضه خود را افزایش داده‌ بودند. از همین رو هم، ذخایر نفتی مازاد ما در حال حاضر کمتر از گذشته است. ما بطور نسبی، ظرفیت مازاد کمتری داریم و حالا نیز از بخش بزرگی از آن استفاده می‌کنیم. در حال حاضر، می‌توانیم بگوییم که عربستان سعودی روزانه 1 میلیون و 300 هزار بشکه ظرفیت مازاد دارد و امارات متحده عربی نیز به ما اطمینان داده که روزانه از 200 هزار بشکه نفت ذخایر مازاد برخوردار است. اما ما از وضعیت دیگر کشورها با خبر نیستیم. البته می‌دانیم که قزاقستان می‌خواهد تولید خود را در میدان کاشاقان و تنگیز افزایش دهد یا برزیل انتظاردارد تا شاهد افزایش تولید خود باشد. عرضه نفت شیل ایالات متحده نیز محل دیگری برای افزایش عرضه به بازار است. از همین رو هم شاید لازم نشود که از ذخایر خود استفاده کنیم. اما اگر اختلالات دیگر عرضه نیز با خروج صادرات ایران از بازار نفت همراه شود، آنگاه ما همه ذخایر آزاد را روانه بازار می‌کنیم.

  پس فکر می‌کنید که حجم تولید و ذخایر به نحوی است که بتوان از افزایش قیمت نفت به بالا‌ی 100 دلار در هر بشکه جلوگیری کرد؟

نمی‌توانم به شما تضمین بدهم چرا که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دیگر عرضه‌کنندگان نفت خام چطور رفتار خواهند کرد. عربستان سعودی در همین ماه اکتبر 10 میلیون و 700 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. من می‌گویم که ما می‌توانیم در صورت لزوم تولید خود را بالاتر ببریم و به روزی 12 میلیون بشکه برسیم. من می‌توانم این را به شما اطمینان بدهم. اما اگر 3 میلیون بشکه نفت از طرف عرضه بازار کسر شود، آنگاه می‌توانیم این میزان از کمبود را پوشش دهیم. اما این برای دنیا مهم است که از عربستان سعودی حمایت شود چرا که عربستان تنها کشوری است که در زمینه ذخایر مازاد سنگین سرمایه‌گذاری می‌کند. ما به صورت پیوسته ده‌ها میلیار دلار صرف افزایش ظرفیت تولید خود و نه صرفا تولید می‌کنیم. این ظرفیت در شرایط کمبود نفت مفید واقع می‌شود. این ظرفیت آنقدر‌ها به کار ما نمی‌آید، بلکه پولی است که به عنوان بیمه برای مابقی جهان صرف می‌شود. امروز ما از بخشی از آن استفاده می‌کنیم، فردا که اختلالات در دیگر کشورها رخ دهد، از بیشتر آن استفاده خواهیم کرد. ما شاهد بودیم که پیش‌تر و مثلا در زمان جنگ اول خلیج فارس، اختلالاتی در تولید نفت ایجاد شد اما به مدد ذخایر مازاد، کمبود نفت خام پیش‌ نیامد. برای جلوگیری از وقوع کمبود در بازار، ما باید به سیاست خود در سرمایه‌گذاری روی ظرفیت مازاد ادامه دهیم. اما باید از عربستان سعودی حمایت شود چرا که این کشور وظیفه مهمی در قبال جامعه جهانی دارد. یک نکته مهم اینکه تولید ما احتمالا افزایش یافته و به 11 میلیون بشکه در روز برسد. از همین رو هم باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم ظرفیت تولید کل خود را از 12 میلیون بشکه کنونی به 13 میلیون بشکه در روز برسانیم یا خیر. این تصمیم نیازمند این است که سرمایه‌گذاری از 20 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار برسد. این هزینه سرمایه‌گذاری است که ما‌به‌ازای افزودن 1 میلیون بشکه به ظرفیت تولید خود متقبل می‌شویم.

  شما می‌گویید که دنیا باید هم از عربستان قدردانی کند و هم حمایت. اما اخیرا و به دلیل مسائل پیش‌آمده پس از ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی در استانبول، فضای بین‌المللی در برابر عربستان دوستانه نیست. بعضی تحلیلگران با استناد به نظراتی که در رسانه‌های سعودی مطرح می‌شوند می‌گویند که ریاض به دلیل عدم رضایت از رفتار غرب در این پرونده، شاید تا 500 هزار بشکه تولید خود را کاهش دهد. شما درباره‌ چنین پیش‌بینی‌هایی چه نظری دارید؟

من فکر می‌کنم که افراد عاقل در دنیا می‌دانند که نفت چه کالای مهمی است و چه اهمیتی برای جهان دارد. اگر قیمت‌های نفت افزایشی شدید یابد، رشد اقتصادی کاهش یافته و رکود اقتصادی پدید می‌آید. عربستان سعودی هم در سیاست خود همیشه ثابت قدم بوده است. هدف ما ایجاد ثبات در بازارهای بین‌المللی و تسهیل روند رشد اقتصادی است. این سیاست سال‌های سال است که برقرار مانده است. ما در گذشته نیز به دلیل بحران‌های سیاسی دچار مشکل شده‌ایم؛ این اولین‌بار نیست. این حادثه می‌گذرد. البته، صحبت در این مورد در وظایف من نمی‌گنجد. دولت ما از طریق کانال‌های سیاسی مختلفی در حال بررسی این موضوع است. اما عربستان سعودی کشوری مسوول است. برای دهه‌ها ما از سیاست نفتی خود به عنوان ابزار موثر اقتصادی استفاده کرده‌ایم و حساب سیاست را از نفت جدا کرده‌ایم. بنابراین بیایید امیدوار باشیم که دنیا با این بحران سیاسی که در آن پای یک شهروند سعودی در ترکیه در میان است، با خرد برخورد کند. ما نیز از خرد خود هم در عرصه سیاست و هم در عرصه اقتصاد استفاده می‌کنیم. نقش من به عنوان وزیر انرژی اجرای نقش سازنده و مسوولانه دولت و ایجاد ثبات در بازارهای انرژی جهانی است که خود به توسعه اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

  پس آیا مردم می‌تواند نفس راحتی بکشند؟ بحران نفتی سال 1973 تکرار نخواهد شد، درست است؟

قصدی برای آن وجود ندارد.

منبع: تاس

 

ارسال نظر